hcu maart 2024

De meest recente Google Helpful Content Update (HCU), die in maart plaatsvond, is bijna afgerond.

Google Helpful Content Update maart 2024

Menig blogger, waaronder ook ik, hoopte dat een nieuwe update de ravage die de update van september 2023 had aangericht zou herstellen. Maar het tegendeel blijkt het geval. Vrijwel alle niche bloggers die in september 2023 hun bezoekersaantallen een vrije val zagen maken, verloren in de maart update nog meer bezoekers. Dat roept de vraag op:

Is er nog leven na de Google Helpful Content Update voor bloggers?

Even de feiten op een rij

De Google Helpful Content Updates van september 2023 en maart 2024 hebben vooral kleine niche bloggers geraakt.

Dat zijn vooral bloggers die hun geld verdienen door informatieve artikelen te schrijven over onderwerpen waar mensen naar zoeken.

Google vindt dit nu 'unhelpful,' en zegt ook dat je vooral níét je blogposts moet optimaliseren voor zoekmachines. In theorie zijn de helpful content updates hartstikke goed, want het is ook heel irritant als je informatie zoekt, en je krijgt een heleboel gebakken lucht te zien. Maar wat zo frustrerend is, is dat veel van de 'nieuwe' zoekresultaten helemaal niet zo behulpzaam zijn.

Enkele merkwaardige zoekresultaten na de HCU

  • Terwijl Google enerzijds het belang van EEAT (Expertise Experience Authority Trust) benadrukt, scoren zoekresultaten op forums als Reddit ineens heel hoog. En dat zijn van bijvoorbeeld berichten uit 2007 van iemand waarvan je niet weet wat zijn of haar achtergrond is. Geen EEAT dus.
  • Het lijkt erop alsof grote namen zoals de website Forbes een vrijkaartje krijgen van Google. Zij publiceren veel artikelen waar ze geen EEAT voor hebben, en die duidelijk gericht zijn op zoekmachines. Toch scoren zij hoog in de zoekresultaten, terwijl niche bloggers hiervoor zijn afgestraft.

Google heeft de regels ineens veranderd

De reden dat zoveel bloggers helemaal niet goed worden van de HCU is dat Google als het ware ineens de regels compleet heeft veranderd. Jarenlang beloonde Google bloggers voor een bepaalde aanpak, en nu zeggen ze ineens dat die aanpak niet 'helpful' is.

via GIPHY

Is er leven na de HCU voor bloggers?

De HCU heeft Blogland flink veranderd. Keyword research doen, en op basis daarvan je blogpost optimaliseren in combinatie met aandacht voor zogenoemde user intent, werkt op dit moment niet goed meer. De bezoekers die veel niche bloggers kregen via Google zijn weggevallen. Op dit moment ziet het er niet naar uit dat Google inziet dat hun update 'stom' is.

Dus, als je blog niet langer gevonden wordt via Google, hoe krijg je dan mensen op je blog?

Wat doen bloggers allemaal om de HCU te overleven? Hieronder een aantal opties.

  1. Branding: grote bedrijven en grote websites zijn doorgaans een 'brand'. Na de HCU wordt gezegd dat het als blogger belangrijker is dan ooit om zelf ook een 'brand' te worden. Zorg dat je een duidelijke en authentieke stijl hebt. Neem nou de HCU. Ik merk dat ik me afvraag wat Ben van Blogtrommel hiervan vindt. Dat maakt Ben enigszins een 'brand,' omdat ik benieuwd ben naar zijn specifieke mening.
  2. EEAT zichtbaar maken. Met foto's en persoonlijke ervaringen laten zien dat jij weet waar je het over hebt.
  3. Pinterest: de andere zoekmachine. Pinterest is net als Google een zoekmachine. Heel veel bloggers hebben hun aandacht van Google verlegd naar Pinterest. Ik ben er daar één van.
  4. Nieuwsbrieven in combinatie met Facebook ads. Probeer zoveel mogelijk abonnees te krijgen door je nieuwsbrief te promoten op Facebook. Het grote voordeel van een nieuwsbrief is dat je onafhankelijk bent van algoritmes! Ook Pinterest heeft bijvoorbeeld een algoritme, evenals Facebook. De nieuwsbrief methode wilde ik proberen, maar ik snap er niks van.... Ik houd het daarom maar bij mijn huidige aanbod van een emailabonnement. Zo kun je een emailabonnement op Bloggen en loggen nemen, en dan krijg je elke keer dat ik een nieuwe blogpost publiceer bericht.
  5. Social media gebruiken als promotiemiddel.
  6. Overstappen naar Youtube en/of een podcast beginnen.
  7. Stug doorgaan met bloggen en hopen op betere tijden.
  8. Oude blogposts updaten en verbeteren op basis van de vraag: wat is nuttig voor de gebruiker? Wat wil de gebruiker? Wat zoekt de gebruiker?
  9. Andere manieren verzinnen om geld te verdienen met een blog. Dit is een lastige, want om geld te verdienen met je blog heb je bezoekers nodig. En doorgaans geldt: hoe meer bezoekers, hoe beter de blog inkomsten. Als je geld verdient met advertenties op je blog, dan heb je dus bezoekers nodig.

Een nieuwe vorm van bloggen ontwikkelen

SEO Goeroe Marie Haynes vat het kernachtig samen:

'Google doesn’t need more informational guides. They need fresh, new, original and insightful content.'

Ben jij een niche blogger en heb je goede informatieve artikelen geschreven? Na de Helpful Content Updates is dat niet langer genoeg, want het wemelt van dit soort behulpzame blogposts. Het is dus de kunst om je te onderscheiden.

Lily Ray over de HCU: veel blogs lijken op elkaar

Lily Ray is een belangrijke stem als het gaat om SEO. Ze is de Senior SEO Director en Head of Organic Research at Amsive Digital. In onderstaand filmpje praat ze over de Helpful Content Update van maart 2024. Daarin constateert ook zij dat content en niche blogs, die geld verdienen met advertenties en affiliate marketing, het hardst getroffen zijn door de HCU. Ze noemt de HCU 'punitive update' is. Hij is gemaakt om bloggers te straffen voor teveel 'seo content'.

Teveel bloggers schrijven gelijksoortige blogposts

Lily Ray denkt dat teveel bloggers dezelfde methode zijn gaan gebruiken. Er zijn té veel niche blogs die schrijven over bijvoorbeeld bloggen of schoonmaken. En ze lijken eigenlijk allemaal op elkaar. De opzet van het blog en de blogposts is bij iedereen ongeveer hetzelfde. Lily Ray:

'There's too many players in the game.'

Lily Ray geeft een aantal concrete tips voor wat je kunt doen om te proberen te herstellen van de HCU. Het begint met een grondige, objectieve inventarisatie van je blog.

  • Welke blogposts zijn het meest omlaag getuimeld in de zoekresultaten?
  • Kijk daar kritisch naar, en verbeter ze of deindexeer ze indien nodig. (Dit heb ik in november 2023 gedaan met de Rankmath plugin, maar heeft nog geen positief effect gehad). Een belangrijk aandachtspunt hierbij vind ik dat je controleert of een post het misschien wel goed doet bij Bing! Dat heb ik zelf vergeten te doen...

Een mogelijke verbetering in de zoekresultaten kan wel een jaar duren, aldus Lily Ray.

Hieronder Lily Ray's gedachten over de HCU

Tot slot

Het lijkt erop dat het verdienmodel waarbij je als blogger informatieve blogposts schrijft en die optimaliseert voor SEO niet langer werkt. Google vindt dit type blogs niet langer behulpzaam. En eerlijk is eerlijk, ze hebben niet helemaal ongelijk hoewel ze wel erg met de botte bijl te werk zijn gegaan.

Is jouw blog geraakt door de Google Helpful Content Update? Weet dan dat je zeker niet de enige bent.

En je bent zeker ook niet de enige die geen verbetering ziet. Op basis van Lily Ray en Marie Haynes zou ik zeggen: het is de kunst om je blogposts te verbeteren en je te onderscheiden van de vele blog-collega's die hetzelfde verdienmodel hebben. Zorg dat je verder gaat dan feiten oplepelen, want dat kunnen Google en ChatGTP ook. Laat je stem horen: schrijf in de ik-vorm en laat met foto's zien dat je spreekt uit ervaring.

En het lijkt mij ook een goede zaak om te focussen op andere bezoekersbronnen dan alleen Google!

Leestips

Deel hieronder jouw ervaringen met de HCU.

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *