Een goede blog schrijven: 16 criteria
Een goede blog schrijven.
Wat is daarvan het geheim?
Hoe schrijf je een goede blogpost die mensen leuk vinden?
Ken je dat?
Je schrijft een kwalitatief hoogstaande blogpost van 1500 woorden of meer. Je zorgt dat de post technisch goed in elkaar zit, en Yoast laat allemaal groene bolletjes zien! Je gooit je hart en ziel er in, en vol vreugdevolle verwachting druk je op ‘Publiceren’. En je denkt bij jezelf:
‘Nú gaat het gebeuren! Dit is zo’n goede post! Die gaan mensen waarderen!’
Maar je krijgt slechts 1 reactie op je briljante blogpost.
En die is van je moeder….
Dit fenomeen is een schaduwzijde van bloggen.
Het Hortensia Syndroom
Een dag later publiceer je een blogbericht met een foto van je bloeiende hortensia, en je post gaat viraal! Je krijgt zoveel bezoekers dat je blog er zelfs ‘uitligt’ omdat de server van je host al die bezoekers niet aan kan. Bovendien regent het reacties op je blogpost. Ik omschreef dit verschijnsel ooit als Het Hortensia Syndroom.
Menig blogger zal dit herkennen.
Dit fenomeen roept bij mij de vraag op: ‘Wat maakt een blogpost succesvol?’
Is het de inhoud? Of de mate waarin een blogpost het publiek aanspreekt? De twee hebben duidelijk niet altijd met elkaar te maken. Kwalitatief hoogstaande posts leiden niet per definitie tot veel waardering. Soms ‘doet’ een post vol gebakken lucht het veel beter.
Laten we eens wat mogelijke definities van een succesvolle blogpost op een rijtje zetten!
Een goede blog schrijven is
- Een post waar je plezier aan beleeft om hem te schrijven.
- Een post die mensen doet glimlachen als ze hem lezen.
- Een post waar je veel comments op krijgt.
- Een post die veel gedeeld wordt op social media.
- Een post die ‘viraal’ gaat, de droom van menige blogger.
- Een post waarmee je geld verdient.
- Een post die mensen een steuntje in de rug geeft. Ze voelen zich na het leven van je post beter.
- Een post die mensen ergens bij helpt. Na het lezen van een post over ondergoed wassen, weet je bijvoorbeeld beter hoe dat moet.
- Een post die mensen informatie biedt, waardoor ze een betere keuze kunnen maken.
- Een post die er voor zorgt dat je meer bezoekers op je blog krijgt.
- Een post die op de eerste plek in de zoekresultaten van Google komt.
- Een post die er voor zorgt dat je door allerlei talkshows wordt gebeld om er meer over te vertellen.
- Een post die mensen ergens van bewust maakt.
- Een post die ertoe leidt dat je een boek deal krijgt aangeboden.
- Een post die ervoor zorgt dat jij als een expert wordt gezien.
- Een post die een comment oplevert waarin iemand zegt: ‘Dankjewel voor deze post. Dankzij jou zie ik het leven weer zitten!’
En zo zijn er vast nog wel meer definities voor een succesvolle blogpost te bedenken.
Een goede blog schrijven is voor iedereen weer anders
Wat voor de één een succes is, betekent voor een ander weinig. Elja Daae geeft in haar boekje Bloggen als een pro een indicatie van een succesvolle blogpost vind ik:
Wat een blogpost voor jou succesvol maakt is afhankelijk van je doel.
Dit vind ik echt een waarheid als een koe. Als het jouw doel is om iemand te helpen met je blogpost, en die dag leest 1 persoon je post en die persoon vertelt in de comment dat ze veel aan jouw blogpost heeft gehad, dan is die blogpost dus een succes. Schreef je een blogpost met als doel om affiliate inkomsten te genereren? Dan is de post een succes als mensen inderdaad doorklikken naar bijvoorbeeld bol.com en daar iets kopen.
Met andere woorden: succes ligt net als schoonheid in de ogen van de toeschouwer. In dit geval de blogger : )
Wat een blogpost voor mij succesvol maakt
Ik heb gemerkt dat comments voor mij een belangrijke reden zijn om een blogpost succesvol te vinden. Het doet me goed als ik merk dat een post reacties oproept. Dat mensen de moeite nemen om er op te reageren. Dat geeft me het gevoel dat ik iets goeds heb geschreven. Het is met bloggen net als met tennis voor mij: Als je een balletje opslaat, maar niemand slaat het terug dan sta je er ook zo sneu bij.
Daarnaast vind ik het ook geweldig als iemand zich geholpen voelt door een blogpost. Zo publiceerde ik ooit een post op Huisvlijt over mijn liefde voor stophoest. In die post schreef ik dat mijn ribben pijn deden van het hoesten. In de comments reageerde iemand dat ze zo blij was om te horen dat ik dat ook had. Zij had namelijk dezelfde klachten, en was bang dat er iets ernstigs aan de hand was. Doordat ze las dat ik er ook last van had, en dat het simpelweg het gevolg was van veel hoesten, was ze helemaal opgelucht. Ik vond dat erg fijn om te lezen.
Een goede blog schrijven samenvattend
In deze post vroeg ik me af wat een blogpost nou een succes maakt. Ik ben het met Elja Daae eens dat het antwoord op deze vraag afhangt van het doel van je blogpost. Waar blogpost staat, kun je trouwens ook blog lezen. Want daarvoor geldt hetzelfde.
Wat is voor jou een goede blog schrijven?
Leestips: Hoe schrijf je een blog? en Wat betekent bloggen?
Het hangt inderdaad wel van het doel af, of je een post succesvol kan noemen of niet. En natuurlijk of je dat doel hebt bereikt of niet. Soms is dat niet direct meet- of voelbaar en is het lastig beoordelen. Dan zijn reacties natuurlijk fijn, dan weet je dat het is aangekomen. Ik hoop altijd dat mensen geïnspireerd raken door recepten en het namaken of er een eigen idee door krijgen en zelf iets maken. En dan hopen dat iemand terugkomt naar je post om er (nog) eens op te reageren. Maar als ik naar mezelf kijk, moet ik toegeven dat ik ook niet zo gauw ‘terug’ ga. Toch proberen wat meer te doen en zo ook meer feedback geven.
Bewonderingswaardig hoe mensen elke keer weer wat weten te bedenken.
Zeker als het een onderwerp is waar al heel veel over geschreven of gepubliceerd is….. zoals over voeding.
Voor mij geldt de regel… ik vind het leuk en misschien is er 1 bij die het ook leuk vindt.