influencerInfluencers zijn ‘hot’ zoals dat heet.

Bedrijven huren ze graag in om hun product en/of dienst te promoten.

Als een influencer een product aanbeveelt gaat zo’n 49% van de consumenten het ook kopen, bleek uit een onderzoek in 2016. (Roos Mulder) En sindsdien is de invloed van influencers alleen maar gegroeid. Zie ook Google EAT.

Sinds die tijd is TikTok bijvoorbeeld enorm opgekomen, en werd Instagram nog belangrijker.

Het boek Volg me van Joyce Spijker is een roman over de wereld van de influencers. Het kwam uit in 2019 en is dus alweer enigszins gedateerd. Maar ik denk dat veel van de informatie nog steeds relevant is.

Daarom heb ik de ‘fun facts’ over de wereld van influencers uit Volg me op een rijtje gezet.

Een kijkje in de wereld van influencers in Volg mij

Hieronder informatie, en gedachten en gesprekken uit het boek Volg mij die een kijkje geven in de wereld van influencers.

  1. ‘Een verlaten strand, zijdezacht licht en dit uitzicht doen het fantastisch op hun feeds, daar hoef je geen algoritme op los te laten.’ (fotoshoot op het strand in Volg mij.)
  2. ‘Vooral de samenwerkingen kosten veel tijd, want daarvan gaan de cijfers straks naar klanten, en alle hashtags en verwijzingen moeten goed worden gebruikt.’
  3. ‘Het liefst zou ze hier vandaag blijven zitten, maar met veertien verplichte setjes op vier verschillende locaties zit dat er niet in. De Russische babysit houdt er een strak schema op na.’
  4. ‘In haar eigen leeftijdscategorie, begin dertig, hebben de beautytutorials plaatsgemaakt voor nieuwbakken mama’s die het ene kind na het ander baren, creatieve kinderkamers knutselen en klagen over tepelkloven, vermoeidheid en slecht sluitende luieremmers. Uiteraard allemaal in samenwerking met merken die naadloos aansluiten bij hun zorgvuldig uitgekiende doelgroepen.’
  5. Conversatie met Thomas, hoofd van een bemiddelingsbureau tussen influencers en bedrijven: ‘Je krijgt per opdracht een fee en we betalen maandelijks uit. Hoe langer je met ons werk, hoe groter je percentage per opdracht en hoe groter de klus, hoe groter de fee.’
  6. Nog een keer Thomas: ‘Wij maken kosten en investeren in Rox. We trainen haar, zetten haar op de kaart bij merken, lobbyen voor mooie samenwerkingen en nemen onze verantwoordelijkheid in het groeien van haar eigen branding.’
  7. En nog een keer Thomas: ‘Om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen, heb ik documenten van je nodig. Kopie paspoort, wachtwoorden social, zodat we de statistieken kunnen monitoren, verklaring van goed gedrag, dat soort dingen.’
  8. In het boek Volg mij staat het bemiddelingsbureau Epic ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder de noemer artiestenbureau.
  9. ‘Hoe meer volgers je hebt, hoe meer mensen je content zien. Tenminste, dat lijkt zo. Technisch gezien klopt dat niet helemaal, met algoritmes en zo, en daarom zijn de engagementcijfers misschien wel belangrijker dan de volgers.’ Hoe hoger het engagement, hoe waardevoller de influencer voor het merk is.’
  10. Het personage Clair, die een succesvolle influencer is in het boek: ‘Ik ging van een betaalde post van vijftig euro naar een van vijfduizend euro, van één klant per maand naar één per dag, van één afspraak per week naar één per uur. Uiteindelijk werkte ik non-stop, zonder dat ik het doorhad, want alles was zo leuk en iedereen doet het. Deze business is alles of niks en dat is een bijwerking waarvan niemand weet heeft en waar we nog geen langetermijnresultaten hebben.’
  11. Clair tijdens presentatie van een nieuw product: ‘We zijn allemaal robots. En als wij dit straks enthousiast posten, dan wordt het een succes. Posten we niks, dan liggen alle t-shirts en jurken over een halfjaar in de zak van Max. Onverkocht, ongedragen. Delen we het, dan is de collectie morgen uitverkocht.’

Wat zegt Volg mij over de wereld van influencers

De hoofdpersoon Claire, die een succesvolle influencer is, is duidelijk niet gelukkig met haar leven. Ze voelt zich geleefd en heeft nooit tijd voor zichzelf. Ook heeft ze het gevoel dat ze niet meer weet wie ze is.

Wat dat betreft klinkt de wereld van influencers niet zo prettig in het boek Volg mij.

Aan het eind van het boek begint Thomas van het bemiddelingsbureau Epic een nieuw bureau, dat op een andere, mensvriendelijker manier gaat werken.

Blogger versus influencer

Als blogger kun je ook een influencer zijn. Maar ik heb de indruk dat bloggen een beetje ouderwets en stoffig is geworden als het gaat om de wereld van influencers. Als echte influencer moet je denk ik toch veel volgers hebben op Instagram en TikTok.

Dit zie ik ook terug op LinkPizza. Steeds meer opdrachten zijn alleen geschikt voor mensen met een succesvol Instagram en/of TikTok kanaal, en niet voor bloggers.

Dat vind ik ergens wel jammer, maar tegelijkertijd ben ik ook opgelucht dat je als blogger minder afhankelijk bent van je aantallen volgers en je online identiteit. Zo verdien ik onder andere geld met mijn blog via Ezoic.

Daar heb ik geen aparte adverteerders voor nodig gelukkig.

Het belangrijkste wat ik hiervoor moet doen is zorgen voor goede content.

En dat kan ik wel.

Hieronder het boek dat deze blogpost inspireerde:

volg me joyce Spijker

Leestips

Hoe kijk jij naar de wereld van de influencers?

 

Vergelijkbare berichten

2 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *