Born to be an influencer

Als blogger ben ik gefascineerd door de wereld van de influencers. Zelf ben ik geen influencer, maar er zijn zeker bloggers die dat wel zijn. (Ik zou mezelf dan eerder een content creator noemen).

Hoewel ik het idee heb dat influencers vooral werken via Instagram en Youtube.

Hoe dan ook, ik was heel benieuwd naar de documentaire Born to be an influencer. Zo benieuwd dat ik noodgedwongen een abonnement nam op Videoland en 0,01 cent betaalde voor de mogelijkheid om de documentaire Born to be an influencer te zien.

Hieronder mijn review.

Documentaire Born to be an influencer

De documentaire volgt één mommy influencer en twee 'kids influencers'.

  • Lizet, momfluencer met 27.000 volgers op Instagram. Moeder van Zoë en Vic.
  • Sunisa plaatst dagelijks foto's van haar driejarige dochter Quenisha op Instagram. Quenisha heeft maar liefst 365.00 volgers op Instagram.
  • Senne is 12 en heeft 239.00 volgers op Instagram en 163.000 subscribers op YouTube.

Je krijgt een kijkje in hun dagelijks leven, en hoe het leven van deze kinderen en hun moeder eruit ziet. Je ziet bijvoorbeeld hoe Lizet twee outfits uitzoekt voor haar dochtertje bij America Today. Ze krijgt die gratis om ze te promoten op haar Instagram account. En je ziet hoe Sunisa de eendjes gaat voeren met Quenisha en ondertussen foto's van haar maakt voor Instagram.

Daarnaast komen er diverse experts aan het woord. Zoals media-opvoedkundige Justine Pardoen, ontwikkelingspsycholoog Steven Pont en social-media jurist Charlotte Meindersma. Zij buigen zich over vragen als: 'Kan het geen kwaad voor kinderen? Hoe zullen ze er later over denken? Is het een onschuldige hobby of is het kinderarbeid?'

Over de mommy influencers en de moeders van kids influencers

Wat me opviel is dat alle moeders benadrukken dat hun kinderen het leuk vinden om te doen. Zie ook Mijn dochter de vlogger. Verder vond ik het frappant dat op een evenement voor mom influencers alle vrouwen lang haar leken te hebben en een meisjesachtig uiterlijk.

Kritiek

Het is voor de moeders overigens niet altijd makkelijk, want er is veel kritiek. Zo vertelt mom influencer Lizet: 'Mensen denken dat ik geld verdien over de rug van mijn kinderen.' En moeder Sunisa zegt: 'Soms kan ik om de reacties huilen.'  Hartverscheurend vond ik de scène waarin Sunisa vertelt dat ze alles graag zou opgeven als ze daarmee haar overleden zoontje terug zou krijgen.

Trailer van Born to be an influencer

Hieronder de trailer!

Born to be an Influencer - trailer from Janne Schmidt on Vimeo.

Mijn conclusie over Born to be an influencer

Born to be an influencer is best een leuke documentaire, maar biedt niet veel nieuwe inzichten. Hij is bovendien vrij kort: zo'n 45 minuten. Tijdens het kijken hoopte ik dat Louis Theroux zich eens over dit onderwerp buigt!

Praktische informatie over Born to be an influencer

Je kunt de documentaire Born to be an influencer kijken op Videoland! Je hebt dan wel een abonnement nodig, maar je kunt het eerst 2 weken gratis kijken.

Leestips

Wat vind jij van het fenomeen influencer? Beschouw jij jezelf als een influencer?

Vergelijkbare berichten

Eén reactie

  1. Je passie of hobby delen gaat met andere kan op vele manieren. Influencers is een zeer aparte groep, die roeping moet je hebben of niet. Privacy is voor mij heel belangrijk. Kijk maar eens wat Google doet als jouw gezicht goed in beeld wordt gebracht..... een mooi kadertje!
    Dat is niet zomaar. Gelukkig denken we allemaal verschillend.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *