Momfluencers: een speciale groep van infuencers!
Momfluencers.
Binnen de wereld van de influencers vormen ze een specifieke, populaire groep want er valt veel geld te verdienen in Babyland. Bedrijven houden van momfluencers als een ideale manier om hun doelgroep te bereiken. Als een geliefde momfluencer bijvoorbeeld een nieuw soort buggy aanbeveelt, dan kan dat wonderen doen voor de verkoop. Dat komt omdat ze als expert worden gezien op dit gebied. Zie ook Google EAT.
Een kijkje achter de schermen bij momfluencers en Instagram
In het boek People liker her van Ellery Lloyd krijg je als lezer een kijkje in de wondere wereld van de momfluencer en Instagram. Omdat veel bloggers Instagram combineren met hun blog, of zelfs hun blog aan de wilgen hangen en verder gaan met Instagram, is dit boek erg interessant voor Bloggen en loggen. Want het geeft een intrigerend kijkje in de wereld van momfluencers.
People like her draait om momfluencer Emmy. Ze heeft samen met haar man Dan twee kinderen Coco en Bear. Emmy heeft meer dan een miljoen volgers op Instagram en dat is niet voor niets. Ze pakt het namelijk professioneel aan.
Social media lessen uit People like her voor bloggers, influencers en momfluencers!
- Veel momfluencers vertellen over hun succes op Instagram alsof hun populariteit ze spontaan is overkomen. Maar in het boek People like her wordt niets aan het toeval overgelaten. Achter elke foto, elke tekst ónder een foto zit een plan. Een strategie. ‘To turn this into a career, I’d need precision-planned hash tags, content streams and topical themes, fellow influencer friends I could tag and who would tag me back, photos shot weeks in advance and edited to perfection (or, as it turned out, imperfection).’
- In de wereld van de momfluencer in het boek People like her is weinig ruimte voor spontaniteit. En als er al een spontaan moment is, dan moet het snel worden vastgelegd. Later kan het misschien geschikt zijn voor Instagram.
- Het is een spel van aftasten wat mensen willen zien en lezen, en daar je content op aanpassen. ‘You see, with a bit of research, social media makes understanding what people all over the world connect with very simple indeed. Follower numbers and engagement figures rise and fall depending on how good or bad your hair looks, how funny or heartfelt you are in this caption, how cute or not your kid is in that shot, how consistent and contrived your color palette is. So you can adjust your lipstick, your living room, your family life, your filter accordingly.’
- Opvallend vond ik dat Emmy voor interviews en reportages snel een troep maakt van haar huis. Haar imago is namelijk dat van een oververmoeide en overwerkte moeder die tevergeefs probeert alle ballen in de lucht te houden. In werkelijkheid heeft ze de boel aardig op orde, en komt er wekelijks een werkster langs. Maar zo competent presenteert ze zichzelf bewust niet, omdat dat niet verkoopt op Instagram.’As any UK Instamum worth her six-figure campaign knows, if you admit to so much as being able to boil an egg competently, you’ll lose a thousand followers overnight. You have to be unable to leave the house without at least a splotch of Bolognese or a splatter of baby puke on your shirt. You have to arrive late for nursery at least once a week.’
- Als momfluencer heb je een beperkte houdbaarheidsdatum. In het boek People like her maakt Emmy zich zorgen over haar houdbaarheid als momfluencer. ‘With women wising up to the fact that we are just saleswomen disguised as sisters, flogging them things they don’t need, can’t afford, and that won’t make them feel better anyway, Instaparenting feels like a particularly precarious way to make a living.’
- Momfluencers onderling steunen elkaar door elkaars berichten te liken en elkaar te taggen. Tegelijkertijd zijn ze elkaar concurrenten, en moet je dus ook weer niet al teveel rekenen op hun steun.
- Als je problemen hebt met je Instagram account, verwacht dan geen hulp van Instagram. In People like her, krijgt Emmy ondanks haar ruim miljoen volgers geen enkele hulp van Instagram als iemand foto’s van haar dochtertje steelt en op hun eigen account plaatst.
- Het is als momfluencer belangrijk om te reageren op de vele berichten van je volgers. In People like her, heeft Emmy zelfs een persoonlijke assistent nodig om haar hierbij te helpen.
- Als momfluencer is het voortdurend zoeken naar de balans tussen je werk op Instagram en je privéleven. Wat laat je zien? En wat niet? Anno 2021 zijn steeds meer mamambloggers zich hiervan ook bewust. Laat je de gezichten van je kinderen zien op je blog? Plaats je foto’s van je kinderen in bad? En zo ja plak je dan een smiley op hun gezicht? Of blur je hun gezichten?. Dan is het bijvoorbeeld verstandig om hun gezichten te blurren.? Of in bikini? Wat vind je kind er later van, dat zijn of haar hele jeugd op internet is te vinden?
- Als serieuze influencer is het handig om een agent te hebben die je begeleidt en dingen voor je regelt.
- De momfluencers in People like her hebben allemaal een ‘goede zaak’ gekozen. Dat wordt vervolgens hun trademark. Voor momfluencer Emmy is dat #greydays.
- Er bestaat zoiets als Instagram RP, wat staat voor role play. Mensen nemen het karakter van een fictief karakter aan, en maken hiervan een account aan op Instagram. Dat is op zich niet zo erg, maar er zijn personen die foto’s van andermans kinderen gebruiken hiervoor. In het boek People like her, gebruikt iemand de foto’s van Emmy’s dochtertje voor haar eigen account en schrijft dat haar dochter lijdt aan een geheimzinnige ziekte. Met foto’s erboven van Emmy’s dochtertje.
- Heel succesvolle influencers op Instagram krijgen een blauw vinkje bij hun naam te staan. Ik wilde dat eens even controleren. Ik ben niet thuis in de wereld van de momfluencers, maar weet Romy Boomsma er eentje is, dus ik keek bij haar account. En inderdaad! Een blauw vinkje:
- Er wordt een bepaalde tone of voice gebeurd op Instagram in de wereld van de mommy influencers. Dan zegt naar aanleiding van het nepaccount met foto’s van hun dochter: ‘The whole thing, I have to admit, was a pretty convincing pastiche of the way that all the Instamums, my wife included, write. The mangled metaphors, the breathless overenthusiasm. The ingenuous clunkiness. The alliteration.’
Over People like her van Ellery Lloyd
People like her is een combinatie van momlit, psychologische thriller, dagelijks leven een gezin met jonge kinderen en bovenal een intrigerend kijkje in de wereld van social media, en in het bijzonder van Instagram. Ik heb het boek ademloos gelezen, en zeker aan het eind greep het verhaal me bij de keel.
Het is leuk lezen voor nieuwbakken moeders, maar ook voor iedereen die bezig is met Instagram!
De paperback versie kun je voor 14,99 kopen op amazon.nl. Op termijn zal er vast een Nederlandstalige vertaling komen.
Nederlandse momfluencers
Hoewel ik niet zo thuis ben in de wereld van de momfluencer, weet ik onderstaande te noemen:
- Romy Boomsma
- Kelly Caresse
- De moeders uit de documentaire Volg je me nog
Tot slot
Als influencer ben je behoorlijk overgeleverd aan de wensen en grillen van je volgers. Als je tenminste populair wilt blijven. Het is één van de redenen dat ik niet eens probéér om een influencer te worden. Veel te stressvol en teveel gedoe. Als blogger richt ik me liever op goede content schrijven die mensen zoeken. Dat maakt me weliswaar afhankelijk van de grillen van Google, maar nou ja ; )
Leestip: Wat is een content creator?
Een intrigerend vraagstuk naar aanleiding van het boek People Like Her is: in hoeverre ben je als influencer verantwoordelijk voor de consequenties als mensen jouw adviezen opvolgen?
Reacties
Momfluencers: een speciale groep van infuencers! — 1 reactie
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>