Google EEAT: waarom het belangrijk is als blogger!
Wel eens van Google EEAT gehoord?
Het is namelijk heel belangrijk voor je positie in de zoekmachineresultaten!
Een veelgehoorde klacht in Blogland is de tendens van nieuwbakken bloggers om artikelen te schrijven met daarin blogtips. De ergernis komt voort uit de gedachte:
‘En wie ben jij nou helemaal dat jij je nú al aanmatigt om anderen tips te geven. Je begint zelf net. Snotneus!’
Nou blijkt dat Google hier ook zo over denkt. En daarom voerde Google in augustus 2018 het algoritme EEAT in.
EEAT: Expertise, Authority, Trustworthiness
Google EEAT staat voor Experience, Expertise, Authority en Trustworthiness, oftewel expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. In de praktijk betekent dit dat Google meer waarde hecht aan posts van bloggers die expert zijn op een bepaald gebied, een autoriteit en bovendien betrouwbaar zijn gebleken. Dit geldt in het algemeen, maar vooral als je schrijft over financiën, gezondheid en medische zaken. Dit worden ook wel YMYL sites genoemd: Your Money or Your Life.
Terecht, dat Google zeker wil weten dat de informatie op dergelijke sites klopt. Er hangt nogal wat vanaf!
Praktijkvoorbeeld
Dus stel, dat ik ineens een post ga schrijven over lippenstiften. Iets waar ik niets vanaf weet, en ook nog nooit eerder over heb geschreven. Maar ik doe mijn research, en ik schrijf die blogpost keurig volgens de aanbevelingen: meer dan 2000 woorden, afbeeldingen, alt-tags, H-tags en ik optimaliseer die post voor zoekmachines met behulp van de Yoast plugin. Het wordt gewoon een hartstikke goede post!
Tegelijkertijd schrijft een bekende beautyblogger ook een post over lippenstiften. Maar een hele korte, en ze optimaliseert hem niet eens. Dan is de kans toch groot dat op basis van Google EEAT de post van de beautyblogger het veel beter doet dan mijn post.
Simpelweg omdat zij voldoet aan de criteria van expert, autoriteit en betrouwbaar. En ik niet : (
Waarom EEAT zo gek nog niet is
Eerlijk gezegd vind ik dit een prima algoritme van Google. Want zeg nou zelf: jij hecht toch ook meer waarde aan het oordeel van iemand waarvan je weet dat ze weet waar ze het over heeft, dan iemand die net komt aanlopen? Iedereen kan wel van alles beweren. Zeker in deze tijden van fake news.
Met andere woorden: Google streeft ernaar om mensen die informatie zoeken de best mogelijke en betrouwbare resultaten voor te schotelen.
Google EEAT: filmpje met uitleg
In onderstaand filmpje wordt EAT nog eens uitgelegd!
Wat kun je als blogger doen om je Google EEAT score te verbeteren?
Wat kun je nou als blogger doen om je Google EAT score te verbeteren? Hoe zorg je ervoor dat Google je ziet als een expert en autoriteit op het gebied van de posts die je schrijft? Het advies is om te kijken naar de richtlijnen die Google geeft aan zogenoemde internet assessors. Ik heb dit werk zelf ook een tijd gedaan via Lionbridge.
Als internet assessor krijg je van Google allerlei sites te zien, en die moet je vervolgens beoordelen op hun kwaliteit. De dingen die ik leerde als internet assessor gebruik ik nog steeds als blogger : ) Niet voor niets adviseert Search Engine Journal om te kijken naar de criteria die internet assessors moeten gebruiken om een site of blog te beoordelen. Deze kun je als blogger toepassen om je Google EAT te verbeteren.
10 dingen die je nu kunt doen om je EEAT te vergroten
- Met stip op nummer 1: laat weten wie je bent. Even terugkomend op de kritiek op newbies die zich presenteren als een expert: ‘Wie zijn zij nou helemaal?!’ Nou, laat dat dus weten. Vertel wie jij dan wel mag zijn, en waarom jouw mening en informatie waardevol is. Heel praktisch betekent dit: zorgt ervoor dat informatie over jou als auteur van een blogpost makkelijk te vinden is. Internet assessors moeten kunnen zien wie jij bent om je post op waarde te kunnen schatten. Dus maak je gebruik van gastauteurs? Zorg dan dat de biografie en informatie over die persoon makkelijk te vinden is. Dit kun je doen met een About page of met een profiel onder een blogpost. Zet daarin niet alleen wie je bent, maar ook je ‘credentials,’ zoals eventuele academische titels, gewonnen awards, positieve reviews etc.
- Werk aan je reputatie als expert op jouw gebied. Ga weer even in de schoenen van zo’n internet assessor staan. Om te bepalen of jouw blogpost waardevol is, wil hij meer weten over jouw achtergrond. Wat is bijvoorbeeld jouw reputatie als het gaat om posts over lippenstiften? Je kunt aan je ‘brand’ werken door je profielen op social media goed en duidelijk in te vullen, en daar actief te zijn.
- Durf persoonlijk te zijn. Schrijf over je achtergrond, en deel persoonlijke ervaringen in blogposts. Laat ik even blogger Rietepietz nemen als voorbeeld. Zij schrijft op haar blog over haar leven met een partner die aan dementie lijdt. Rietepietz is geen arts, maar toch is zij een expert omdat ze schrijft over haar persoonlijke ervaringen als mantelzorger. Dat maakt haar oordeel over bijvoorbeeld de zorgverlening waardevol: ze weet immers waar ze het over heeft.
- Ben je zelf geen expert? Dan kun je toch je Google EAT score verbeteren! Bijvoorbeeld door experts te interviewen en aan het woord te laten in je blogpost. Neem nou mijn sneue post over lippenstiften. Als ik nou beautyblogger Cynthia Schultz aan het woord kan laten over lippenstiften in mijn blogpost, dan stijgt de EAT waarde gigantisch!
- Zorg voor een veilige verbinding. Ik denk dat ondertussen bijna iedereen wel http heeft vervangen met https. Zo niet, doe dat dan alsnog.
- Vermeld onderaan je post de bronnen die je hebt gebruikt voor je blogpost. Door duidelijk aan te geven hoe je aan je informatie komt, en waarop je post gebaseerd is, geef je de internet assessors belangrijke informatie over de waarde van je post. Stel, ik schrijf een blogpost over blaasontstekingen, en wat je daaraan kunt doen. Ik ben geen arts, maar als ik in de blogpost informatie van de toonaangevende site Thuisarts.nl gebruik, dan maakt dat de post betrouwbaarder.
- Zorg dat duidelijk zichtbaar is hoe mensen contact met je kunnen opnemen.
- Goede privacy policy, ook al leest geen hond dat ding.
- Link naar websites met een goede autoriteit, zoals Wikipedia.
- Schrijft goede en waardevolle content. Duh. Heb je die weer.
Google EEAT samenvattend
Google EAT is niet nieuw, maar wordt wel steeds belangrijker. EAT staat voor Expertise, Authority en Trustworthiness. Hoe hoger Google je betrouwbaarheid en expertise inschat, hoe beter je blog het zal doen in de zoekmachine resultaten. Niet alleen je blog moet betrouwbaar zijn, maar ook jij, als de schrijver achter het blog. Het goede nieuws is dat je hiervoor niet persé een universitaire opleiding nodig hebt, hoewel dat soms helpt. Maar je kunt ook een expert zijn simpelweg omdat het je hobby is, of omdat je ergens mee leeft.
In deze post las je o.a. hoe je jouw Google EAT kunt verbeteren.
De belangrijkste links uit deze post:
Gebruikte bronnen: Search Engine Journal, General Guidelines internet assessors, Investis Digital, Moz, Torque, Chron, SEO Inc.
Zie ook Google Core Web Vitals en Google Alerts instellen.
Wat vind jij van Google EAT?
Bij Google is het belangrijk dat je website lang in de lucht is en regelmatig verandert. Op die punten scoor ik redelijk. Voorheen scoorde m’n informatieve website beter omdat er vanuit belangrijke sites links naar die site stonden. Met het huidige blog is dat niet meer het geval. Erg vind ik dat niet, ik sta nog steeds goed en hoog met bepaalde zoekopdrachten. Zeker de helft komt via Google.
Eerder had je Google PageRank en kon je zien hoe Google over een site dacht. Helaas is dat al jaren ter ziele. In die tijd was het slim om je site aan te melden bij DMOZ. Later deed die site dat alleen nog voor Engelstalige sites en nu is die siDMOZ te inmiddels ook gestopt door concurrentie van wikipedia. Misschien is het zo dat een link uit wikipedia ook effectief is voor je EAT. Maar krijg dat maar eens voor elkaar voor een regionaal hobbyblog zoals de mijne. ;-)
Dank je voor deze info. Dit wist ik niet! Veel van je tips doe ik al dus ben goed op weg