Veel bloggers hebben hun activiteit verlegd van hun blog naar Instagram. Of mensen beginnen niet eens meer aan een ouderwets blog maar houden als het ware een blog bij op Instagram. Een goed voorbeeld hiervan is Janneke Jelies die bekend werd door haar deelname aan Een huis vol.
Janneke Jelies deelt op Instagram haar dagelijkse beslommeringen met haar kinderen.
‘Vroeger’ zag je dit op blogs, maar er lijkt dus een verplaatsing gaande van old school blogs naar Instagram.
Bloggen op Instagram? Janneke Jelies als succesvol voorbeeld
Veel van Janneke’s Instagram posts beginnen met een tekst als:
‘Vandaag hadden we weer een heerlijk dagje.’
Vervolgens beschrijft ze hoe ze de kinderen naar school bracht, hoe die het daar vonden, hoe ze zelf de was ging vouwen en hoe ze nog plannen heeft om te padellen. Het zijn gezellige en huiselijke posts.
Blogposts op Instagram: geen regels
Wat ik er heel bijzonder aan vind, is hoe enorm succesvol de posts van Janneke Jelies zijn! Er is geen enkele sprake van de ‘regels’ voor een goede blogpost, en toch worden Janneke’s Instagram posts gretig gelezen.
- Er zitten geen witregels in.
- Er zitten geen tussenkopjes in.
- Er zijn spelfouten.
- Als je er een leraar Nederlands naar zou laten kijken, dan zou die de zinsopbouw waarschijnlijk een onvoldoende geven.
Hieronder een screenshot van zo’n Instagram post:
Zo zie je dus maar dat als je een aansprekend verhaal hebt, het eigenlijk niet zoveel uitmaakt hoe je schrijft. Janneke Jelies is gewoon een heel sympathieke persoon en dat maakt dat mensen genieten van haar verhaaltjes.
Wat kun je als ‘old school’ blogger van Instagram succes leren?
Als old school blogger kun je op z’n minst van succes op Instagram leren dat een goed en persoonlijk verhaal belangrijk is. Als mensen zich voor jou interesseren zullen ze graag je posts lezen. En als je die op Instagram plaatst, lijkt het niet zoveel uit te maken of ze technisch gezien goed in elkaar zitten. Daarnaast kunnen bloggers de volgende lessen trekken uit het succes van Instagram:
1. Het belang van visueel aantrekkelijke content!
Mensen reageren sneller op visuele content. Instagram draait om beeldmateriaal. Aantrekkelijke foto’s of video’s nodigen direct uit tot een reactie. Bij een blogpost moeten lezers meestal eerst een tekst lezen voordat ze kunnen reageren. Nou heb ik wel het idee dat de meeste bloggers zich bewust zijn van het belang van een goede afbeelding in hun blogpost. Al was het maar om bezoekers de mogelijkheid te bieden om een post te pinnen op Pinterest.
N.B. Om nog weer even het voorbeeld van Janneke Jelies te gebruiken: ook hier weer zie je dat het meer gaat om haar gezellige posts dan om bijzondere foto’s. Janneke Jelies komt er prima mee weg om gewoon familiekiekjes te plaatsen op Instagram.
2. Stimuleer interactie
Instagram maakt reageren en interactie makkelijk. Je kunt als bezoeker een reactie schrijven maar je kunt ook gewoon op het hartje klikken om je waardering te uiten. Ook is een Instagram post delen heel simpel. Bij blogs is er meer moeite nodig, zoals het invullen van een reactieformulier.
Op Instagram krijg je vaak onmiddellijk likes, reacties of shares. Dat zorgt voor een direct gevoel van engagement. Dit moedigt gebruikers aan om zelf ook bij te dragen. Bij een blogpost duurt het vaak langer voordat er reacties komen, waardoor het voor lezers minder direct aanvoelt.
Als blogger is het dus belangrijk om reageren op je blog zo makkelijk mogelijk te maken. Zo kun je op een WordPress blog bijvoorbeeld instellen dat mensen je blogpost kunnen liken.
En kies er bijvoorbeeld voor dat een reactie op een blogpost direct geplaatst wordt en niet dat je die eerst handmatig moet goedkeuren.
3. Het Instagram logaritme
Instagram stimuleert interactie door je posts te tonen aan mensen die vaak reageren of liken, Daardoor ontstaat er een gevoel van community. Instagram beloont gebruikers die actief meedoen, en dat zorgt weer voor meer reacties. Bij blogs ligt de interactie minder centraal, en mensen voelen zich minder verplicht om terug te komen en te reageren. Verder heb je als blogger (helaas) te maken met het Google algoritme! En we weten allemaal de rampspoed die dit algoritme in de vorm van de Helpful Content Update bloggers heeft gebracht!
4. Verschil in verwachtingen Instagram – blog
Op Instagram is het gebruikelijk om snel iets achter te laten, zoals een emoji of korte opmerking, terwijl blogreacties vaak meer doordacht moeten zijn. Hierdoor kiezen mensen eerder voor directe, simpele interactie op sociale media dan voor lange, inhoudelijke reacties op een blog.
Blog versus Instagram tot slot
In een tijd waarin sociale media platforms zoals Instagram domineren, vraag je je misschien af of bloggen nog wel zin heeft. Toch heeft een blog nog steeds een belangrijke plek, vooral voor mensen die op zoek zijn naar diepgaande informatie en niet alleen snelle updates of visuele content.
Blog kenmerken
Een blog biedt meer ruimte om in detail op onderwerpen in te gaan. Het geeft je de mogelijkheid om uitgebreide artikelen te schrijven die (hopelijk) gevonden worden via zoekmachines zoals Google.
Dit zorgt voor een langdurige online aanwezigheid, in tegenstelling tot Instagram, waar posts snel in de feed verdwijnen.
Daarnaast is een blog volledig jouw eigendom, terwijl je op Instagram afhankelijk bent van algoritmes en platformregels. Met een blog heb je meer controle over de inhoud, opmaak en advertenties, wat belangrijk is voor de groei van je merk of bedrijf.
Instagram kenmerken
Instagram daarentegen is snel, visueel en gericht op interactie. Het is ideaal voor het opbouwen van een community en het delen van korte, krachtige content.
Conclusie
Kies als het even kan voor een combinatie van ‘old school’ bloggen en Instagram. Gebruik Instagram voor (snel) bereik en engagement, en je blog voor expertise en lange termijn zichtbaarheid.
Dat is de theorie!
Maar hoewel blogs (in mijn ogen) meer waarde hebben dan vluchtige Instagram posts is de verschuiving van interesse van blogs naar Instagram groot. Dat zie je ook terug bij adverteerders en bedrijven die meer interesse hebben in een Instagram post dan in een blogpost. Soms heb ik het gevoel dat je meer kunt bereiken, letterlijk en figuurlijk, met Instagram dan met een blog.
Instagram en ik
Hoe zit dat met mij als blogger en Instagram? Tsja… ik vind Instagram stiekem een beetje irritant. Het is zo vluchtig! Maar ik zie ook hoe enorm veel mensen sommige posts op Instagram lezen. Dat zijn vaak aantallen waarvan je als blogger alleen maar kunt dromen.
Ik heb Instagram weleens horen vergelijken met een bar en Pinterest met een bibliotheek.
Zelf ben ik veel meer een liefhebber van een bibliotheek ; )
Toch heb ik een halfbakken Instagram account waar ik ongeveer één keer per week wat op zet. Dat is waarschijnlijk veel te weinig en ik heb dan ook niet veel succes op Instagram. Maar voor nu vind ik het feit dat ik er in ieder geval een klein beetje aanwezig ben genoeg.
Wat vind jij van een blog versus Instagram?
Je vergeet volgens mij een belangrijk verschil te noemen. Iedereen kan mijn blog zien zonder in te loggen. Reageren kan ook zonder in te loggen. Bij Facebook, Instagram en tegenwoordig ook Twitter kan je niets lezen als je niet eerst een account aanmaakt. Daar heb ik wat op tegen. Maar het voordeel is wel dat je met zo’n account dus nooit meer je gegevens hoeft in te vullen als je ergens reageert, die gevens zijn immers al bekend bij het platform.
Liken heb ik op mijn blog uitgezet. Daar heb ik niets mee. Reageer door aan te geven dat je het hebt gezien en maak je er niet van af door op een likeknopje te klikken.
Ximaar, daar heb je een enorm goed punt!!! Dat is waar. Een blog is in die zin inderdaad veel toegankelijker dan Instagram.
Ik heb me maar weer eens geabonneerd op je blog in de hoop dat ik nu blijf hangen. Interessant artikel dit. Er is me vaak aangeraden om op Instagram te gaan maar het trekt me niet en ik heb naar mijn gevoel ook lezers genoeg. Ik blog voor het plezier wat ik er aan heb om een blogpost te maken en niet echt om lezers te trekken. Ik hou van fotograferen en daarbij verhaaltjes te vertellen.