Influencers: boek over de digitale generatie
‘Toen kreeg je de bloggers, en dat had nog wel wat. (…) Maar de bloggers evolueerden in de influencers en content creators en nu is PR een wereld geworden die ‘vooral draait om zo veel mogelijk mensen met zo veel mogelijk volgers in één ruimte verzamelen.
Bovenstaand citaat komt uit het boek Gouden bergen: Portret van de digitale generatie dat gaat over de wereld van de zogenoemde influencers. Doortje Smithuijsen geeft hierin een kijkje in de wereld van influencers en momfluencers.
Het is een blik in een heel andere wereld!
De wereld van de influencers
Voor haar boek volgde Doortje Smithuijsen een jaar lang verschillende influencers in hun dagelijks leven. Haar belangrijkste vraag was:
‘Waarom willen mensen influencer worden?’
Verder wilde ze begrijpen waar het verlangen om jezelf online te presenteren vandaan komt. Aan het eind van het boek concludeert Doortje dat dat influencers simpelweg een product zijn van onze individualistische maatschappij.
Wat kun je leren van de influencers in dit boek?
De influencers die Doortje volgt zijn meisjes van een jaar of 17 tot prille twintigers. Er is één iets oudere ‘mommy influencer’ bij. Het werk dat deze influencers doen bestaat in eerste instantie uit foto’s maken in telkens verschillende outfits. Op die manier krijgen ze volgers op Instagram, en worden ze aantrekkelijk voor bedrijven.
Als ik het goed begrijp moet je minimaal zo’n 10.000 volgers op Instagram hebben om kans te maken op producten en eventueel betaalde opdrachten.
Gouden bergen is geen how-to boek. Toch valt er van te leren
Het boek Gouden bergen is géén how-to boek. Er staat geen stappenplan in dat je kunt toepassen om zelf een succesvolle influencer te worden. Maar stel dat je blogger of influencer bent. Zijn er dan tips en tricks die je uit dit boek kunt leren?
Hieronder een overzicht.
- De influencers in Gouden bergen verdienen hun geld niet met een blog maar met hun Instagram account.
- Er bestaat zoiets als influencer events. Denk aan brunches van cosmeticamerken, diners van schoenenwinkels, borrels warenhuizen etc. Op zo’n event wordt een praatje gehouden, en is het de bedoeling dat de uitgenodigde influencers foto’s maken die ze vervolgens delen op hun Instagram account. Met een speciale hashtag. Dit is publiciteit voor het bedrijf en hun product.
- Het is belangrijk dat jij op je Instagram een duidelijke stijl, kleur en uitstraling hebt. Dit digitale imago moet met zorg worden bedacht, en consequent worden toegepast.
- De verschillende influencers laten zich door elkaar inspireren. De influencers in het boek kijken bijvoorbeeld op Instagram bij andere influencers om ideeën op te doen voor nieuwe poses. Amsterdam en Rotterdam zijn populaire steden om foto’s te maken. Wat je hierdoor wel krijgt is dat je veel dezelfde soort foto’s krijgt.
- Een foto in Amsterdam werkt. Een foto in Bergen op Zoom niet.
- Een serieus kijkende foto werkt niet, een duckface wel.
- Een vakantie naar Bali werkt beter dan een vakantie naar Praag.
- Het algoritme van Instagram zorgt voor veel kopzorgen onder de influencers. Niemand begrijpt hoe het precies werkt, en het kan influencers maken of breken. De vuistregel lijkt te zijn: hoe meer je op Instagram zit, hoe groter de kans dat je meer volgers krijgt. En daar draait het om: het aantal volgers dat je hebt.
- Influencers sluiten zich aan bij speciale groepjes, waarin ze op elkaars posts op Instagram reageren. Dit zou moeten helpen om een betere positie te krijgen op Instagram en dus meer volgers. Ik ken dit fenomeen in de vorm van Facebook threads, waarbij je als blogger een link naar een post deelt, waar anderen dan op reageren.
- Influencers kunnen geld verdienen door te wachten tot bedrijven ze rechtstreeks benaderen voor een opdracht, of door zich aan te sluiten bij een netwerk, zoals het Bloggers Netwerk.
- Bij een barterdeal krijgt een influencer geen geld, maar een product of dienst waarover ze dan moeten vloggen of er een foto van op Instagram zetten.
- Sommige influencers taggen een bedrijf bij een foto, en gebruiken #ad of #spon om zo de indruk te wekken dat ze al betaalde samenwerkingen hebben. Ook als het niet zo is.
- Bedrijven worden steeds veeleisender en sturend bij hun opdrachten: er is steeds minder ruimte voor creativiteit van de influencer. Het bedrijf schrijft precies voor wat voor soort foto ze willen, welke tekst etc. Hierdoor krijgen influencers minder invloed op het eindresultaat, en dit gaat ten koste van de authenticiteit.
- Influencer zetten hun emailadres in hun biografie op Instagram zodat bedrijven contact kunnen opnemen.
- Instagram is vooral een podium voor vrouwen. Zo’n 75% van de gesponsorde posts komt van vrouwelijke influencers.
- Alleen een goed Instagram account en veel volgers is in de toekomst waarschijnlijk niet meer genoeg. Influencers moeten eigenlijk de stap maken naar YouTube en meer traditionele media.
