Anna Nooshin blogger en influencer: 19 lessen!
In de bibliotheek kwam ik het boek On Top van Anna Nooshin tegen.
Anna Nooshin was één van de eerste Nederlandse succesvolle bloggers.
In haar boek On Top schrijft ze over haar leven en hoe ze een succesvolle blogger werd.
Anna Nooshin
Anna Nooshin kwam op haar zevende naar Nederland, samen met haar ouders. De eerste jaren in Nederland woonde ze in asielzoekerscentra, maar uiteindelijk kregen haar ouders een eigen woning in Aalsmeer.
Anna’s eerste blog
Anna’s eerste blog was een samenwerking met drie jongens uit haar studieperiode. Samen startten ze de site Overdose.am. Hun doel was om Amsterdamse hotspots, talenten en mode te delen. Maar na een tijdje kreeg Anna Nooshin het gevoel dat ze er meer uit zouden kunnen halen dan ze deden. Maar haar collega’s wilden het bij een gratis cultureel platform houden.
Anna Nooshin: NSMBL blog
In februari 2011 begon Anna Nooshin samen met Slaven, een jongen met wie ze in een asielzoekerscentrum had gezeten, NSMBL spreek uit als het Franse woord ensemble. Meer dan een blog was en is NSMBL een online vrouwenmagazine. Het format was simpel schrijft Anna in haar boek:
‘Korte artikelen, minimaal acht per dag, bestaande uit veel beeld en weinig tekst.’
Van begin af aan voelde Anna Nooshin dat NSMBL een groot succes zou worden. Op dat moment was een online lifestyle magazine nog uniek. Anna koos er bovendien bewust voor om zichzelf als het gezicht van haar blog neer te zetten. Ze schrijft hierover:
‘NSMBL had de grootheid van een online magazine (….) maar er was iets ‘anders’ aan doordat het toch persoonlijke voelde.’
19 praktische dingen die je kunt leren van Anna Nooshin
Hieronder 19 dingen die Anna Nooshin deed om een succes te maken van haar blog/ lifestyle magazine NSMBL.
- Laat jezelf zien op je website of blog. Dat maakt het persoonlijk. (Zeker in deze tijd van AI, is het belangrijker dan ooit om jezelf te laten zien, en te bewijzen dat je een heus mens bent.)
- Ken je doelgroep/lezer en luister naar ze. Neem feedback serieus en speel erop in. Vinden je bezoekers iets niet leuk? Doe daar dan wat mee.
- Bepaal voor jezelf wat wat jou bijzonder maakt. Wat wordt de boodschap van jouw blog?
- Investeer in een goed design van je blog. Zet je eigen voorkeuren opzij en kies een design dat je doelgroep mooi vindt. Houd jij van kleurtjes, maar je doelgroep van zwart-wit? Kies dan zwart-wit.
- Zorg dat je weet hoe je gratis marketing kunt krijgen.
- Maak eerst zelf foto’s om de kosten te drukken. Later kun je bekende fotografen en filmmakers mailen voor een samenwerking in ruil voor ‘exposure’.
- Anna beantwoordt elke mail van lezers.
- Houd je Facebookpagina in de gaten.
- Vertel overal waar je komt over je site/blog.
- Schrijf iedereen aan die je blog kan promoten.
- Anna ziet zowel haar blog als zichzelf als een commercieel product.
- Je moet hard werken.
- Geloof in jezelf. Denk groot en met zelfvertrouwen dat het je gaat lukken.
- Continuïteit is van groot belang. Toon jezelf betrouwbaar zodat mensen weten dat er bijvoorbeeld drie keer per week een nieuwe blogpost verschijnt. En doe dat dan ook.
- Het is beter om 1 heel goed artikel te publiceren dan 8 middelmatige artikelen.
- Definieer je doelen scherp. Dus niet: ‘Ik wil meer bezoekers,’ maar ‘Over 8 weken wil ik 20% meer blog bezoekers.’
- Zorg voor een goede social-media achterban. Dat scheelt ook nog eens enorm in je marketingkosten.
- Durf collega bloggers te benaderen met ideeën en voorstellen. Wees niet te bang.
- Wees niet bang om geld te verdienen met je blog en je blog te zien als een commercieel product.
Over het boek On Top van Anna Nooshin
Nadat ik het boek uit de bibliotheek meenam, lag het eerst een hele tijd vergeten in de boekenkast. Eigenlijk had ik er niet zoveel zin in om het te lezen. Ook omdat het boek uitkwam in 2015.
Acht jaar later is er veel veranderd in Blogland!
Maar toen ik het boek eindelijk zuchtend opensloeg werd ik aangenaam verrast. Het is gewoon heel leuk geschreven en Anna Nooshin is een sympathieke vrouw en schrijfster.
Ze doet uitgebreid verslag van haar leven als kind, en het boek is in die zin ook interessant als het gaat om integratie. En hoe mensen uit andere landen de Nederlandse gewoontes ervaren. Bovendien is Anna heel positief van toon. Zelfs op haar tijd in verschillende asielzoekerscentra kijkt ze positief terug!
Anna Nooshin 2023
Zoals ik al zei is het boek 8 jaar oud. Bloggen is wat minder populair geworden, en steeds meer mensen zijn juist actief op social media zoals Instagram en TikTok. Bloggers zijn nu vaak meer influencers. Hoe zou het nu dan met Anna zijn?
Het eerste dat ik deed was haar website NSMBL opzoeken! En warempel, de site bestaat nog steeds! Maar ik zie Anna Nooshin nergens staan, en als ik klik op Over ons dan lees ik:
‘NSMBL is onderdeel van Mediahuis Nederland.’
Ik denk dus dat Anna het verkocht heeft aan Mediahuis Nederland.
Anna van blogger naar social media
Zou zij ook van bloggen zijn overgestapt naar actief zijn op social media?
Ik denk het wel! Hieronder een overzicht van de social media kanalen waar je haar kunt vinden:
Mijn conclusie over On Top
On Top is een leuk boek om te lezen. Het is zowel interessant vanuit het perspectief van asielzoekers die hun draai proberen te vinden in Nederland als wanneer je een succesvolle influencer of blogger wilt worden. Anna Nooshin heeft wat je noemt een ‘Can do attitude’.
Is het niet teveel gedateerd?
Ik denk dat Anna’s aanpak altijd werkt! Het is een aanpak van hard werken en in jezelf durven geloven. Zelfs al is dit boek 8 jaar oud, het is dus nog steeds de moeite waard. Hoogstens ligt het accent tegenwoordig meer op influencers dan op bloggers. Maar de tips en aanpak van Anna zullen ook werken voor influencers.
On Top kopen
On Top van Anna Nooshin is voor 20,99 te koop bij bol.com of je lokale boekhandel. Je vindt op bol.com ook een gratis inkijkexemplaar.
Lees ook mijn bespreking van de documentaire Amstergwen en mijn post Natuurinfluencer.
Reacties
Anna Nooshin blogger en influencer: 19 lessen! — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>