Google en bloggen: weet Google waar je blog over gaat?
Google en bloggen.
Als blogger kun je eigenlijk niet zonder Google.
Google helpt mensen immers om jouw blog te vinden.
Google en bloggen
Je ziet het weleens voorbij komen op blogs: lijstjes met zoekwoorden hoe Google een blog heeft gevonden.
Het idee achter die lijstjes is meestal verbijstering en hilariteit.
Hoe is het mogelijk dat mensen op díé manier op je blog komen.
Haha, wat is Google toch dom : ))
Maar vergis je niet: die zoekwoorden zijn heel belangrijk!
Zo ziet Google je blog
De zoekwoorden waarmee mensen op je blog komen vertellen namelijk hoe Google je blog ziet
Ze vertellen je waar Google denkt dat je blog over gaat!
En als dat iets totaal anders is dan wat jij vindt, dan heb je dus een probleem. Tenminste, als je graag meer bezoekers wilt. Als je een hobby blogger bent, kan het je wellicht niet schelen, maar dan zou je deze post denk ik ook niet lezen.
Google denkt dat Bloggen en loggen over stophoest gaat?!
Zo ontdekte ik een tijdje geleden dat Google blijkbaar denkt dat Bloggen en loggen over stophoest gaat. Lachend ging ik naar mijn man om hem te vertellen hoe stom Google nou weer was. Maar toen realiseerde ik me:
‘The joke is on me….’
Want het feit dat Google denkt dat Bloggen en loggen over stophoest gaat, betekent dat mijn SEO oftewel zoekmachineoptimalisatie niet goed op orde is! Blijkbaar heb ik niet goed genoeg aangegeven dat Bloggen en loggen over bloggen gaat. Met andere woorden:
als Google je blog verkeerd begrijpt, is er werk aan de winkel.
Of toch niet?
Hoewel, je kunt het ook op een andere manier bekijken. Als je ontdekt dat Google vindt dat jij goede dingen schrijft over bijvoorbeeld stophoest, dan zou je ook kunnen denken:
‘Blijkbaar scoor ik al goed op dat onderwerp, laat ik dat verder uitwerken!’
Een soort Go with the flow houding.
Dus in plaats van je te verzetten tegen Google’s interpretatie van je blog, maak je er je kracht van.
Google en bloggen: je SEO verbeteren
Overigens heb ik dat niet gedaan. Ik vind het erg nergens op slaan dat Google denkt dat dit blog over stophoest gaat, en ik heb ook geen zin om mij te verdiepen in stophoest. Daarom ben ik aan de slag gegaan met mijn SEO, om Google duidelijk te maken dat mijn blog over bloggen gaat. Dat doe ik op de volgende manieren:
- Alt-tags met keywords over bloggen gebruiken bij afbeeldingen.
- H-tags met mijn keywords
- Intern linken met een anchor text die duidelijk aangeeft dat het over bloggen gaat.
Hoe kun je Google’s interpretatie van je blog in je voordeel gebruiken?
Hoewel het soms dus even schrikken kan zijn als je ziet waar Google vindt dat je blog over gaat, kun je het in je voordeel gebruiken.
- Het kan een soort ‘wake-up call’ zijn om wat aan je zoekmachine optimalisatie te doen.
- Het kan de deur openen voor nieuwe kansen en blogpost ideeën.
In mijn geval van stophoest niet, maar als ik bijvoorbeeld zie dat Bloggen en loggen gevonden wordt op de vraag ‘Hoe ziet een blog eruit?’ dan kan ik daar over gaan schrijven. Ik heb daar namelijk nog geen blogpost over gemaakt! Daar liggen dus kansen.
Hoe kom je erachter hoe Google je blog ziet?
Je kunt erachter komen hoe Google je blog ziet met bijvoorbeeld Ubersuggest. Kies daaronder Keyword onderzoek voor Keywords op verkeer. Vervolgens kun je rechts je blog url invullen. Je krijgt dan te zien voor welke keywords jouw blog ‘rankt’.
Google en bloggen samenvattend
Google en bloggen gaan ’together like a horse and carriage’. Als Blogger gebruik je Google ongetwijfeld voor je SEO en research, en Google helpt mensen om jouw blog te vinden.
Zelfs met de opkomst van AI voor bloggers, blijft Google een belangrijke rol spelen.
In deze blogpost las je over Google en bloggen, en het belang dat Google weet waar je blog over gaat.
En hoe jij als blogger dat kunt en moet duidelijk maken aan Google!
Want als Google niet weet waar jouw blog over gaat, hoe moeten mensen je blog dan vinden?
Op welke keywords wordt jouw blog gevonden?
Reacties
Google en bloggen: weet Google waar je blog over gaat? — 1 reactie
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>