Tips en tutorials voor beginnende en gevorderde bloggers

Hoe maak je long-tail keywords, en waarom zou je?

long-tail keywordsKeywords zijn belangrijk in blogposts.

Een keyword is kort samengevat het centrale onderwerp van je post. En als je zo’n post ‘optimaliseert’ op zo’n keyword dan vergroot je de kans dat jouw blogpost bovenaan in de zoekmachineresultaten komt. En dat zorgt weer voor meer bezoekers.

Je begrijpt dat het dus belangrijk is om het juiste keyword te kiezen en het optimaal te gebruiken. Dat is niet altijd makkelijk. Want voor sommige keywords is er veel concurrentie. Daarom kies ik zelf altijd keywords uit met zogenoemde ‘low competition’.

Long-tail keywords

Omdat scoren met 1 keyword dus best lastig is, wordt geadviseerd om zogenoemde long-tail keywords te gebruiken. En dáár je post op te optimaliseren.

Er wordt namelijk geschat dat maar liefst 70% van het organische zoekverkeer komt via long-tail keywords!

De term long-tail keywords komt van het feit dat ze de staart vormen van de zogenoemde ‘search demand ‘curve’. In het hoofd van de zoekcurve zitten de keywords die superpopulair zijn. In de staart van de zoekcurve zitten keywords waar minder vaak op gezocht wordt. Dat is meteen de wonderlijke paradox van long-tail keywords:

Long tail keywords worden minder vaak ingetypet, maar ze leveren je meer en betere bezoekers op!

Hieronder zie je dit fenomeen in een afbeelding:

long-tail keywords
De zoekcurve, met aan het eind de long-tail keywords Bron: Shutterstock

Maar hoe maak je nou long-tail keywords voor jouw blogposts?

Hoe ga je van een idee voor een blogpost, naar een long-tail keyword?

Hieronder lees je hoe je dat doet! Ik gebruik als voorbeeld de Google Adwords Keyplanner omdat die gratis is! En bovendien goede resultaten geeft.

Zo ga je van 1 keyword naar long-tail keywords

  1. Ga naar de Google Adwords Keyword PlannerLong tail keywords maken
  2. Kies ‘Find keywords’.
  3. Vul het keyword in en klik daarna op de blauwe knop ‘Get Started’. Long tail keywords maken
  4. Voor dit voorbeeld heb ik als keyword ‘Bloggen’ gebruikt. Google Adwords voorziet je vervolgens met een overzicht van keywords op het gebied van ‘bloggen’:bloggen
  5. Nu ga we uit deze lijst de long-tail keywords kiezen! Dat zijn de keywords die uit minimaal 4 woorden bestaan. (Ik volg hierbij Neil Patels aanbeveling om voor minimaal 4 woorden te gaan. Er zijn ook goeroe’s die zeggen dat 2 woorden al genoeg zijn.)

Bonustip voor het maken van long-tail keywords

Je kunt ook Ubersuggest gebruiken om long-tail keywords te maken. Dat doe je op dezelfde manier. Je typet 1 keyword in, en haalt vervolgens de resultaten met minimaal 4 woorden er uit als long-tail keywords.

Hoe verwerk je long-tail keywords goed in je blogpost?

Een goede post schrijven met long-tail keywords is niet simpelweg een kwestie van die keywords vaak gebruiken. Wat centraal moet staan in je post is wat de persoon die dat long-tail keyword intypete wil. Dit heet user intent. Wat zoekt hij? Is de intentie om ergens een oplossing voor te vinden? Of om iets te kopen? Of is de intentie simpelweg informatie vinden?

Schrijf je blogpost op zo’n manier dat de gebruiker krijgt wat hij of zij wil.

Laten we dit eens toepassen op deze post!

Laten we dit eens toepassen op deze blogpost. Het long-tail keyword van deze post is: ‘Hoe maak je long-tail keywords?’ Ik ga ervan uit dat mensen die dit intypen willen weten hoe ze dit moeten doen. Ze willen graag praktische informatie die ze helpt om zelf long-tail keywords te maken. Ik ga ervan uit dat ze al wel weten wat long-tail keywords zijn. Daar besteed ik dus niet veel tekst aan. In deze post heb ik geprobeerd om heel praktisch een antwoord te geven op de vraag, zodat bezoekers krijgen wat ze zochten.

Dat voorkom dat ze meteen weer wegklikken van deze post, wat weer slecht is voor mijn bounce rate.

N.B. Lange blogposts doen het vanzelf al goed op long-tail keywords

Neil Patel vertelt in onderstaand filmpje dat je vaak vanzelf al long-tail keywords gebruikt als je post maar uitgebreid en grondig genoeg is. Je post gaat dan bijvoorbeeld over 1 keyword, maar omdat je er zoveel over vertelt ‘rank’ je automatisch voor long-tail keywords.

Samenvattend

Long-tail keywords kunnen voor een aangename, stabiele stroom van bezoekers zorgen via zoekmachines. Bovendien is het makkelijker om er hoog mee inde zoekmachineresultaten te komen. In deze post legde ik uit hoe je van een idee voor een post met 1 keyword naar zo’n long-tail keyword kunt komen.

De moraal van long-tail keywords is makkelijk samen te vatten in 2 spreekwoorden:

‘Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd,’ en ‘Vele kleintjes maken 1 grote!’

Door niet je neus op te halen voor keywords waar weinig op wordt gezocht, krijg je uiteindelijk meer en betere bezoekers op je blog!

Succes!

Filed Under: SEO

14 Responses to Hoe maak je long-tail keywords, en waarom zou je?

  1. Weer een zeer duidelijk verhaal. Dit heb ik héél goed opgeslagen!
    Nicole……Een probleem. Ipad werkt niet meer en nu ben ik je mailadres kwijt. Volgende week een andere. Stuur mij een mail, want ik heb een vraag.
    Volkert

  2. Jeetje, wat zit er veel achter. Heel duidelijk uitgelegd. Al merk ik dat ik een soort van weerstand voel om op die manier te schrijven. Ik schrijf – heel eerlijk gezegd – het meest vanuit mijn gevoel. Niet commercieel, I know. Maar ik scoor denk ik wel goed op deze opmerking: “N.B. LANGE BLOGPOSTS DOEN HET VANZELF AL GOED OP LONG-TAIL KEYWORDS”. Want mijn blogposts zijn steeds langer geworden. Waar ik vroeger teksten van 400 woorden schreef tik ik nu makkelijk de 750 of meer aan.

Leave a reply