google helpful content

Google deed in augustus en september de zogenoemde Google Helpful Content update.

Google doet regelmatig van dit soort 'core updates'.

Dat wil zeggen dat ze grondig hun criteria aanpassen voor het beoordelen van blogs en websites. Soms gebeurt dat geruisloos, maar de de Helpful Content Update hebben ze echt officieel aangekondigd.

Wat wil Google met deze helpful content update bereiken?

Google's doel is altijd gebruikers de best mogelijke resultaten laten zien. Om die reden maak ik me tegenwoordig niet zo druk om de Google core updates. Als je goede blogposts schrijft die mensen helpen, heb je in theorie niet zo heel veel te vrezen. En ik streef er naar om met mijn blogposts mensen de informatie te geven die ze zoeken!

Kortom: Google en ik zitten op één lijn ; )

Wat zegt Google zelf over hun Google Helpful Content Update?

Het draait bij deze update allemaal om de mens die een zoekopdracht intypt bij Google. Google wil mensen de best mogelijke resultaten laten zien. Het doel van de Google Helpful Content update is dan ook simpelweg om niet-behulpzame blogposts en artikelen weg te krijgen.

Om voor jezelf te bepalen hoe goed oftewel helpful je blogposts zijn kun je jezelf de volgende vragen stellen, aldus Google:

  1. Laat je blog zien dat je weet waar je het over hebt? Bijvoorbeeld als je product reviews schrijft, is het dan duidelijk zichtbaar dat je zo'n product ook echt zelf hebt gebruikt?
  2. Heeft je blog een duidelijke niche?
  3. Als iemand jouw blogpost leest, heeft hij of zij daarna de informatie die ze nodig hadden?
  4. Krijgen mensen een tevreden gevoel als ze jouw blog lezen?
  5. Schrijf je voor mensen of voor zoekmachines?
  6. Gebruik je standaard een aantal woorden per blogpost omdat je hebt gelezen dat Google daar de voorkeur aan geeft? (Spoiler alert: bij Google zeggen ze dat dit geen rol speelt)
  7. Schrijf je over heel veel verschillende onderwerpen in de hoop dat één ervan het goed 'doet' in de zoekmachineresultaten?
  8. Maak je gebruik van automatische blogpost generators?
  9. Doe je beloftes over informatie die je vervolgens niet waarmaakt?

Conclusie

Als jij altijd al je best doet om artikelen en blogposts te schrijven die mensen verder helpen, heb je weinig te vrezen van deze update. Maar ben je je te buiten gegaan aan 'keyword stuffing' of heb je veel gebruik gemaakt van AI (artificial intelligence) om je blogposts te schrijven? Dan is er misschien wel reden om je zorgen te maken.

Maar de oplossing is ook heel simpel: gewoon betere content schrijven!

Heb jij effecten gemerkt op je bezoekersaantallen van de helpful content update?

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *