mediakit

Een beetje blogger heeft tegenwoordig een zogenaamde mediakit.

Wat is een mediakit?

Een media kit is een document dat bedrijven, pr-bedrijven en geïnteresseerden informatie geeft over jou en je blog. Als een bedrijf je bijvoorbeeld benadert voor een samenwerking, kun je je media kit in de bijlage meesturen. Dit komt professioneel over.

Een mediakit wordt ook wel een presskit genoemd.

Doelen van een media kit

  • Bedrijven kort en bondig informatie bieden over jou en je blog.
  • Bedrijven overtuigen dat ze met jou willen werken! Je laat zien wat je te bieden hebt.

Help, hoe maak ik een media kit?

Een media kit bestaat uit 3 elementen. Deze kun je verdelen over 3 pagina's. Of je propt het op één A4-tje. Voor beide is wat te zeggen. Op 3 verschillende pagina's kun je natuurlijk meer informatie kwijt. Maar als je je moet beperken tot 1 A4-blaadje weet je wel zeker dat je kort en bondig bent. En daar gaat het bij een media kit om.

Een media kit is de eerste stap naar een goede relatie met een bedrijf!

En dan nu een overzicht van de 3 essentiële elementen van een media kit!

1: Presentatie van je blog

  1. Foto van jezelf. Bij voorkeur een 'headshot'
  2. Eén alinea over jezelf. Vertel wie je bent, wat je hebt bereikt.
  3. Eén alinea over je blog. Vertel waarover je schrijft, wat je doelgroep is, met wie je hebt gewerkt, wat je hebt gedaan etc. Vertel wat je doelgroep is.

2: Je blog statistieken

Nu ga je met cijfers en statistieken gooien. Bedrijven willen graag het volgende weten:

  1. Maandelijkse pageviews
  2. Maandelijkse unieke bezoekers
  3. Als het even kan informatie over je bezoekers: leeftijd, geslacht, interesses, woonplaats. Dergelijke informatie vind je in je statistieken.
  4. Geef cijfers over je social media. Denk aan volgers op Facebook, Twitter e.d.
  5. Ben je genoemd door anderen? Noem dit op jouw beurt in je media kit.

Ben je nog maar net begonnen? En heb je nog niet zoveel bezoekers of volgers op social media? Vertel dan hoeveel je blog en aanhang is gegroeid! In plaats van cijfers te geven zeg je bijvoorbeeld: 'In de maand juli groeide mijn maandelijkse aantal pageviews met maar liefst 80%!'

3: Adverteermogelijkheden en opties voor samenwerken

Laat bedrijven weten wat je te bieden hebt. Denk aan:

Noem hier ook je prijzen. Geen idee wat je zou kunnen vragen? Lees dan dit artikel over tarieven voor bloggers!

Een media kit maken

Nu weet je wat er in je media kit moet staan. Maar hoe kun je een mediakit maken? Je kunt je mediakit simpelweg met een tekstprogramma maken. Bijvoorbeeld met Word. Maar als je handig bent met bijvoorbeeld Photoshop kun je je media kit meer uitstraling geven. Zelf heb ik Photoshop niet, dus maak ik graag gebruik van gratis online tools!

Ik kan twee tools aanraden om je mediakit vorm te geven:

Voorbeelden van media kits

Hieronder zie je voorbeelden van een media kit. De eerste twee zijn gemaakt met Picmonkey. Dit is een gratis programma! Je hoeft je zelfs niet te registreren.

Ze zijn gemaakt voor mijn blog Huisvlijt. Bij beide media kits heb ik de kleuren van het blog gebruikt. Het staat professioneel als de stijl van je media kit een beetje matcht met je blog! Bij het tweede voorbeeld heb ik zelfs de header gebruikt.

Mediakit voorbeeld 1

mediakit
Gemaakt met Picmonkey

 

Media kit voorbeeld 2

 

media kit
Gemaakt met Picmonkey

Press kit voorbeeld 3

 

media kit
Gemaakt met piktochart

Social media kit

Hieronder een voorbeeld van een meer op social media gerichte kit:

social media kit

Nog een presskit voorbeeld

press kit voorbeeld

Gratis templates voor media kits

Vind je het toch nog moeilijk om een mooie mediakit te maken? Er zijn sjablonen/templates te vinden die je gratis kunt downloaden!

Gebruik maken van de LinkPizza mediakit?

Een tijdje maakte ik de fout om bedrijven die om informatie over mijn tarieven vroegen simpelweg de link van mijn mediakit op LinkPizza te geven. Maar als een bedrijf niet staat ingeschreven bij LinkPizza kunnen ze die mediakit niet zien! En als ze zich vervolgens inschrijven en je via LinkPizza een opdracht geven verdien je minder, omdat LinkPizza bemiddelingskosten berekent.

Dit raad ik dus beslist niet aan!

Samenvatting

Het nut van een mediakit is dat je professioneel overkomt, en alsof je weet wat je doet.

En dat weet je natuurlijk  ook ; )

Het is een professionele manier om jezelf en je blog te presenteren. En voor bedrijven is het prettig omdat ze snel en gemakkelijk kunnen zien wat jij ze te bieden hebt. Je kunt je media kit op je blog zetten. Of je biedt bedrijven de mogelijkheid je te mailen en te vragen om je mediakit.

Je maakt een mediakit met een simpel tekstverwerkingsprogramma, of je gebruikt een programma als Photoshop of online tools als Picmonkey of Canva. Je kunt nog veel meer informatie in je mediakit zetten dan ik hier heb behandeld.

Maar de kracht van een mediakit is nou juist dat hij kort en krachtig is!

Heb jij een mediakit? Wat heb je erin gezet, en hoe heb jij hem gemaakt?

Vergelijkbare berichten

19 reacties

  1. Goede en duidelijke informatie! Monkeypic heb ik inderdaad ook al ontdekt voor foto`s. Heb verder nog niet echt gekeken wat de mogelijkheden zijn. Nu nog wegwijs worden in heel dat google analytics en ik kan een dijk van een mediakit neerzetten. ;-) ( Je hebt niet toevallig een blogje over google analytics...? )

  2. Googel gebruikt de maandelijkse unieke bezoekers niet meer. Dat heet tegenwoordig gewoon 'bezoekers.

    Reden daarvoor is dat vandaag de dag mensen zowel op hun smartphone als op een tablet of laptop/pc browsen, waardoor het moeilijker is vast te stellen of een bezoek nog wel 'uniek' is of dat het een terugkerende bezoeker is op een ander apparaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *