Ze schieten als paddestoelen uit de grond! Blog netwerken.

En dan heb ik het vooral over blog netwerken die je beloven dat je geld kunt verdienen met je blog.

Blog netwerken: wat doen ze?

Het type blog netwerken waar ik het in deze blogpost over heb, zijn bedrijven die bemiddelen tussen bedrijven en bloggers. Meestal werkt het als volgt: je schrijft je in op hun website, voert tot vervelens toe je gegevens en statistieken in, en als je geluk hebt krijg je bericht dat ze een blog opdracht voor je hebben.

Ik sta bij minstens 19 blog netwerken ingeschreven, maar van de meeste hoor ik zelden tot nooit iets eigenlijk. Voor het updaten van deze blogpost heb ik overal weer ingelogd om te controleren of het allemaal nog werkt. Onderstaande lijst met blog netwerken is dus in principe actief, maar of je er ook echt opdrachten door krijgt is een tweede.

Ik zet ze voor je op een rijtje in alfabetische volgorde!

Blog netwerken in Nederland: laatste update mei 2020

In 2017 stonden er  28 blog netwerken in deze lijst. Nu, in mei 2020 zijn heb ik de lijst gecontroleerd en bijgewerkt. Een aantal blognetwerken bestaan niet meer, en er zijn nieuwe bijgekomen.

  1. Adfactor. Van hen kreeg ik ooit mijn allereerste opdracht. Er is geen duidelijk zichtbaar inschrijfformulier voor bloggers. Het leuke aan Adfactor is dat ze een tariefkaart hebben. Je kunt per blog/website kijken wat ze kunnen vragen voor gesponsorde posts en dergelijke.
  2. Blog Brains. Je krijgt via de mail een pdf met informatie, en vervolgens moet je pitchen op de opdracht. Ze werken met bepaalde niveau’s voor een blogger en daaraan koppelen ze een tarief. Ik vind deze methode niet zo prettig, ze zijn daarom niet één van mijn favoriete blog netwerken. Het lukte met niet om actuele informatie te vinden over de tarieven per level. In 2017 werd mijn blog Huisvlijt ingedeeld als Wizard, en dat betekende 189,- excl. BTW per post. Ik vind hun website wel erg leuk om te zien, en bovendien laagdrempelig.
  3. Bloggers and Brands. Ze omschrijven zichzelf als volgt: ‘Bloggers and Brands is hét marketing en pr-bureau in Den Haag. Sinds 2 april 2015 helpen wij beauty, fashion en lifestyle influencers aan goed betaalde opdrachten.’
  4. Bloggerslijst. Je kunt je aanmelden wanneer je aan de volgende voorwaarden voldoet: Je hebt een eigen domeinnaam, en je blog heeft in ieder geval 500 unieke bezoekers per maand. Opvallen bij Bloggerslijst is dat ze het verschil erkennen tussen influencers en zogenoemde linkfluencers. Over die laatste schrijven ze: ‘Wil jij naast het vergroten van je naamsbekendheid ook je posities in Google een boost geven? Bloggerslijst heeft een exclusief bestand met influencers die ook kwalitatieve linkwaarde realiseren naast het bereiken van de doelgroep.’
  5. Blogmij werd Influencers At Work en heet anno 2020 The Creators Agency... Ze willen geen influencers genoemd worden, maar ‘social rebels’. Ze doen enorm hun best om rebels en tegendraads over te komen op hun website. Op hun website staat onder andere: ‘Nu is het moment! Jarenlang werd je voor gek verklaard. Tegenwoordig wil iedereen zijn zoals jij en kan geen magazine, tv-programma of merk meer zonder je. Ze noemen je content creator, influencer, maker, whatever. Jij kan niet anders dan creëren. En delen. Niet voor de likes maar voor jezelf en je volgers. Schijt aan de regels. Jij verandert de wereld van digitale entertainment en wij helpen daarbij!’
  6. Blogtoday: van Sanoma.’Binnen ons social media netwerk zijn onze samenwerkende influencers key. Met hun blogs, vlogs, en posts op het gebied van parenting, lifestyle, home deco en food genieten zij van een flink bereik. Zij weten als geen ander unieke, relevante content te creëren en daarmee jouw product onder de aandacht te brengen bij een groot publiek. Onze influencers passen perfect binnen een crossmediale campagne.’
  7. Brandvoice.Het is moeilijk om te zien of Brandvoice nog actief is. Als je een profiel aanmaakt willen ze dat je Google Analytics aan hen koppelt, maar dat kan niet, omdat ze zelf niet geverifieerd zijn.
  8. Influentials Network Het goede hieraan is dat ze een marktplaats hebben met mogelijke opdrachten. Ze presenteren zichzelf als volgt: ‘Influentials is an end-to-end marketing platform that lets brands work with influencers. It takes care of all the heavy lifting and lets you focus on running successful campaigns that grow your business.’
  9. Influo. Het fijne aan Influo vind ik dat het één van de weinige netwerken is waar het eenvoudig is om meerdere blogs tegelijk aan te melden. Hun pitch voor influencers is: ‘Creëer je aantrekkelijke content en wil je samenwerken met je favoriete merken? Maak je profiel aan op Influo en start vandaag nog. Op het platform kan je je beste content tonen. Gebruik je profiel om merken te tonen wat je in je mars hebt en laat ze je contacteren, of zet de eerste stap en meld je aan voor openbare campagnes.’
  10. Inzpire.me ‘Get paid opportunities to collaborate with brands you love, so you can continue doing what you do best – creating.’
  11. Raiker. Op de homepage: ‘ls deelnemer van Raiker ontvang je het verzoek om een blog of review te schrijven over een passend onderwerp. Als je de blog of review hebt geplaatst ontvang je je vergoeding van Raiker. Simpeler kan het haast niet.’ Het aanmelden was in ieder geval ook heel simpel. Ik hoefde alleen maar mijn blog url op te geven en mijn maandelijkse unieke bezoekers. En dan maar afwachten. Over de tarieven zijn ze heel duidelijk: ‘Raiker betaalt € 20 – € 125,- voor een blog, review of gastblog.’
  12. Hot Pink Media: vragen screenshot van je Google Analytics. Omschrijven zichzelf als volgt: Wij zijn het grootste Influencer netwerk van Nederland met een grote passie voor het creëren van creatieve content. Dit doen we zowel online als offline met betrekking tot beauty, fashion, lifestyle, men, travel en mommy thema’s.
  13. Join Ze introduceren zichzelf als volgt: ‘Do you want to take your influencer career to the next level? Get approached for relevant campaigns, receive a concrete offer and briefing and use our platform to simplify your workflow. Professionalize your efforts with Join. Our platform will easily let you introduce yourself: who are you, and what kind of content do you usually produce? Connect your social channels, add your audience demographics and you’re done! You are only selected for campaigns that are concrete and relevant for you. Brands are always explicitly interested in working with you! Our algorithm will calculate your rates, and let you adjust them if you’d like. This way, you will only be approached for campaigns that match your prices!’
  14. Jumey Ik heb van Jumey warempel een opdracht gehad, maar dat is wel drie jaar geleden. De website van Jumey oogt heel simpel, maar dat maakt hen laagdrempelig. Hun presentatie is ook duidelijk en eenvoudig: ‘Wij zijn een jong bedrijf die zich hebben gespecialiseerd in linkbuilding, SEO, campagnes en social media. Wij werken samen met leuke en goede influencers, die niet alleen snel inzetbaar zijn, maar ook nog eens een goed blog weten neer te zetten.’
  15. Loggershut. Nog geen persoonlijke ervaring mee. Hun pitch: ‘YouTube, Instagram, Facebook, Snapchat, Twitter en jouw blog kunnen een snelle weg zijn naar het verdienen van geld. Als een youtuber, instagrammer etc sta jij elke dag in contact met jouw volgers. Bedrijven kunnen via jouw kanalen ook in contact komen met hen, dat is een nieuwe manier om diensten of producten onder de aandacht te brengen. Jouw rol is om de diensten te testen of te adverteren voor het product. Dit doe jij door het te laten zien aan jouw volgers. Op deze manier verdien jij geld.’
  16. OBA: Onafhankelijke Bloggers Associatie. OBA was een platform waar bloggers posts konden delen. Het is nu compleet anders, en ik krijg de indruk dat ze het als een soort blog netwerk willen neerzetten??? Maar dat is nogal onduidelijk. Ze geven informatie over bloggen en dergelijke, maar ik vind het nogal vaag.
  17. The Influencers Movement. Hebben online marktplaats waar je kunt pitchen voor een opdracht. Maar de laatste opdracht op de marktplaats is uit december 2019. Hun belofte aan bloggers is goed: Pitch en denk mee met bedrijven hoe jij met jouw content invulling kunt geven aan hun marketing doelen.Wij willen dat jij van je passie je werk kunt maken. Daarom werken we samen met bedrijven en agencies die hier wat voor over hebben. Proof? De gemiddelde vergoeding op TIM is €400,-.’
  18. Verdienmetbloggen.nl heet nu Sponsored Posts. Er is geen marktplaats. Je krijgt een email als ze een mogelijke opdracht voor je hebben. Hun pitch is kort en krachtig: ‘Blogmarketing met behulp van Sponsored Posts. Wij helpen je verdienen met je blog.’
  19. Reachum is net als Raiker makkelijk en snel om je als blogger bij in te schrijven. Dit zeggen ze tegen bloggers:’Op basis van je domein metrics / volgers delen we je in in een categorie (small / medium / large) en vertellen we je wat wij over zouden hebben voor een plaatsing op je website of je social kanaal.’
  20. Getfluence. ‘The flagship of native advertising, a sponsored article is written by a media outlet and distributed by the latter in return for payment. It allows you to naturally mention your brand, product or service in an informative article, including the link to your site, in order to encourage reader engagement.’ Met deze heb ik inmiddels een positieve ervaring. Lees nu mijn review van Getfluence.
  21. LinkPizza. LinkPizza biedt twee dingen: de mogelijkheid om al je links om te zetten naar affiliate links zodat je er geld mee verdient, en de mogelijkheid om opdrachten te scoren voor gesponsorde posts en dergelijke.
  22. Hulc: een soort marktplaats waar je kunt pitchen op opdrachten. Helaas hoor je vaak niets terug van de bedrijven die daar hun opdracht aanbieden. Je pitcht, en vervolgens komt er niets terug. Hulc presenteert zich als volgt aan bloggers: ‘Hulc is altijd op zoek naar goede bloggers, websites en online magazines die voor een vergoeding andere websites willen promoten. Wij kunnen je begeleiden in het vinden van samenwerkingen met interessante bedrijven. Schrijf je dus snel in!’ Het klinkt heel mooi, maar in de praktijk vind ik Hulc matig.
  23. Encatena is een nieuw netwerk voor mij, maar het inschrijven verloopt soepel en de interface is aangenaam duidelijk. ‘Encatena is a content marketing platform that connects advertisers that want to promote themselves, their brands, companies or agencies, with editors of webpages, blogs and digital press who want to earn money creating sponsored content.’
  24. Juulr. Ik was vergeten dat ik er stond ingeschreven…. ‘Wij helpen influencers om geld te verdienen met hun social media en blog. We werken met influencers van over de hele wereld en helpen hun om waardevolle (betaalde) deals te krijgen.’ Nog geen opdrachten van gehad.
  25. Bloggers en online publishers. Aanmelden gaat snel en eenvoudig. Op hun site staat: ‘Na het aanmelden wordt je opgenomen in onze database. Zodra je aan de voorwaarden van de adverteerder voldoet ontvang je een e-mail met informatie over de campagne. Via die e-mail kun jij je ook aanmelden voor de campagne. In samenwerking met de opdrachtgever kiezen we vervolgens de bloggers uit waarmee we gaan samenwerken.’

Wil je meer weten over Blog netwerken?

Tot slot

LinkPizza is op dit moment mijn favoriete blog netwerk. Ik krijg daar de meeste opdrachten van, en ze zijn ook het meest prettig in de omgang en afhandeling. Andere blog netwerken die mij opdrachten hebben opgeleverd zijn vrij recent de Bloggerslijst en Sponsored Posts.

Weet jij nog een goed blog netwerk dat niet in bovenstaande lijst staat? Laat het dan alsjeblieft weten in de comments.

Similar Posts

28 Comments

    1. Ja, het zijn er erg veel inderdaad. Net als nieuw blogs schieten ook de blognetwerken als paddestoelen uit de grond.

      Toen ik net begon had je alleen Adfactor en Blogmij. En moet je nu eens zien!

  1. Handig zo’n lijstje. Ik zal me er dit weekend eens in verdiepen. Ik vind het wel grappig dat je blog ‘Bloggen en Loggen’heet. Ik ken loggen namelijk in een andere context, die dan weer ongeveer hetzelfde is als spotten. En nee, dan weer geen vliegtuigen hoewel dat ook weer zo kunnen. En ook niet het spotten bij ballet. Volg je het nog? 😉

      1. Loggen en spotten gebeurt in de wereld van de televisie.;)
        En spotten bij ballet is bij het draaien van pirouette zo lang mogelijk naar een punt te blijven kijk, snel je hoofd draaien en dat zelfde punt weer pakken. Zo wordt je niet duizelig. 😉

  2. Ik heb me laatst ingeschreven bij Blog Brains, maar de opdrachten betalen al niet zo goed en willen ook nog alleen maar do-follow links… Dan vind ik TIM (the influencer movement) veel fijner!

  3. Met dit soort zaken heb ik niets, van het meeste had ik nog nooit gehoord. Sanoma blokkeer ik, ze hebben web-log ‘vakkundig’ omzeep geholpen.

    Zag wel dat een of ander bedrijfje de website van OBA (en hun volledige naam) heeft overgenomen. OBA ging in 2018 uit de lucht. Nu doet ie het weer, maar met een totaal andere insteek, die meer dan haaks op het oude OBA staat. Eigenlijk zou dit niet moeten kunnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *