Bovenaan in Google: maar hoe?
Bovenaan in Google staan.
Het is de heilige graal voor serieuze bloggers.
Want bovenaan in Google staan betekent meer bezoekers op je blog, en dus meer inkomsten.
En het betekent in theorie ook dat jouw blogpost de beste informatie biedt. Dat is in ieder geval het idee, want Google streeft er immers naar om de beste zoekresultaten bovenaan te zetten.
Bovenaan in Google: de invloed van je positie in de zoekresultaten op je bezoekers
Hieronder zie je waarom bovenaan in Google staan zo fijn is als blogger:
Gemiddeld klikken zo’n 31,7 van de mensen op het eerste resultaat in de Google zoekresultaten.
Het nummer 1 resultaat heeft 10 keer zoveel kans om op geklikt worden als het resultaat op nummer 10 in de zoekmachine resultaten.
Stel je blog stond op plek 4 in de zoekresultaten en is opgeschoven naar positie 3. Dan zal zo’n 30,8% vaker worden geklikt op jouw post. Maar verschuivingen van positie 7 t/m 10 maken weinig uit voor je bezoekersaantallen.
‘If you build it, they will come?’ Helaas pindakaas. Zo werkt het niet.
Helaas is het niet zo dat kwalitatief goede blogposts vanzelf bovenaan in Google terecht komen. Je moet Google wel een beetje helpen. En dat doe je met zogenoemde zoek machine optimalisatie. In het Engels Search Engine Optimization, oftewel SEO.
Bovenaan in Google: hoe kom je daar gratis? Met SEO!
Hoe kom je met jouw blog zo hoog mogelijk in de zoekresultaten? Dat is de vraag! Er zijn allerlei tips en tricks voor te vinden, maar hier is mijn aanpak:
Ik richt me op keywords met weinig concurrentie.
Hoe minder concurrentie, hoe groter mijn kans om bovenaan in Google te komen. Bovendien is de kans dan kleiner dat een andere blogger een betere of langere blogpost schrijft die mij van mijn positie duwt.
1. Kies keywords met weinig concurrentie
Keyword met minder concurrentie betekenen meestal dat er minder vaak op gezocht wordt. Maar vele kleintjes maken één grote, dus dat vind ik geen bezwaar. Ik zie het als een kwestie van een lange adem. Door te investeren in goede blogposts over onderwerpen waarop gezocht wordt, maar de concurrentie klein is, bouw ik een goed fundament voor mijn blog. Ik gebruik voor mijn keyword research Ubersuggest.
En als je eenmaal begint te scoren op zogenoemde low competition keywords, kan het zomaar gebeuren dat je op een gegeven moment als vanzelf ook begint te scoren op de zoekwoorden met veel concurrentie. Je hebt jezelf dan als het ware ‘established’ als een betrouwbaar blog met goede informatie.
2. Link intern naar blogposts waarmee je bovenaan in Google wilt komen
Een zogenoemde ‘game changer’ voor mij is intern linken. Dat deed ik vroeger nooit, en wat een gemiste kansen! Om te begrijpen waarom interne linken belangrijk zijn, even terug naar hoe Google werkt. De Googlebot volgt links, en leert zo de structuur van een blog kennen.
Dus als je nooit naar een blogpost linkt, hoe moet Google hem dan vinden?
Blogposts zonder interne links worden ook wel ‘orphan posts’ genoemd. Het fijne aan interne links is, dat je dat als blogger zelf in de hand hebt. Externe links zijn natuurlijk helemaal geweldig, maar interne links kun je alvast zelf doen.
En dan de algemene aanbevelingen
Daarnaast zijn er de volgende standaard dingen:
- Optimaliseer je blogposts met behulp van de gratis Yoast plugin of Rank Math. Denk aan je keyword in post titel, keyword in eerste alinea, keyword in je meta description, keyword in je alt-tag etc.
- Zorg voor een snelle laadsnelheid van je blog
- Schrijf zulke goede content dat andere bloggers er spontaan naar gaan linken.
- Check je Core Web Vitals en optimaliseer ze waar mogelijk. Google rekent die namelijk mee als het gaat om je positie in de zoekmachineresultaten.
- Zorg dat je blog het goed doet op smartphones. Google hanteert het principe van ‘mobile first’. Google vindt het functioneren van je blog op smartphones dus belangrijker dan op desktop computers!
- Schrijft titels voor je blogposts waar mensen ook echt op klikken. Bij Ezoic kun je experimenteren met verschillende titels voor blogposts, en zij zorgen dan dat de beste titel het vaakst in beeld komt.
- Zet minimaal 1 afbeelding in je blogpost
- Gebruik minimaal 600 woorden voor je blogpost
Bovenaan in Google: een plek kopen SEA
Zelf doe ik dit niet, maar je kunt ook bovenaan in Google komen door te betalen voor een goede plek. Dit heet SEA: Search Engine Advertising. Het is duidelijk anders dan SEO, dat staat voor Search Engine Optimization. Bij SEO investeer je vooral tijd en moeite, bij SEA je geld. Je doet dit met behulp van Google Adwords.
Ik ben hier zelf te vrekkig voor, en bovendien voelt het toch een beetje nep voor mij. Bovendien, ik weet niet hoe het bij jou is, maar ik negeer meestal de ‘betaalde’ zoekresultaten. Ik wil de ‘echte’.
Wat als je positie in Google je niet kan schelen?
Niet iedereen maakt het uit hoe zijn of haar blog het doet in Google. Als je bijvoorbeeld lekker schrijft om je hart te luchten, of om foto’s van je bloeiende hortensia’s te delen, dan maakt het niet uit of mensen je vinden via Google. In dat geval hoef je je hier dus helemaal niet druk over te maken. Schrijf gewoon lekker je blogposts, en doe waar je zin in hebt. Dat is helemaal prima.
Een goede positie in de Google zoekresultaten is alleen belangrijk als je graag meer bezoekers wilt en/of geld wilt verdienen met je blog.
Samenvattend
Bovenaan in Google staan is belangrijk als je geld wilt verdienen met bloggen. Het zegt iets over de kwaliteit van je blog, en zorgt voor meer bezoekers. In deze blogpost vertelde ik mijn tactiek om hoog in Google te komen, en gaf daarnaast algemene tips die je kunt toepassen op jouw blog.
Bovenaan in Google kom je door een combinatie van goede content, technisch goed blog, interne en externe links en SEO.
Comments
Bovenaan in Google: maar hoe? — 1 Comment
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>