bloggen na de hcu

Er is veel ontzetting en commotie in Blogland door de HCU, oftewel de Google Helpful Content Updates. De HCU maart update is overigens nog stééds niet klaar!

Vele bloggers zagen hun bezoekersaantallen gedecimeerd worden door de HCU, en daarmee ook hun inkomsten.

De algemene boodschap is:

Last van de HCU? Dan zal je blog wel niet 'helpful' zijn!

Is bloggen nog wel levensvatbaar als inkomstenbron?

Maar in hoeverre is het:

Eigen schuld, dikke bult, had je maar betere en behulpzamere content moeten schrijven?!'

Een recent artikel in de Verge werpt een nieuw licht op bovenstaande vraag. De Verge toont namelijk aan dat Google's stelling dat ze helpful content belonen niet klopt.

Artikel The Verge over de beste printer van 2024

the verge artikel

The Verge publiceerde een artikel van zo'n 700 woorden over de beste printer dat op de eerste positie in de Google zoekresultaten staat. Maar het artikel staat bol van de keywords en is totaal niet helpful! Kijk alleen al eens naar de titel van het artikel:

'Best printer 2024, best printer for home use, office use, printing labels, printer for school, homework printer you are a printer we are all printers.'

Het artikel is geschreven op ironische toon, en daardoor erg vermakelijk. Ik moest hardlopen lachen om het deel van de titel: 'You are a printer we are all printers' : ))

En neem nou de eerste alinea:

'It’s been over a year since I last told you to just buy a Brother laser printer, and that article has fallen down the list of Google search results because I haven’t spent my time loading it up with fake updates every so often to gain the attention of the Google search robot.'

Kostelijk! Ze spotten met SEO technieken en Google.

The Verge zet Google voor gek

Maar 'helpful'?  Nee, dat is artikel van The Verge beslist niet, en dat is ook niet hun intentie.

Ze willen met hun artikel over de beste printer van 2024 laten zien dat Google faalt.

Een aangezien hun onbehulpzame, ironische artikel op de eerste positie in de zoekresultaten staat, zijn ze daar heel goed in geslaagd!

Waarom is het artikel van The Verge over printers niet helpful?

De schrijvers hebben niets gedaan van wat Google beweert dat belangrijk is voor helpful content.

Integendeel.

  • Ze hebben de printers bijvoorbeeld niet zelf getest.
  • Het artikel voldoet niet aan user intent: mensen die zoeken naar de beste printer zijn niet geholpen met dit onzin artikel.

Wat betekent dit voor bloggers?

Wat betekent het feit dat onbehulpzame artikelen toch op de eerste plaats in de zoekresultaten kunnen komen voor bloggers? Je kunt het zien als een troost: het feit dat jouw blogposts niet 'ranken' hoeft dus duidelijk niet te betekenen dat ze niet helpful zijn.

Het slechte nieuws

Maar het experiment van The Verge is ook deprimerend en zorgelijk. Want het betekent dus dat, ook al schrijf je hartstikke goede blogposts geheel volgens Google's aanbevelingen, dat niet wil zeggen dat je post hoog in de zoekresultaten komt.

Lekker dan.

Heeft bloggen nog wel zin in deze nieuwe realiteit?

We leven in een nieuwe wereld waarin dingen die tot voor kort goed werkten, niet langer effectief zijn.

Keyword research doen, een blogpost schrijven en die optimaliseren voor zoekmachines is niet langer genoeg voor een goede plek in zoekresultaten.

Dat wil overigens niet zeggen dat je geen SEO meer moet doen, maar SEO wordt slechts één van de vele stappen.

Door de komst van AI is Blogland veranderd.

Goede content schrijven is niet langer genoeg, want technisch gezien kan AI dat ook. En als de zogenoemde Search Generative Experience inburgert, dan geeft Google alle antwoorden op vragen direct op hun website. Als goede informatieve blogposts schrijven niet meer genoeg is, hoe moet het dan wel?

Moeten bloggers influencers worden?

Van wat ik ervan begrijp moet je als blogger Iemand worden. Het klinkt bijna alsof je als blogger een soort influencer moet worden. Je moet als het ware een naam voor jezelf maken; een 'brand' worden. Zodat mensen echt actief naar jou gaan zoeken, en jouw mening willen horen. Mijn probleem is dat ik het juist zo fijn vind om te schrijven, en altijd heb gehuiverd van de gedachte een influencer te moeten zijn.

Voor nu, begin ik maar eens met meer mijn eigen 'stem' te laten doorklinken in mijn blogposts.

Ik ben als blogger een werk in uitvoering ; )

Vergelijkbare berichten

Eén reactie

  1. Een heel duidelijk verhaal en een prachtig einde.....
    'Ik ben als blogger een werk in uitvoering ; )'
    Helemaal mee eens!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *