user intent

‘Was will das Weib?’ vroeg Freud zich vertwijfeld af. Maar als blogger staat user intent juist centraal!

En user intent wil zeggen: ‘Wat wil de bezoeker?’

Dat is best heel belangrijk namelijk!

Want je kunt een geweldige blogpost schrijven, maar als die niet biedt wat een bezoeker zoekt, dan schiet je er niet veel mee op.

Wat is user intent?

User intent is wat de persoon die een zoekopdracht intypt wil vinden. Als iemand een zoekopdracht intypt, dan zit daar een bepaald doel achter.

5 soorten user intent

In het algemeen worden er 5 soorten user intent onderscheiden:

  1. Informatie zoeken/kennis. Bijvoorbeeld ‘Hoe lang moet ik hardlopen om 1 paaseitje te verbranden?
  2. Iets willen kopen. Ik type bijvoorbeeld de term ’tafelkleed,’ in omdat ik er eentje wil kopen
  3. Navigatie: je zoekt een adres of website waar je naartoe wilt maar weet niet het precieze adres. Stel ik wil de lokale bibliotheek vinden. Dan type ik ‘Bibliotheek Doetinchem.’
  4. Vergelijking: toen mijn Fitbit 4 stuk ging, googlede ik bijvoorbeeld Fitbit 4 versus Fitbit 5. Ik wilde weten of de nieuwe Fitbit een betere keuze was dan de Fitbit 4. Of je typt: ‘beste activity tracker’.
  5. Lokaal: Stel je wilt een cursus doen, maar je wilt maximaal 30 minuten rijden. In mijn geval type ik dan bijvoorbeeld in: ‘Cursus Achterhoek’.

Om dit te verduidelijken hieronder een praktisch voorbeeld.

User intent: voorbeeld AH Bonuskaart

Stel jij denkt: ‘Ik ga een post schrijven over de AH Bonuskaart.’ Met behulp van Ubersuggest heb je gezien dat daar 271.000 keer per maand op wordt gezocht. Lekker veel dus. De moeilijkheidsgraad om hoog te scoren in de Google zoekresultaten is 45 op een schaal van 100.

‘Moet kunnen denk je!’

Dus je gaat een uitgebreide post schrijven over de AH Bonuskaart. Wanneer hij bedacht is, van welk materiaal hij is gemaakt etc. Wikipedia zou jaloers zijn op de informatie die jij geeft over de AH Bonuskaart! Maar nu komt de hamvraag: ‘Wat wíllen mensen die op Google ‘AH Bonuskaart’ intypen?

Wat voor soort informatie zoeken ze?’

Met andere woorden: Wat is de user intent van iemand die zoekt op AH Bonuskaart?

De kans dat iemand op zoek is naar de geschiedenis achter de AH Bonuskaart is klein. Waarschijnlijk wil iemand weten hoe hij hem kan aanvragen. Of hoe hij hem kan activeren. Onderwerpen waarop AH zelf al uitstekende antwoorden geeft, en waar de gebruiker dat ook nog eens ter plekke kan regelen.

Nou moet ik wel zeggen, dat enigszins tot mijn verbazing, mijn blog Huisvlijt warempel in de top 10 staat van zoekresultaten op AH Bonuskaart. Daar is het me dus toch gelukt de informatie te bieden die mensen zoeken als ze zoeken op AH bonuskaart ; )

User intent: Baking soda

Nog een ander voorbeeld van user intent: iemand typt in ‘baking soda’. Wat wil die persoon daarmee? De user intent kan verschillende dingen zijn. De user wil bijvoorbeeld weten wat baking soda is. Of de user wil baking soda kopen.

Op mijn blog Huisvlijt had ik een uitgebreide blogpost geschreven over baking soda, maar het lukte me maar niet om op de eerste pagina van de zoekresultaten te komen. Ik vroeg mezelf af: ‘Wat zou iemand willen lezen die zoekt op baking soda?’

Door daar goed over na te denken, en daarop af te stemmen staat staat Huisvlijt nu op plek 7 in de zoekresultaten. Dat kan nog beter, maar het is een begin!

Hoe kom je erachter wat een bezoeker wil?

De makkelijkste manier om te bepalen wat de user intent van een keyword is, is kijken naar de zoekresultaten op de eerste pagina. Blijkbaar zijn dat websites en blogs die de beste informatie geven, want anders had Google ze daar niet neergezet.

Want vergeet niet: Google wil de best mogelijke resultaten geven aan de mensen die een zoekopdracht intypen.

Wat dat betreft is Google echt je vriend als het gaat om SEO. Zij specialiseren zich erin om de best mogelijke resultaten te laten zien.

Samenvattend

Als je een blogpost schrijft, is optimaliseren voor een bepaald keyword niet genoeg. Je moet daarnaast ook denken aan wat iemand die het intypt graag wil en aan die behoefte tegemoet komen. Vroeger dacht ik daar  niet aan. Dan ging ik helemaal los op een onderwerp en gaf zoveel mogelijk informatie. Maar user intent is een essentieel onderdeel van SEO.

Het gaat erom dat je mensen biedt wat ze zoeken.

Google wil bezoekers immers de best mogelijke zoekresultaten aanbieden. Als jíj dat biedt, zul je steeds hoger komen in de zoekresultaten.

Welke rol speelt user intent bij jou als je een blogpost schrijft?

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.