content creator

Eén van de nieuwste termen in Blogland is content creator.

Ik moet zeggen dat ik mij een stuk beter kan vinden in deze term dan in die van influencer.

In het woord content creator herken ik mezelf wel als blogger!

Ik doe als blogger immers feitelijk niets anders dan de hele dag ‘content createn’ ; )

Maar laten we eens bij het begin beginnen!

Wat is een content creator?

Als je het letterlijk vertaald uit het Engels dat is een content creator iemand die inhoud creëert. De term is duidelijk vrij nieuw, want er is nog niet eens een uitleg van op Wikipedia! Wel vind je op Wikipedia een definitie van content creation:

‘Content creation is the contribution of information to any media and most especially to digital media for an end-user/audience in specific contexts.’

Oftewel in het Nederlands is content creation het bijdragen van informatie aan diverse media maar vooral voor digitale media. De informatie wordt geschreven voor een specifieke doelgroep.

Op Join, een platform dat bloggers en bedrijven bij elkaar brengt voor opdrachten omschrijven ze een content creator als volgt:

‘Een content creator is iemand die content maakt voor (digitale) media. Dit kunnen blog posts zijn, e-mail nieuwsbrieven, social media posts, video’s, marketing/editing, eBooks, grafisch ontwerp en nog veel meer. Offline gaat het om brochures, flyers of artikelen voor magazines. Ze richten zich meestal op een specifieke doelgroep in een specifieke context.’

Zijn bloggers content creators?

Zijn bloggers dan content creators?

Ik zou zeggen: ‘Jazeker!’

Bloggers creëren immers content en publiceren dit op hun blog.

Content kan bestaan uit:

  • Blogposts
  • Instagram posts
  • Youtube video’s
  • Nieuwsbrieven
  • eBook
  • Podcast

Vacature tekst

Op LinkedIn kwam ik onderstaande vacature tegen voor een content creator, met een handig lijstje met functie eisen.

Nieuwsberichten en blogs schrijven
Nauw samenwerken met internationale partners voor unieke, lokale content
Deze content verwerken op de diverse websites
Meedenken over de B2B marketingstrategieën en processen
B2B teksten schrijven voor social media, nieuwsbrieven, brochures, e.d.

MBO Opleiding

Nog een handige om een beeld te krijgen van wat een zo iemand nou precies doet is deze omschrijving van de MBO opleiding tot dit beroep! Zij geven de volgende omschrijving:

Je bent schrijver, fotograaf én videomaker ineen. Als content creator laat jij #interactievemedia voor je werken! In deze opleiding leer je journalistieke vaardigheden zoals redigeren en interviewtechnieken. Je leert professioneel te werken met social media. Verder komen onder andere fotografie, audio/video en digitale beeldbewerking aan bod. Maar ook onderwerpen als SEO (vindbaarheid op het internet) en het maken van infographics zijn belangrijk. Je wordt een digitale alleskunner.

Hieruit blijkt duidelijk dat het meer is dan alleen maar schrijven!

Content creator ≠ influencer, maar het kan wel

Content creators kunnen dus bloggers zijn, en soms ook influencers. Andersom kunnen sommige influencers ook content creators worden/zijn.

Maar een content creator is niet per definitie een influencer!

Influencer zijn vooral handig om een bepaalde doelgroep te bereiken. Content creators schakel je vooral in voor… goede content!

Hoe word je een content creator?

Een content creator worden kan zo eenvoudig zijn als een blog beginnen. Maar vervolgens is het afhankelijk van wat je wilt bereiken met dat blog hoe het verder gaat. Als je het echt serieus neemt, zul je meer moeten doen dan één keer per week een blogpost publiceren.

Word een digitale alleskunner

De omschrijving van digitale alleskunner vind ik wat dit betreft erg goed. Want behalve blogposts schrijven, moet je er ook voor zorgen dat je posts er aantrekkelijk uit zien, dat ze gedeeld worden op social media, en bovendien zoekmachinevriendelijk zijn geschreven.

Netwerken

Daarnaast is het goed om te netwerken met andere bloggers, en als je geld wilt verdienen met je blog is het slim om je aan te sluiten bij één van de vele blog netwerken. Blog netwerken zijn bedrijven die bemiddelen tussen bloggers en bedrijven.

N.B. Alle netwerken dat ik doe, doe ik online. Ik doe bijvoorbeeld niet mee aan bijeenkomsten ‘in real life’ met bloggers. Dat kost me enorm veel tijd, die ik liever besteed aan bloggen. Maar er zijn veel bloggers die die wel leuk vinden om te doen.

Dat is meteen ook één van de redenen dat ik bloggen zo leuk vind: of je nou een introvert of extravert type bent, je kunt allebei prima een goede en succesvolle blogger zijn op jouw manier.

Tot slot

Als iemand aan mij vraagt wat ik doe voor de kost, dan antwoord ik doorgaans: ‘Ik ben fulltime blogger’. Maar daarnaast heb ik zeker ook wel voeling met de term van content creator.

Leestips

Lees hoe mijn gemiddelde werkweek als blogger eruit ziet. Dat geeft denk ik een goed beeld van wat je zoal te doen hebt als content creator.

Similar Posts

8 Comments

  1. Ik xi mezelf als regionale hobbyblogger.

    Content Creator lijkt mij niet beperkt tot internetmedia. Je kan met dezelfde insteek ook een krantenpagina vullen. Ik vind het ook geen positieve term. Content betekent bij mij vulling of inhoud. Dat is wat anders dan inhoudelijk. Creëerder is postitever, maar het geeft niet aan dat iemand verstand heeft van wat ie creëert. Fakenieuws wordt ook gecreëerd. Op het internet vind je ook veel contentverzamelaars en contentrondpompers. Vaak creëren die niet veel.

    Bloggen xi ik nog altijd als weB-loggen. Dwz in chronologische volgorde op het web vastleggen wat je meemaakt en/of bezighoudt. Soort eigen web-journaal.

  2. Leuk om te lezen! Ik omschrijf mijzelf meestal ook als content creator of fulltime blogger, dat vind ik het best passen bij wat ik doe. En ik herken je helemaal in het belang van netwerken! Voor Corona deed ik dit ook nog regelmatig in real life, maar ik ben er inmiddels achter dat dit prima alleen online kan en dat ik zo veel meer tijd voor bloggen over hou :)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *