barterdeal

Regelmatig stellen bedrijven een barterdeal voor aan bloggers.

Persoonlijk vind ik een zo’n deal nogal eh… irritant. Vaak zijn ze zelfs één van mijn pet peeves als blogger.

Maar er zijn uitzonderingen.

Daarom deze post over het fenomeen barterdeal. Met alles wat je weten wilt over deze bijzondere manier van ‘betalen’ voor een blogpost.

Wat is een barterdeal?

Barterdeal is een Engels woord. ‘Barter’ staat voor onderhandelen. Maar in de praktijk is een het een deal waarbij een bedrijf je betaalt voor een blogpost met hun product. Zij sturen jou bijvoorbeeld een nieuwe eReader, en in ruil daarvoor schrijf jij een review. Je zou het kunnen zien als een soort ruilhandel, met gesloten beurzen.

Barterdeal: je wordt betaald met een product in plaats van met geld.

In mijn ogen is een dit type deal vooral leuk voor bedrijven. Zij geven het product weg tegen inkoopprijs, en hoeven niet de waarde van een blogpost te betalen die doorgaans hoger is. Dat is meteen ook de reden dat ik niet zo dol ben op deze deals. Wat moet ik met al die producten?!

‘Daar kan ik de hypotheek en het beleg op de boterham niet betalen!’ denk ik dan geïrriteerd.

Bovendien, ‘Waar twee ruilen, moet er eentje huilen,’ zei mijn moeder vroeger altijd. En in dit geval is het volgens mij meestal de blogger die reden heeft tot huilen.

Niet het bedrijf, dat voor een prikkie publiciteit of linkwaarde krijgt.

Voorbeeld barterdeal

Op dit moment is er op LinkPizza een dergelijke deal die ik wel goed vind. In ruil voor een matras ter waarde van 2600,- euro wil een opdrachtgever dat je een review van dat matras schrijft. Omdat de waarde van dat matras erg hoog is, vind ik dit wel een goede deal. Overigens ga ik hier niet voor pitchen, want ik hoef geen dure matras, maar dit terzijde.

Nog een voorbeeld van een barterdeal

Een ander voorbeeld van een barterdeal is dat je een zogenoemde Milestones krasposter ter waarde van 19,95 krijgt in ruil voor een artikel. Dit vind ik een hele slechte deal. De barter staat totaal niet in verhouding met de waarde van een blogpost op bijvoorbeeld mijn blog Huisvlijt. Maar als je net begint met bloggen en nog maar weinig bezoekers hebt, dan kun je dit wel een leuke deal vinden. Het hangt allemaal af van de waarde en het bereik van jouw blog.

Barterdeals vooral interessant voor bedrijven?

Eerlijk gezegd heb ik toch het idee dat barterdeals vooral interessant zijn voor bedrijven. Met een relatief kleine investering ‘kopen’ ze toch publiciteit. Een bedrijf betaalt al gauw 10.000 euro voor een advertentiepagina in een blad. (Bron: Bloggers and Brands) Als ze in ruil voor 3 lipsticks genoemd worden in een artikel of blogpost is dat een stuk goedkoper!

PR-bedrijven werken vaak met dit soort deals

Behalve bedrijven zelf, zijn het vaak pr-bedrijven die bloggers benaderen met dit soort deals. PR-bedrijven zijn nadrukkelijk heel wat anders dan blog netwerken. Bij blog netwerken word je vaak wel gewoon betaald voor je blogpost, maar bij pr-bedrijven is dat meestal juist niet de bedoeling.

Uh-oh! Een bedrijf stuurde mij ongevraagd iets toe! Is dat een barterdeal?

Als je blog goed gaat en populair wordt, en je adres is goed te vinden, dan kan het gebeuren dat bedrijven je ongevraagd producten toesturen. Betekent dit dat je een barterdeal hebt met zo’n  bedrijf?

Het antwoord is: ‘Nee!’ Aangezien ze het ongevraagd naar je hebben opgestuurd, ben je niet verplicht om er over te schrijven. Voor hetzelfde geld heb je helemaal niets met dit product, of wil je er gewoon niet over schrijven.

Hoe zit dat met de belasting?

Ik heb vrijwel nooit barterdeals omdat ik liever gewoon betaald wordt. Dus ik heb hier gelukkig niet zo vaak mee te maken. Maar volgens de Belastingdienst moet je een barterdeal ook gewoon verwerken in je administratie! Dus zo’n ruilhandel zorgt nog voor administratieve rompslomp ook….

Op de site van de Kamer van Koophandel geven ze de volgende stappen:

  1. Bepaal de waarde van het product
  2. Leg afspraken vast
  3. Bepaal de BTW
  4. Stuur een factuur

Dan accepteert de Belastingdienst dat je de waarde van de facturen tegen elkaar wegstreept.

Hoe vind je een barterdeal?

Stel jij bent een blogger en je denkt nu: ‘Jaaa, ik wil een barterdeal!’ Hoe vind je die dan? Ik zou dan zeker eens kijken op LinkPizza! Daar vind je allerlei campagnes, en een aantal is met deals waarbij het bedrijf betaalt met hun product. Daarnaast kun je ook een bedrijf zelf benaderen als je hun product interessant vindt. Geef dan wel duidelijk aan wat het bedrijf eraan heeft om op deze manier een deal met jou te doen.

Nadelen

Als je een product van een bedrijf krijgt om er over te schrijven, dan is het doorgaans niet de bedoeling dat je schrijft dat het product waardeloos is. Toch kan dit wel gebeuren. Het is daarom belangrijk om je barterdeals zorgvuldig te kiezen, en van te voren na te denken over wat je doet als het product zuigt, maar geen stofzuiger is ; )

Wat vind jij van barterdeals?

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.