advertorial
Dit een advertorial?! Welnee joh!

Geld verdienen met een advertorial of een gesponsorde post schrijven voor je blog wordt steeds bekender.

Want meer en meer bedrijven ontdekken bloggers als een schitterend, en effectief medium om bekendheid te geven aan hun producten. Inmiddels heb ik diverse bronnen die advertorials kopen op mijn blogs.

Maar wat is een advertorial precies? Wat is het verschil met een gesponsorde post? En hoe maak je advertorials?

In deze post lees je er alles over!

Hoe ziet een advertorial er uit?

Advertorials zien er uit als een gewone post, maar is dus in opdracht geschreven van een bemiddelaar of direct van een bedrijf dat graag wil dat je aandacht aan hun product besteed. Het is belangrijk dat je zichtbaar maakt dat het om een betaalde blogpost gaat. Het beste is om dat bovenaan de post te vermelden.

Wat is een advertorial precies?

Volgens Wikipedia is een advertorial een advertentie in de vorm van een redactioneel artikel. Met andere woorden: je herkent ze vaak niet direct als een advertentie. Het lijkt net een gewoon artikel. Je ziet ze ook in tijdschriften.

Voorbeeld advertorial

Hieronder zie je heel duidelijk het verschil tussen advertenties en advertorials. Deze voorbeelden komen uit het tijdschrift Happinez. Hieronder eerst een advertentie. Wat je ziet is dat dit duidelijk herkenbaar is als een advertentie, en dat dit er ook keurig boven bij staat vermeld:

voorbeeld advertorial

Voorbeeld advertorial

En dan hieronder een voorbeeld van een advertorial. Wat opvalt is dat dit in eerste instantie net een gewoon artikel lijkt.

Bovenaan staat vermeld dat het om een advertorial gaat, maar je kunt dit ook zien door de tekst onderaan de pagina en de url vermelding van het bedrijf.

Hetzelfde geldt voor advertorials op een blog. Ook die ziet er vaak uit als een 'gewoon' artikel. Hieronder een voorbeeld van een betaalde post op mijn blog Het Moederfront in 2013.Zoals je ziet staat aangegeven dat het hier om een betaalde post gaat.

:

Advertorials op een blog

Omdat advertorials vaak bedrieglijk op een gewoon artikel of blogpost lijken, ben je als blogger verplicht te vermelden dat het om een betaalde blogpost gaat. Dit is vastgelegd in de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing. Ook influencers hebben te maken met de Reclame Code Commissie. Zij moeten vermelden als ze bijvoorbeeld een product gratis hebben gekregen om te bespreken.

Wat is verschil tussen een advertorial en een gesponsorde post?

Voor mij is het verschil tussen advertorials en gesponsorde posts vaak de toon van schrijven. Advertorials vind ik doorgaans wat 'hijgeriger' van toon dan een gesponsorde post.

Bij een advertorial ligt het er vaak dik op, vind ik, dat het om een betaalde post gaat.

Een gesponsorde post vind ik neutraler en rustiger. Een gesponsorde post biedt in mijn ogen meer ruimte om echt te zeggen wat je ervan vindt. De post is gesponsord omdat iemand de blogger heeft gevraagd over dat onderwerp te schrijven.

Gesponsorde post kan ook om linkbuilding gaan

Een ander belangrijk verschil tussen een advertorial en een gesponsorde post is dat het bij een gesponsorde post vaak ook over linkbuilding gaat. Vandaar ook dat een gesponsorde post vaak niet zo hijgerig positief hoeft te zijn. Het gaat de opdrachtgever minder om het aan de man brengen van hun product of dienst, maar meer over een goede positie in de Google zoekresultaten.

Maar de scheidslijn is vaag, en er zijn nog meer verwarrende termen.

Nog meer verwarrende termen

  • Editorial (geschreven door blogger)
  • Advertorials (geschreven door bedrijf of blogger)
  • Gastartikel (geschreven door bedrijf)
  • Gesponsord artikel (geschreven door bedrijf of blogger)
  • Branded content
  • Partner bijdrage

Tsja, eigenlijk zijn het allemaal verschillende woorden voor hetzelfde: blogposts en artikelen die betaald worden door een bedrijf. Het verschil is vooral de manier van presentatie.

Advertorial schrijven

Een advertorial schrijven is anders dan een gewone blogpost schrijven. Als blogger ben ik me tenminste altijd erg bewust dat een bedrijf mij betaalt voor een blogpost.

Doel advertorials: dienst of product aanprijzen

En dat doen ze voor een reden. Ze willen een bepaald publiek bereiken en overtuigen van hun dienst of product. Dat betekent dat een advertorial een positief en als het even kan zelfs lovende blogpost voor een bedrijf is.

Dat is ook meteen de reden dat ik er niet dol op ben. Ik vind een advertorial schrijven vergelijkbaar met winkelen met een hand op je rug gebonden. Het gaat wel, maar het is een stuk lastiger! Mijn voorkeur gaat uit naar een gesponsorde post schrijven, want dan hoef ik tenminste niet zo hijgerig enthousiast te doen.

Hoe schrijf je een advertorial?

Als een bedrijf wil dat ik een betaalde blogpost schrijf, dan geven ze doorgaans een zogenaamde briefing. In die briefing staat wat ze verwachten. En dan kun je denk aan:

  • Tone of voice
  • Onderwerp
  • Aantal woorden
  • Follow link
  • Gewenste anchor text

Op basis van de briefing ga je de advertorial schrijven. Als hij klaar is, willen de meeste bedrijven hem eerst goedkeuren. Ik gebruik hiervoor altijd Google Docs. Ik kopieer de tekst en afbeeldingen en plak die in een Google Doc. Vervolgens deel ik dat document met het bedrijf. Zij kunnen dan correcties en wijzigingen aangeven. Na goedkeuring kan de post gepubliceerd worden.

