Yikes?! Nieuwe Google core update maart 2024
In augustus en september van 2023 rolde Google hun tweede helpful content update uit, en veel bloggers zagen hun bezoekersaantallen halveren of zelfs nog verder dalen.
Betekent dit dat het allemaal weer goed komt voor de bloggers die hun levenswerk zagen instorten na de Helpful Content Update?
Er zijn natuurlijk altijd bloggers die zeggen: ‘
Oh, ik heb helemaal niets gemerkt van de HCU!
Hoewel dat heel fijn is voor deze bloggers, blijft het vaak onduidelijk waarom zij er goed vanaf komen en hun collega-bloggers beduidend minder. Tenzij je van jezelf weet dat je blog bestaat uit blogposts die je massaal hebt laten schrijven door ChatGTP* en vervolgens simpweleg hebt gekopieerd en geplakt op je blog, zijn de gevolgen van de HCU vaak zowel pijnlijk als onbegrijpelijk.
Onderstaande giphy vat de gevolgen van de Google Helpful Content update voor veel bloggers goed samen:
Waarom zijn de gevolgen van de HCU zo dramatisch?
Voor hobby bloggers, die het niet uitmaakt of hun blog wordt gevonden door zoekmachines, maakt de HCU niet uit. Maar voor bloggers die geld verdienen met hun blog kunnen de gevolgen ernstig zijn. Als je verdienmodel met je blog bijvoorbeeld advertenties op je blog is, dan betekenen minder bezoekers minder inkomsten. Hetzelfde geldt voor geld verdienen met je blog als affiliate van bijvoorbeeld bol.com. Hoe minder bezoekers, hoe minder mensen op jouw affiliate links klikken, hoe minder inkomsten.
Sitewide qualifier: kwalificatie geldt voor je hele blog
Een belangrijke reden waarom de impact van de HCU zo groot was, is de zogenoemde sitewide qualifier. Deze betekent dat als je één minder goede blogpost op je blog hebt staan, Google je hele blog een sitewider qualifier van ‘unhelpful’ geeft! Dus wat je dan verder ook allemaal goed doet, er zit een soort domper op je blog in de vorm van een algemene classificatie dat jouw blog onbehulpzaam is, waardoor je blogposts nooit meer echt goed kunnen scoren.
Bloggers na de HCU, oftewel de gevreesde Helpful Content Update van september 2023
De meeste van deze bloggers hebben sinds de vrije val van hun bezoekersaantallen na de HCU geprobeerd hun blog te verbeteren zodat Google het weer beter zou gaan waarderen. Google heeft hiervoor heel ‘behulpzaam’ een speciale pagina gemaakt met vragen die je jezelf kunt stellen. Aan de hand van die vragen kun je beoordelen of jouw blogposts ‘helpful’ zijn. Maar de meeste bloggers tasten toch in het duister wat Google’s probleem is met hun blog.
Er zijn veel verschillende reacties onder bloggers op hun vaak catastrofale bezoekersdalingen.
- Google vervloeken
- Huilen.
- Stressen.
- Elke 30 tellen de pagina van hun statistieken verversen in de hoop op herstel.
- Google vervloeken
Andere bronnen van bezoekers aanboren
- Aandacht richten op Pinterest. Pinterest is ook een zoekmachine, net als Google. En Pinterest wordt vaak genoemd als een uitstekende bron van bezoekers. Wel is Pinterest erom berucht dat het minimaal 6 maanden kan duren voordat je een eventueel effect van je inspanningen ziet.
- Aandacht richten op Facebook.
- Concentreren op het ontwikkelen van een email-lijst, oftewel abonnees op een nieuwsbrief.
Wat heb ik gedaan na de HCU?
Ook mijn belangrijkste blog Huisvlijt is flink getroffen door de HCU. Best irritant want ik voldoe aan een heleboel van Google’s eisen. Zo zorg ik voor originele zelf geschreven content, zelfgemaakte foto’s, author box en heb ik veel aandacht voor user intent. Daarnaast probeer ik mensen een antwoord te geven op hun vragen. Dus ook ik heb me hoofdschuddend afgevraagd wat in vredesnaam Google’s probleem is!
Lage kwaliteit blogposts deindexeren
Maar omdat ik al blog sinds 2003 had ik een heleboel blogposts die op z’n zachtst gezegd ‘voor verbetering vatbaar’ waren. Dus na de HCU ben ik teruggegaan in de tijd, en heb alle blogposts die geen bezoekers kregen gedeïndexeerd met behulp van de Rankmath plugin. Deindexering wil zeggen dat deze posts niet meer gevonden worden met Google, en dat Google ze niet meer in de index heeft staan. Ik hoopte namelijk dat die oude blogposts het probleem waren. Mijn idee was door ruim 4.000 blogposts te deindexeren Google Huisvlijt weer zou herstellen.
Aandacht op Pinterest
Naast het dexindexeren van lage kwaliteit blogposts heb ik mijn aandacht op Pinterest gericht. Het grote voordeel van Pinterest vind ik namelijk dat je er niet ‘sociaal’ hoeft te doen. Je kunt succesvol zijn met Pinterest zonder overal op te moeten reageren. In augustus ben ik begonnen met (weer) elke dag een pin plaatsen, en ook ben ik eindelijk gaan optimaliseren voor Pinterest. Ik kan nog niet zeggen dat ik een grote verbetering zie, hoewel het aantal impressies wel omhoog is gegaan.
Investeren in nieuwsbrief
Ik heb een enorme hekel aan nieuwsbrieven, en gooi ze meestal ongelezen in de prullenbak. Maar ik ben wel een fan van een berichtje bij nieuwe blogposts. En dus heb ik een tijdlang de popup van Jetpack geactiveerd om mensen te wijzen op een gratis emailabonnement. Dat heeft inderdaad geholpen.
Gewoon doorgaan
Verder heb ik geprobeerd om maar gewoon verder te gaan met bloggen. Met speciale aandacht voor hoge kwaliteit blogposts en het verbeteren van oude blogposts. En ondertussen hoopte ik dat mijn inspanningen een positief effect zouden hebben.
En toen kwam de nieuwe maart core update. Volgens Google willen ze hiermee ‘unhelpful content’ met 40% verminderen.
Google Core update maart 2024: komt het nu allemaal goed?
Zou dit het grote moment zijn? Zou de Google Core update maart 2024 het herstel van de bezoekersaantallen van alle gedupeerde bloggers van de Helpful Content Update betekenen?
Vooralsnog lijkt het er niet op dat de Google Core Update van maart 2024 een herstel betekent.
Sterker nog, het regent zogenoemde ‘manual spam actions’. Dat is nog veel erger dan ineens nog maar 10% van je bezoekers over houden! Een manual spam action betekent namelijk dat jouw hele blog niet meer in de zoekmachineresultaten voorkomt. Je zou kunnen zeggen dat je blog ‘dood’ is voor Google, met een manual spam action. Je kunt controleren of jouw blog een manual spam action heeft gekregen in Google Search Console.
Des te meer reden om je best te doen om bezoekers te krijgen via andere kanalen, zoals Pinterest en Facebook. Maar ook youtube, nieuwsbrieven, TikTok en Instagram kun je gebruiken om toch nog bezoekers op je blog te krijgen.
Wel gloort er hoop aan de horizon dat de zogenoemde sitewide qualifier verandert in een pagina qualifier! Dan wordt je blog dus alleen nog afgerekend op die specifieke ‘slechte’ blogpost en leidt niet je hele blog daar onder! Dat is goed nieuws, als het inderdaad zo werkt.
Tot slot: mijn conclusie over de Google Core Update maart 2024
Deze Google Core update van maart 2024 zal de hele maand maart duren. Dat betekent (gelukkig) dat het nog te vroeg is om conclusies te trekken over de gevolgen. Maar helaas ook dat het te vroeg is om te juichen. Het is een kwestie van afwachten hoe het uiteindelijk uitpakt.
Maar voor mijn blogs is het in ieder geval niet zo dat ik een herstel zie van mijn bezoekersaantallen.
Hoe nu verder als blogger?
Wat kun je doen in afwachting van het eindresultaat voor je blog van de Google Core Update maart 2024?
- Gebruik de vragen van Google om je eigen content te beoordelen, en verbeter waar nodig. Dat kan zowel inhoudelijk zijn als technisch.
- Richt je aandacht op andere bronnen van bezoekers. Denk aan Pinterest, social media of een nieuwsbrief.
- Kijk niet voortdurend naar je statistieken. Kijk niet vaker dan 1 x per dag of beter nog, 1 x per week.
- Probeer meerdere inkomstenbronnen voor je blog te creëren.
- Hoop en bid dat mensen stoppen met Google te gebruiken, en dat ze overstappen naar een andere zoekmachine zoals Bing of DuckDuckGo. (Daar doet Huisvlijt het nog prima!)
Leestips
- Op Search Engine Land vind je een heel artikel over de Google Core Update van maart 2024.
- De Google Search Quality Rater Guide: hierin kun je lezen waar Google op let en wat belangrijk is.
Wat zijn jouw gedachten over de HCU en de Google Core Update van maart 2024?
*Let op: Google is inmiddels niet meer persé tegen AI content, mits het ‘helpful’ is.
Ik vind dit zo raar. Er zijn toch altijd ‘minder goede blogposts’? Dan gaat het wel om aantallen bezoekers, niet om de inhoud. Dus die minder bezoekers hoeft helemaal niet aan je post te liggen. Maar als je de ‘minste’ weghaalt, is er weer een andere ‘minste’. Zo kan je wel aan de gang blijven. Ik snap er niets van.