Influencers betekenis: wat zijn het, en hoe word je het?
Influencers.
Volgens de Dikke van Dale zijn influencers ‘mensen die, via sociale media, invloed uitoefenen op een bepaalde doelgroep.’
Wat is een influencer?
Een influencer kan een blogger, vlogger of Instagrammer zijn. Meestal is het iemand die als hobby een blog is begonnen, en vervolgens een reputatie heeft opgebouwd op een bepaald gebied. Het is die reputatie die een influencer waardevol maakt voor bedrijven. Een speciale groep zijn de momfluencers: influencers die moeder zijn.
Van ‘gewone’ blogger tot influencer
Influencers beginnen vaak als ‘gewone’ blogger, maar worden vervolgens bekend, soms zelfs beroemd. Mensen zoeken influencers op om te kijken wat zij ergens van vinden, of stellen ze vragen.
De kracht van een influencer is zijn of haar authenticiteit en betrouwbaarheid.
Die laatste twee termen noem ik wel, maar anno 2020 worden er geregeld vraagtekens gezet bij de authenticiteit en betrouwbaarheid van influencers. Ze worden er regelmatig van beschuldigd dat ze dingen zeggen of aanprijzen omdat ze ervoor betaald worden.
Wat dat betreft zitten influencers in een lastige spagaat: Enerzijds willen ze misschien geld verdienen met hun blog of Instagram account, anderzijds is het geheim van hun succes gebaseerd op het idee dat ze eerlijk en onbevooroordeeld zijn.
Wat is het verschil tussen influencers en micro influencers?
Hubspot omschrijft micro influencers als influencers met ‘maar’ tussen de 1,000 en 10,000 followers op social media. Wat micro influencers aantrekkelijk maakt voor bedrijven, is dat je weliswaar niet een enorm grote groep mensen bereikt, maar wel een heel specifieke groep.
Dus in plaats van met een kanon op een mug schieten, schiet je met een pistooltje op een olifant.
De kans dat het ‘raak’ is en je resultaat boekt is dus relatief veel groter.
Influencer worden het belangrijkst is: kies een niche!
Stel nou dat jij denkt: ‘Ik wil influencer worden, en daarmee mijn brood gaan verdienen!’ Hoe pak je dat dan aan? Neil Patel, de man achter Ubersuggest, is zo’n influencer. Hij heeft veel volgers en de reputatie dat hij weet waar hij het over heeft als het gaat om bloggen. Op zijn blog geeft hij maar liefst 19 strategieën over influencer worden. Zijn nummer 1 tip is om een niche te kiezen, oftewel een soort specialisatie. Voor de overige 18 manieren om influencer te worden verwijs ik je graag door naar zijn blog.
In onderstaand filmpje vertelt Neil Patel over influencer marketing. Hij doet dat vanuit het perspectief van een bedrijf, maar het is ook interessant voor influencers zelf.
Ook Darren Rowse van Problogger benadrukt het belang van een niche. Als influencer is het belangrijk dat je de naam krijgt dat je ergens een expert in bent. Dat mensen zeggen: ‘Oh heb je dat nodig? Dan moet je naar huppelepup gaan joh! Die weet daar echt alles van!’
Influencer worden: mogelijke niches
Als het om niches gaat waarin je influencer kunt worden zijn de mogelijkheden eindeloos! Hieronder een greep uit mogelijke niches.
- Beauty
- Zwangerschap
- Ouderschap en opvoeding
- Gezondheid
- Sport
- Reizen
- Model
- Nieuws
- Geld verdienen
- Lifestyle
- Dieren
- Gaming
- Relaties
Influencers Nederland
Er zijn ook succesvolle influencers in Nederland. Maar ik moet bekennen, dat ik die amper ken. Ze zitten meestal in niches die ik totaal niet interessant vindt, zoals beauty of mode. Anna Nooshin wordt vaak genoemd als een belangrijke Nederlandse influencer.
Op het platform Join vind je een overzicht van Nederlandse influencers.
Join is een platform dat bedrijven en influencers bij elkaar brengt.Wat me wel opvalt is dat de genoemde influencers op Join geen bloggers zijn, maar vooral bekend zijn met Instagram en als content creator..
De prinsesjes als influencers
Dat je niet altijd bewust hoeft te proberen om een influencer te worden blijkt uit onze prinsesjes. Zij worden in de media regelmatig als influencer bestempeld, simpelweg omdat ze prinses zijn. Toen prinses Amalia bijvoorbeeld een bepaalde soort zonnebril droeg, ontstond er vervolgens een run op die zonnebril! Iedereen wou dezelfde zonnebril als Amalia.
Dit bericht bekijken op Instagram
En in 2016 ontstond er een run op het jurkje van modeketen Zara dat prinses Alexia droeg.
Ik ben geïnfluenced!
Ik vind het fenomeen influencers iets engs hebben eerlijk gezegd. Het is nogal een verantwoordelijkheid die je op je neemt, als je bewust de bezoekers van je blog probeert te beïnvloeden. Tegelijkertijd word ik wel degelijk beïnvloed door de blogs die ik lees. Als fulltime blogger zie ik het als één van mijn belangrijke taken om veel blogs te lezen. Ik leer daar veel van, en ontdek bovendien compleet nieuwe werelden. In die zin word ik ‘geïnfluenced.’
De transformatorhuisjes van Sjoerd van bVision
Neem nou Sjoerd van het blog bVision. Sjoerd plaatst regelmatig foto’s van zogenoemde transformatorhuisjes op zijn blog. Hij gebruikt daarbij de volgende definitie: een min of meer gemetseld huisje waarin een transformator is geplaatst met een gescheiden hoog- en laagspannings gedeelte.
In eerste instantie keek ik er gewoon langs, maar als je iets vaak genoeg voorbij ziet komen, dan ga je het op een gegeven moment toch ‘zien’. Dat gebeurde dus ook met transformatorhuisjes. Zo kon het gebeuren dat ik laatst tijdens het hardlopen plotsklaps dacht: ‘Hé, een transformatorhuisje! Die moet ik aan Sjoerd laten zien!’
Zonder het blog bVison had ik waarschijnlijk nooit bewust keken naar transformatorhuisjes.
De poortwachters van Jeanne van sjannesblog
En dan de poortwachters van blogger Jeanne. Ik had nog nooit gehoord van poortwachters, laat staan dat ik ernaar keek. Maar Jeanne heeft een rubriek Poortwachters op haar blog, die bestaat uit foto’s van… poortwachters. En dan kun je denken aan twee leeuwen, adelaars, koeien, de mogelijkheden zijn eindeloos. Sindsdien kijk ik regelmatig rond of ik ook ergens poortwachters zie. In het plaatsje IJzevoorde, waar ik ook een leuke minibieb zag, zag ik deze twee honden als poortwachters:
Meer weten over influencers? Handige boekentips!
Hieronder een lijst met handige boeken over het fenomeen influencers!
Influencers marketing tot slot
Influencer marketing is gebruik maken van de reputatie van een blogger/vlogger/Instagram persoonlijkheid. Als een influencer een product draagt of aanraadt, dan is de kans groot dat de volgers van die influencer denken: ‘Hé, dat wil ik dan ook wel hebben/kopen/proberen.’ En daarom zijn influencers populair bij bedrijven. Ze vormen een betrouwbare ingang naar een doelgroep.
Je kunt bewust proberen om een influencer te worden, of je kunt gewoon doen wat je leuk vindt, en als het ware ‘per ongeluk’ een influencer worden.
Leestips
Wat vind jij van het fenomeen influencer? Heb jij een favoriete influencer?
Ik laat me niet door,, influencers,, beïnvloeden. Ik krijg inspiratie van mede Bloggers. Maar dan wel de,, echte,, vrouwen. Die er irl net zo uitzien als op de blog. Zoals ikzelf!