Seo blog: hoe ver moet je gaan?

maart 15, 2020     Bloggelientje     Algemeen, SEO

keyword densitySEO en bloggen.

Zijn die twee onlosmakelijk met elkaar verbonden? Of kun je prima bloggen en alle SEO regels aan je laars lappen?

Ik kreeg hierover een bericht van Anne-Rose die werkt als freelance schrijfster/journaliste. Anne-Rose schrijft dat ze ‘een ontzettende hekel aan SEO’ heeft. Ze vraagt:

‘Sinds eind 1999 ben ik werkzaam als freelance schrijfster/journaliste en ik heb een ontzettende hekel aan SEO. Dat komt ook omdat het indruist tegen alles wat ik geleerd heb en waar ik van houd.

Je moet zoveel mogelijk variatie in teksten aanbrengen, wat vaak niet lukt met een woorddichtheid van minimaal 5%. Ik heb weleens SEO teksten geschreven en ik vind het resultaat vaak verschrikkelijk, ook van andere auteurs. In een tekst van 250 woorden maar liefst vijf(!) woorden met een woorddichtheid van 5%, het is in mijn ogen niks. (Dat wil de opdrachtgever dan).

Als je wilt bloggen, moet je dan echt absoluut een SEO tekst schrijven? Kun je er niet een of twee sleutelwoorden uitpikken die je regelmatig gebruikt en verder een normale tekst schrijven?

Dat is een interessante vraag, en eentje die meer bloggers stellen. Daarom een post over het onderwerp SEO en bloggen!

SEO blog: hoe ver moet je gaan?

Laat me beginnen met te zeggen dat de lezer van je blog altijd vóór SEO hoort te gaan. Dat roepen dan ook alle SEO goeroes. Schrijf niet voor zoekmachines, maar voor mensen. Dat gezegd hebbende, vind ik het vervolgens niet onverstandig om rekening te houden met zoekmachines.

‘Want waarom zou je dat niet doen?’

Omdat je zo’n vrije geest bent, die niet meedoet aan banale zaken als SEO?

Dat kan.

Maar als je wilt dat je blog gevonden wordt door mensen, dan is het wel zo slim om zóékmachines te helpen om je blog te vinden. En daar komt SEO aan te pas.

En weet je, mensen en zoekmachines hebben bepaalde dingen gemeenschappelijk. Dus met SEO op je blog kun je 2 vliegen in 1 klap slaan: zowel je bezoekers als zoekmachines profiteren ervan!

Wat je bezoekers en zoekmachines gemeenschappelijk hebben

  1. Ze worden allebei aangetrokken door tussenkopjes. Zowel je bezoekers als zoekmachines gebruiken tussenkopjes, oftewel Headings/H-tags om te bepalen waar een blogpost over gaat. Dus waarom niet beide een plezier doen, en ze gebruiken!
  2. Zowel zoekmachines als bezoekers houden van websites en blogs die lekker vlot laden. Anders worden ze ongeduldig. Bezoekers klikken weg als het lang duurt, en zoekmachines zetten je blog lager in de zoekmachineresultaten.
  3. Als je blogpost veel wordt gedeeld op social media, dan is dat voor bezoekers een signaal dat het blijkbaar interessant is. Sociaal proof heet dat. Dit geldt ook voor zoekmachines.
  4. En last, maar zeker not least: zowel je bezoekers als zoekmachines houden van kwaliteit. Ze willen goede blogposts lezen.

Kortom SEO is niet de vijand! Sterker nog, SEO kan je blogpost ook voor ménsen aantrekkelijker maken.

Keyword Stuffing is slecht!

En vergeet niet dat je tegenwoordig door zoekmachines wordt afgestraft als je een keyword te vaak gebruikt in een blogpost. Dat heet dan ‘keyword stuffing,’ en wordt gezien als een oncharmante tactiek om zoekmachines om de tuin te leiden. Dat wil je natuurlijk niet, want dan bereik je precies het tegenovergestelde van wat SEO tot doel heeft: dikke vriendjes worden met zoekmachines.

Google geeft zelf een mooi voorbeeld van keyword stuffing. In dit stukje tekst is geprobeerd om te scoren op het keyword custom cigar humidors. In dit geval gaat het ook echt ten koste van de leesbaarheid van de tekst.

‘We sell custom cigar humidors. Our custom cigar humidors are handmade. If you’re thinking of buying a custom cigar humidor, please contact our custom cigar humidor specialists at custom.cigar.humidors@example.com.’

Wat is de perfecte keyword density?

Keyword density is het aantal keren dat je een keyword waarop je wilt scoren in zoekmachines, in een blogpost gebruikt. Veel mensen willen daarom graag weten wat de perfecte ‘keyword density’ is. Oftewel, wat is het optimale aantal keren dat je een keyword in een blogpost moet verwerken?

Als je de gratis Yoast plugin gebruikt, is het antwoord simpel. Afhankelijk van de hoeveelheid woorden in je blogpost, geeft Yoast aan of je het keyword meer of minder vaak moet gebruiken. Maar stel nou dat je zegt, alles goed en wel, maar ik vertrouw die Yoast plugin niet. Ik wil gewoon zelf lekker ‘old school’ uitrekenen wat mijn keyword density is. Op alexa.com zijn ze zo vriendelijk om hiervoor een formule te geven:

Het aantal keren dat je het keyword gebruikt/ het aantal woorden in je blogpost = je keyword density!

Dus, stel je hebt bedacht: ‘Ik wil met mijn blogpost hoog in de zoekmachineresultaten komen als mensen zoeken op de term ‘baking soda’. Je schrijft een blogpost van 1000 woorden, en noemt daarin 20 keer ‘baking soda’. Dan heb je dus: 20/1000 = 2% keyword density.

Maar wat is in het algemeen de ‘perfecte keyword density’?

Nu heb je dus je keyword density, maar wat is nou de perfecte keyword density? Hier is helaas niet echt een eenvoudig antwoord op te vinden. Als je gaat zoeken kom je percentages tegen die variëren van 1 tot 5%. Maar in het algemeen zou je voorzichtig kunnen zeggen dat de vuistregel is: een keyword density van 1 tot 2% is het beste.

Hoe zit het nou met Anne-Rose’s vraag?

Terug naar Anne-Rose’s vraag. Moet je een SEO tekst schrijven als je wilt bloggen? Mijn antwoord is: ‘Dat hangt ervan af wat je met je blog wilt bereiken.’ Als je blogt voor de lol, en het kan je niet schelen of je blog gevonden wordt met zoekmachines, dan hoef je echt geen rekening te houden met SEO. SEO is van belang als:

Je wilt dat je blog hoog eindigt in zoekresultaten, en als je wilt scoren op bepaalde keywords.

In dat laatste geval is het verstandig om SEO toe te passen op je blogpost. Maar SEO hoeft in mijn ogen beslist niet ten koste te gaan van de kwaliteit van je blogpost. SEO, indien goed toegepast, kan je blog zelfs verbeteren.

Als de opdrachtgevers van Anne-Rose een keyword density van 5% willen, dan zou ik zeggen dat ze tegen zichzelf beschermd moeten worden. Uiteindelijk is dit denk ik niet in hun belang, want de kans is reëel dat zoekmachines dit als keyword stuffing zullen zien, en ze daarvoor afstraffen. Dan ben je uiteindelijk veel verder van huis.

SEO blog: wat betekent dit in de praktijk?

  • Schrijf in de eerste plaats voor menselijke bezoekers!
  • Optimaliseer vervolgens je blogpost voor zoekmachines, en gebruik de gratis Yoast plugin om te kijken of je het keyword voldoende of te vaak hebt gebruikt.
  • Gebruik variaties op je keyword. Zoekmachines herkennen die namelijk.

Gebruik jij SEO voor je blog?

Om goede keywords te vinden raad ik Ubersuggest aan!

5 responses to “Seo blog: hoe ver moet je gaan?

  1. Jazeker! Yoast Premium. En soms moet ik mijn tekst aanpassen, maar meestal niet zo dat het irritant is! Tenminste dat vind ik dan…lol. Ik hoop je te zien op mijn Fancy Friday linkup party!

  2. Anne-Rose C. Hermer

    Hartelijk bedankt voor het antwoord! Ik wil dat mijn tekst gevonden wordt, maar niet dat de lezer struikelt over bepaalde woorden. Een tekst is in de eerste plaats bedoeld om de lezers iets aangenaams te bieden. Dat kan dus ook mét SEO.
    Weer wat geleerd.

    Vriendelijke groet,

    Anne-Rose C. Hermer

  3. Volkert Waalkens

    Geweldig en een hoop informatie, ga zeker een aantal zaken komende week veranderen, H-tags en kijken wat de mogelijkheden zijn op een e-boekje te maken.
    Stof tot nadenken!!
    Weer een topblog van Nicole!

  4. Een begrip als keyword density is eigenlijk stilaan achterhaald vandaag de dag.

    Als je wil bloggen (en goed vindbaar worden in Google) moet je een (focus)trefwoord kiezen en vervolgens vooral gewoon je verhaal vertellen. Je moet het zo vertellen dat je toekomstige bezoekers jouw verhaal willen lezen (en er liefst ook nog wat aan hebben). Dus het helpt zeker als je artikel een beetje leuk en samenhangend geschreven is!

    Als vanzelf komt je zoekterm dan X aantal keer voor in je tekst.

    Kijk trouwens wat verder dan alleen de zoekterm waar je op wil “scoren” in Google. Verwerk in je artikel zeker ook gerelateerde woorden, woorden die in één adem gebruikt worden wanneer je schrijft over dat bepaald onderwerp.

  5. Als je niet voor geld blogt moet je er vooral mee bezig zijn, maar als hobbyist denk ik dat je heus moet kijken naar wat je belangrijker vind. Volgers of mensen die je blog bezoeken.

Geef een reactie