Het geheim van een succesvolle influencer
Wat maakt een influencer succesvol? Na maanden onderzoek weet Doortje het eigenlijk nog steeds niet. Waarom wordt het ene meisje wel populair op Instagram en een succesvolle influencer en een ander niet? Doortje:
‘Het algoritme dat bepaalt wie er wel ‘komt’ en wie niet, wekt de schijn volstrekt willekeurig te zijn.’
Een mogelijke verklaring voor al dan niet succesvol zijn zoekt Doortje daarom bij Baricco, auteur van het boek The Game. Volgens hem zijn de ‘winnaars’ van sociale media de mensen die zich het beste aanpassen aan wat er online van ze wordt gevraagd. Mensen die zich niet afvragen waar ze nou eigenlijk mee bezig zijn. Influencers die:
‘Zo min mogelijk nadenken over hoe hun ‘echte’ persona zich verhoudt tot hun digitale evenbeeld. Het zijn mensen die er niet bij stilstaan waarom ze op Instagram willen bestaan, maar daar simpelweg bestaan.’
Het klinkt mij niet erg bedachtzaam in de oren…
Wat betekent dit voor bloggers?
Wat betekent het boek Gouden bergen voor bloggers? Zoals ik in het begin van dit artikel schreef, waren er eerst bloggers. En daarna pas influencers. Om me heen hoor ik dat diverse bloggers hun blog aan de wilgen hangen, en verder gaan met Instagram. Zelf begrijp ik de charme van Instagram niet zo goed. Ik lees liever blogs, dan dat ik foto’s kijk. Net zoals ik niet houd van vlogs op een blog. Als ik filmpjes wil zien, ga ik wel naar youtube.
Een blog biedt in mijn ogen veel meer mogelijkheden. Ook daar kun je mooie afbeeldingen gebruiken, maar je hebt daarnaast veel meer mogelijkheden voor tekst. Wel denk ik dat je Instagram kunt gebruiken om je blog te promoten.
Hoe zit het met jouw digitale blog identiteit?
En last, maar zeker not least, kun je je als blogger afvragen: hoe zit het met jouw digitale identiteit? Ben je online dezelfde als in het echt? In hoeverre laat jij je blogposts beïnvloeden door verwachtingen van anderen?
Wat is jouw brand?
Influencers moeten zichzelf op een bepaalde manier presenteren volgens Doortje Smithuijsen, zodat duidelijk wordt waarvoor ze staan en wat hun volgers van ze kunnen verwachten. Deze boodschap wordt tegenwoordig vaak ook aan bloggers gegeven. Het advies is jou en je blog een duidelijk merk/brand te geven. Daarbij kun je denken aan:
- Je schrijfstijl/tone of voice.
- Welke blog onderwerpen behandel je op je blog?
- Wat is je expertise?
- Hoe vaak ga je blogposts publiceren?
Dit past ook bij de aanbeveling om een zogenoemde niche te kiezen. Een blog niche is een bepaald onderwerp waarop je focust op je blog. Bloggen en loggen is een voorbeeld van een niche blog: het heeft als niche… bloggen!
In onderstaand filmpje komen alle aandachtspunten als het gaat om je presentatie als blogger voorbij:
Tot slot
Het boek Gouden bergen is bijzonder interessant om te lezen! Je krijgt een kijkje in een heel andere wereld. Instagram is toch wel een heel ander medium dan een blog. Maar ik denk dat beide elkaar kunnen versterken.
Toch ga ik zelf niet veel meer doen met Instagram. Ik snap niet wat er zo leuk aan is, en dat is denk ik een grote hinderpaal om het goed te gebruiken : )
Uiteindelijk denk ik dat de beste influencers de mensen zijn die dit toevallig worden. Bloggers die ergens goed in zijn, en daardoor mensen krijgen die hen gaan opzoeken om te lezen wat ze ergens van vinden. Influencer worden om het influencer zijn, lijkt mij nogal ‘leeg’.
Zie ook Influencers betekenis.
Praktische informatie over Gouden bergen
Gouden bergen, portret van de digitale generatie is voor 24,99 te koop bij bol.com. Je kunt het lezen als een antropologische studie, maar ook wel enigszins gebruiken als je zelf influencer wilt worden! Je kunt daar ook de eerste 26 pagina’s gratis lezen.
Leestips
Hoe denk jij over het fenomeen influencers? En wat vind jij van Instagram versus blogs?
Het type ‘oppervlakkige’ influencer dat je beschrijft stoot mij af. Ik vind make-up vies. Aan de andere kant zijn er immer be-invloeders geweest en hoor ik daar zelf ook een beetje bij. De bekendste was Wim de Bie. Vaak zette zijn blogs aan tot een andere kijk op dingen. Dat deden ze ook al eerder met hun TV-programma’s. Een dominee is een typische be-invloeder. Arjen Lübach bijvoorbeeld. Zelf begon ik mijn privéblog om het fietsen te promoten. Dat je met een fiets op vakantie kan, en dat een fiets sneller gaat dan een auto als je alle kosten omzet in tijd die je er voor moet werken. Inmiddels fietsen er veel teveel mensen, maar dat zal vast niet door mijn blogs gekomen zijn. ;-)
Ik word al moe van t word influencer. Ik ben blij dat k blog en dat ik t doe vanuit een passie. Maar ik post wel veel op Instagram en vind dat ook leuk, de reacties zijn gezellig.