pinterest

Sinds Google met zijn Helpful Content Update menig blog in een ravijn heeft gestort, zoeken bloggers naarstig naar alternatieve bronnen van bezoekers. Eén daarvan is die andere zoekmachine: Pinterest.

De vlucht naar Pinterest

Pinterest wordt nog weleens in één adem genoemd met social media, maar dat is het niet. Het is net als Google een zoekmachine. En als de ene zoekmachine jouw blog niet meer waardevol vindt, wat doe je dan? Dan probeer je het bij een andere zoekmachine.

Ook ik richt mijn aangezicht naar Pinterest vanwaar hopelijk mijn zegen komt

Ook ik ben één van de blogger vluchtelingen naar Pinterest. Op zich maakte ik al in 2019 een zakelijk account op Pinterest met behulp van een cursus van de JenniferMaker Academy, maar daar deed ik eigenlijk niet zoveel meer mee. Na de duikvlucht van mijn bezoekersaantallen keek ik echter met nieuwe ogen en hernieuwde interesse naar Pinterest. Zou daar misschien een oplossing liggen?

Augustus 2023 weer actiever geworden op Pinterest

In augustus 2023 begon ik met weer dagelijks pinnen op Pinterest op basis van de gratis lessen van de Amerikaanse Charisse Merrill. In 2024 kocht ik de cursus Pinterest Strategies van pinterest goeroe Carly Campbell, en die gebruik ik nu dagelijks.

Charisse Merrill heeft ook een Pinterest cursus maar die kost ruim 450 dollar. Dat is dan ook de enige reden dat ik niet voor haar koos, want ik vind haar aanpak en uitleg verder supergoed.

Pinterest deskundige Kayla Watkins

Recent luisterde ik naar een interessante podcast met Pinterest deskundige Kayla Watkins. De podcast heet The Blogger Genius Podcast, en wordt gehost door Jillian Leslie. Wat deze podcast zo goed maakt is dat Jillian Leslie heel goed doorvraagt. Daardoor krijg je veel praktische tips en antwoorden.

Mede dankzij Jillian Leslie's vragen zegt Kayla Watkins heel veel nuttige dingen, en is ze aangenaam praktisch en 'to the point.' Ineens dacht ik: 'Misschien wel handig als ik Kayla Watkins' aanpak deel met andere bloggers.'

Belangrijke punten van Kayla Watkins in The Blogger Genius Podcast

Uitgangspunt van deze podcast en tips is dat je al een zákelijk Pinterest account hebt en een blog. Als je dat nog niet hebt, zijn deze tips (nog) niet interessant voor je. Ga dan eerst een zakelijk Pinterest account aanmaken*. Ik ga er even vanuit dat je al wel een blog hebt ; )

  1. Ga naar je blog en kijk naar je rubrieken/categorieën. Zoek vervolgens die rubrieken/categorieën op, op Pinterest. De reden dat je dit doet is om te kijken welke zoektermen Pinterest bezoekers gebruiken. Dan kun jij namelijk vervolgens die zoektermen gebruiken op Pinterest en op je blog.
  2. Kijk welke zoekwoorden je collega-bloggers die een soortgelijk blog hebben als jij gebruiken.
  3. Begin je nieuwe zakelijke Pinterest account met 10 boards.
  4. Als je net begint, of nog maar weinig blogposts en afbeeldingen hebt, is het slim om andermans pins te pinnen. Daardoor geef je Pinterest namelijk belangrijke informatie over je board. Door pins vertel je Pinterest waar het board over gaat. Maar als Pinterest eenmaal weet waar jouw boards over gaan, is het niet meer nodig om andermans pins te pinnen ,zegt Kayla Watkins. Als je erg druk bent, kun je daar tijd op winnen.
  5. Om je succes op Pinterest te meten kijk je naar zogenoemde 'outbound clicks,' oftewel het aantal keren dat een Pinterest bezoeker op een pin klikt voor meer informatie en zo op jouw blog belandt. Pinterest zelf vindt een pin vooral succesvol als hij wordt bewaard, want Pinterest wil mensen graag op..... Pinterest houden. Maar wij bloggers hebben andere belangen.
  6. Pinterest wil je in een hokje stoppen. Bijvoorbeeld in het hokje DIY of Food. Omarm dat! Op Pinterest is het goed om in een hokje gestopt te worden, mits het het juiste hokje is natuurlijk. Want hoe beter Pinterest begrijpt waar jouw blog over gaat, en je in het bijbehorende hokje stopt, hoe beter Pinterest jouw pins aan de juiste Pinterest bezoekers laat zien!
  7. Pinterest hecht veel belang aan zogenoemde 'fresh pins'. De beste fresh pins zijn: een nieuwe blogpost/url + een nieuwe afbeelding. Maar het kan ook een oude blogpost/url + een nieuwe afbeelding zijn.
  8. Geef niet al je informatie weg op je pin! Dat is een fout die ik altijd maakte. Achteraf zoooo dom van me. Want als je alle informatie op je pin zet, waarom zouden mensen er dan op klikken?! Ze weten alles immers al.... Duh. Ik snap niet hoe ik zo dom kon zien. Heb je bijvoorbeeld 6 tips voor een blogpost? Geef er dan eentje op de Pin en nodig bezoekers uit om op je blog de overige 5 tips te lezen.
  9. Je mag volgens Kayla Watkins dezelfde url niet vaker dan 1 x per dag delen op Pinterest. Er moet minimaal 1 dag tussen zitten.
  10. Niet onbelangrijk: volgens Kayla Watkins kan het wel 6 maanden duren voordat je op Pinterest effect ziet van je inspanningen. Denk dus niet te snel: 'Pinterest werkt niet voor mij.' Het is echt een medium waarvoor je veel geduld en een hele lange adem moet hebben.

Luister nu zelf de podcast met Kayla Watkins

Actief worden op Pinterest?

Wil jij actief worden op Pinterest? Dan kun je net als ik de cursus Pinterest Strategies van Carly Campbell doen. Carly is een echte blog goeroe, maar ik vind haar aanpak wel rommelig. De reden dat ik voor Carly's Pinterest cursus koos was dat hij maar 99 dollar kostte.

*Als je nog geen zakelijk Pinterest account hebt dan raad ik onderstaande uitleg van Charisse Merrill aan:

Samenvattend

Ben jij veel bezoekers verloren door de Google Helpful Content Update? Dan zou Pinterest, afhankelijk van je blog niche, een alternatief kunnen zijn.

Wat vind jij van Pinterest?

Vergelijkbare berichten

2 reacties

  1. Het is alweer een tijd terug dat ik m'n bekomst van Pinterest had. Ik plaatste daar foto's die ook op m'n website stonden, met linken naar m'n website. Gevolg was dat Pinterest boven m'n eigen website bij plaatjeszoeken in Google stond en niemand doorklikte. Ofwel de plaatjeszoekers kwamen voor een groot deel niet meer op m'n website, waar ook nog het eea te lezen viel. Reden voor mij om er mee te stoppen. Er zijn ook nog anderen die mijn afbeeldingen op Pinterest zetten en ook dat levert geen doorklikkers op. Pinterest lijkt wat dat betreft op Facebook, mensen blijven op dat platform een beetje rondklikken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *