We moeten het over de pop-up hebben
Noem het woord pop-up en de meeste mensen krijgen vlekken van ergernis voor hun ogen. Want pop-ups zijn berucht als een grote irritatiefactor op websites en blogs. Een pop-up is een plaatje dat ‘op popt,’ oftewel spontaan verschijnt op je scherm. En dat is irritant.
Ik vind pop-ups ook vreselijk.
Maar er is één probleem met pop-ups en dat ze zo vervelend zijn.
En dat is dat ze wel heel erg goed werken!
Pop-ups werken!
Pop-ups zijn weliswaar zwaar irritant, maar zeer effectief (en nee, niet alleen effectief om mensen weg te jagen!) om meer abonnees op je nieuwsbrief te krijgen! Ik heb het zelf gemerkt. Toen ik op mijn blog Huisvlijt zo’n irritante pop-up voor een blog abonnement plaatste, kreeg ik ineens veel meer aanmeldingen.
Maar omdat een paar bezoekers klaagden over de pop-up heb ik hem toch weer weggehaald. Ik ben helaas veel te gevoelig voor kritiek, en begin dan aan mezelf te twijfelen.Hoe dan ook, nadat ik de pop-up had verwijderd kreeg ik ineens amper nog nieuwe nieuwsbrief abonnee’s. Op een gegeven moment dacht ik:
‘Wat kan mij het ook schelen! Ik zet hem gewoon weer aan, en ik zie wel wat er gebeurd.’
En dit is wat er gebeurde:
Kijk, dat is nou eens een grafiek naar mijn hart. Een grafiek met een klimmende lijn! Dat doet mijn bloggers hart goed. Zeker na de desastreuze statistieken naar aanleiding van de Google Helpful Content Update die van dit genre zijn:
Herstel van de HCU met een email list
Eén van de meest aanbevolen manieren om uit het dal waar Google menig blogger heeft gestort is met behulp van je eigen email list, oftewel abonnees op een nieuwsbrief. Daarmee heb je namelijk een directe lijn naar je bezoekers die geen algoritme of wat dan ook je kan afpakken is de theorie.
Nieuwsbrieven versus emailabonnementen
Nou heb ik zelf de grootste moeite met nieuwsbrieven. Ik vind er doorgaans ‘niets aan,’ en gooi ze meestal ongelezen weg. Daarom ben ik ook niet zo heel erg gemotiveerd om zelf zo’n nieuwsbrief te produceren.
Maar een abonnement op mijn blog aanbieden, ja, dat vind ik wel een goed idee. En dan heb ik het over een simpel abonnement waarbij bezoekers een mailtje krijgen als er een nieuwe blogpost verschijnt. Dat is dus iets anders dan een nieuwsbrief. Bij een nieuwsbrief schrijf je een tekst, en die mail je naar je abonnees. Dit is dus eigenlijk beter, maar ik moet daarvoor nog moed verzamelen.
Naast mijn tegenzin tegen nieuwsbrieven heb ik ook moeite met de systemen die je kunt gebruiken om nieuwsbrieven te versturen. Denk aan Mailerlite, Convertkit, Mailchimp en FloDesk. Ik weet niet wat het is, maar ik vind hun uitleg gewoon heel ingewikkeld en onbegrijpelijk. Ik krijg het er warm van, en ik word er kriegel van, en dan haak ik weer af….
Terug naar mijn pop-up verhaal
Hoewel ik dus nog niet de moed verzameld heb om een heuse nieuwsbrief te beginnen, heb ik wel altijd een emailabonnement op mijn blog aangeboden. Het fijne is dat dit heel makkelijk is. Ik hoef het alleen maar aan te zetten, en klaar. Veel simpeler dus dan een nieuwsbrief schrijven en versturen. Nadat ik heb gezien hoe goed een pop-up werkt op Huisvlijt heb ik besloten er ook weer eentje op Bloggen en loggen te zetten! Beter mee verlegen, dan om verlegen en zo.
En als je hem irritant vindt, dan zou ik zeggen: neem een emailabonnement op Bloggen en loggen want als het goed is zie je de pop-up daarna nooit meer : )
Leestip
Grow als alternatief voor het geliefde Blogger emailabonnement
Heb jij een emailabonnement op jouw blog? En wat vind jij van pop-ups?
Ik lees geen nieuwsbrieven die gekoppeld zijn aan websites. Gebruik gewoon RSS om te zien dat er een nieuw bericht is. Popups worden bij mij de nek omgedraaid door FireFox en/of uBlock Origin. Je kan bij mij een mailabonnement nemen, maar ik raadt dat af. RSS is handiger en daar hoef je geen mailadres voor in te leveren. Punt is dat ik niets met die mailadressen doe, maar dat een providers er zomaar eens in kan gaan handelen of er een zootje lekt.