Follow links en achor texts in een advertorial?!

De kritische consument is er waarschijnlijk al over gestruikeld: follow links mogen toch helemaal niet als je ervoor betaald wordt?! Dat klopt inderdaad. Een follow link is immers een soort van positieve stem. Als ervoor betaald is, is zo'n follow link niet objectief. Officieel mag je dus geen follow links in advertorials plaatsen. En veel bedrijven vragen dat dan ook niet.

Opdracht vanwege een follow link, maar dat mag niet

Maar wat ze bijvoorbeeld wél vragen is of je een gespónsorde post wilt schrijven voor ze. En dan graag met een follow link. Dat is erg lastig voor bloggers! Want officieel mag je geen follow link plaatsen in een betaalde blogpost. Maar het probleem is dat als je er een no-follow link van maakt, het bedrijf zijn doel niet bereikt: hoger in de zoekresultaten. Zie ook mijn uitgebreide post over follow links versus no follow links. Hierin wordt dit uitgebreid uitgelegd en besproken.

In het Engels hebben ze daar een mooie uitdrukking voor:

Caught between a rock and a hard place.

Geld verdienen met advertorials op je blog

Hoe kom je als blogger aan advertorials? Ik krijg mijn opdrachten vaak direct van opdrachtgevers, en daarnaast van bemiddelingsbureau's ook wel blognetwerken genoemd.

Toen ik in 2011 mijn eerste blogopdrachten kreeg was dat via Adfactor, Adverteerdirect en Blogmij. Die hebben inmiddels heel andere namen of zijn overgenomen. Destijd schreef ik het volgende over deze blognetwerken:

Adfactor

Met stip bovenaan staat voor mij Adfactor. Je registreert je blog op hun website, en zij mailen als ze een blog opdracht voor je hebben. Adfactor is een bemiddelaar tussen bloggers en adverteerders.

Blogmij

Hetzelfde geldt voor Blogmij. Zij sturen een standaardmail, met onderaan een ja/nee knop waarop je kunt klikken om aan te geven of je de betaalde post wilt plaatsen. Pas als je toestemming hebt gekregen via de mail, mag je de blogpost ook echt plaatsen. Blogmij vind ik iets minder, omdat ze in mijn ervaring wat moeizaam uitbetalen.

Dan heb je nog Adverteerdirect. Helaas heb ik via hen nog nooit een opdracht gekregen. Wel verkocht ik via hen banners en buttons. Vooral Adfactor en Blogmij zijn uitstekende hulpen om je te helpen met geld verdienen met advertorials.

Blogopdrachten nu

Tegenwoordig zijn er heel veel van die bemiddelingsbureau's. Ze positioneren zich tussen bloggers en bedrijven en rekenen een percentage voor hun bemiddeling.

Ik onderhandel om die reden dan ook liever gewoon zelf met een bedrijf. Dat is voor het bedrijf goedkoper, en voor mij winstgevender. Vroeger kreeg ik veel opdrachten via LinkPizza, maar dat wordt steeds zeldzamer. De meeste opdrachten op LinkPizza zijn nu voor TikTok of Instagram!

Samenvattend

Geld verdienen met advertorials is een goede methode van geld verdienen met je blog. Het is bovendien een prettige manier om je bezoekers van informatie te voorzien, en geld te verdienen met je blog!

Wat vind jij van advertorials?

Vergelijkbare berichten

13 reacties

  1. Hoi Nicole,

    Interessante post. Ik ben zelf ook blogger.En het lijkt als ik jouw berichten lees alsof ik dezelfde weg afleg. Eerst begonnen in blogger en nu met een eigen domein. Ik ben geinteresseerd in adverteren, maar kun je misschien nog iets meer over adfactor uitleggen. Hoeveel bezoekers heb je nodig en hoeveel levert het op voor de blogger zelf? Hebben ze alleen advertorials of ook banners?

    Alvast bedankt voor je reactie,

    Groetjes!

  2. Ik geloof dat me aanmelden bij Adfactor mijn volgende stap wordt! Ik zie dat je zelf tarieven aan moet geven; heb jij daar ook b.v. een wat lager tarief aangegeven dan 'normaal', omdat het (hopelijk) om grotere aantallen gaat?

  3. Ik kende deze twee bedrijven niet, ik heb me aangemeld. Kijken wat het gaat worden. Ik doe sinds kort wat met Weablog, zij betalen ook netjes. En ik krijg advertorials rechtstreeks en dat beging nu weer een beetje te lopen.

  4. Ik heb een vraagje, ik ben namelijk benaderd door een bedrijf maar deze wil niet dat ik in mijn artikel zet dat het om een samenwerking gaat? Waarom is dat? En ik dacht dat dit verplicht was juist.

  5. Ik ken de 50+ €10 per 1000 unieke bezoekers per maand gesponsorde artikels. Niet dat het logisch is. Waarom geen uurtarief berekend door alle factoren díe ertoe doen?
    Hoe zit het eigenlijk met banners? Hoe bereken je voor een banner?

    1. De genoemde formule is inderdaad niet ideaal. Want bij hoge bezoekersaantallen kom je dan op een erg hoge vraagprijs uit.

      Wat betreft banners: daar ken ik geen berekeningen voor. Je zou eens kunnen kijken wat Blog Netwerken voor tarieven rekenen om een idee te krijgen van prijzen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *