Linkpizza mediakit: wel of niet doen?

april 12, 2020     Bloggelientje     Blog inkomstenbronnen

LinkPizza mediakit

Laat me beginnen met te zeggen dat ik dol ben op LinkPizza.

In het Engels hebben ze de uitdrukking: ‘The best thing since sliced bread.’ Dat wil zeggen dat iets een geweldige uitvinding is.

Zo denk ik over LinkPizza.

LinkPizza: how much do I love thee. Let me count the ways!

Dankzij LinkPizza is het namelijk veel gemakkelijker geworden om affiliate links in posts te gebruiken. Je plaatst als blogger gewoon links naar bedrijven en producten, en LinkPizza maakt er affiliate links van voor je. Geen gedoe met aanmelden voor affiliate programma’s en lastige codes die je in je blogpost moet plakken.

Affiliate programma irritaties

Ik maak op dit moment gebruik van diverse affiliate programma’s: Awin, Daisycon, Tradetracker en Tradedoubler.

En zal ik je eens wat zeggen?

Ik vind ze irritant!

affiliate frustraties

In plaats van dat alle bedrijven bij 1 affiliate programma zitten, moet ik telkens zoeken welk programma ook alweer dat bedrijf in de portefeuille heeft. Niet alleen dat, als ik dan denk: ‘Dit programma is wel geschikt,’ dan moet ik me eerst hélémaal aanmelden bij zo’n affiliate programma. En vervolgens duurt het vaak best lang voordat ik word goedgekeurd. Niet alleen dat, soms word je dan nog afgewezen ook.

Lekker dan.

Als ik behoefte heb aan lekker veel afwijzingen dan pitch ik wel op opdrachten bij Blogbrains of Hulc.

Maar goed, deze post gaat niet over affiliate programma’s maar over de mediakit van LinkPizza.

Want naast de service van de affiliate links biedt LinkPizza nog iets, en dat is een mediakit.

En dáár gaat deze post over.

Tja, het duurde even voordat ik ‘to the point’ kwam, maar nu is het dan toch zo ver.

Dank voor je geduld.

Wat is een mediakit?

Voor de mensen die zich nu achter het oor krabben en zich afvragen: ‘Wat is een mediakit?’ Een mediakit is een korte presentatie van je blog. Je gebruikt een mediakit om jezelf te te presenteren, en om bedrijven in 1 oogopslag te laten zien wat je ze te bieden hebt. Een mediakit bevat altijd je blogstatistieken, en bij voorkeur ook je volgers op social media. En last but not least: je tarieven.

LinkPizza mediakit

Zo’n mediakit maken kan nog best een heel gedoe zijn. Je vindt dan ook diverse tutorials over het maken van een mediakit. Ook hier op Bloggen en loggen.

LinkPizza heeft een mediakit maken eenvoudig gemaakt.

Als je je blog aanmeldt bij LinkPizza moet je bepaalde informatie invullen. Eén van de dingen die je moet doen is je Google Analytics account verbinden met LinkPizza. Je aanmeldinformatie en je statistieken via Google Analytics worden vervolgens door LinkPizza handig bij elkaar gezet in je mediakit.

De LinkPizza mediakit biedt bedrijven en geïnteresseerden onder andere de volgende informatie:

  • Korte beschrijving van je blog
  • De mogelijke vormen van samenwerking
  • Maandelijkse pageviews
  • Maandelijkse unieke bezoekers
  • Domain Authority
  • Leeftijden van je bezoekers
  • Afbeelding van het blog

En dat ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:

LinkPizza mediakit

Beter wordt het eigenlijk niet!

Bovendien is je mediakit bij LinkPizza actueel, vanwege de verbinding met Google Analytics.

LinkPizza mediakit: nadeel

Toch is er ook een nadeel aan de LinkPizza mediakit. En dat is dat bedrijven alleen alle informatie van je mediakit op LinkPizza kunnen zien als ze daar een account aanmaken en inloggen. Hieronder zie je dat niet alle data van de mediakit zichtbaar zijn als je geen account hebt bij LinkPizza of niet bent ingelogd:

LinkPizza mediakit

Nou kun je natuurlijk zeggen:

‘Waarom is dat een probleem? Dan maakt zo’n bedrijf toch even een account aan bij LinkPizza?’

En dan heb je een goed punt.

Maar als een bedrijf jou direct benadert voor een advertorial of gesponsorde post dan wil je de opdracht waarschijnlijk liever aannemen zonder tussenkomst van LinkPizza die dan een stuk van de commissie afsnoept. Begrijp me niet verkeerd: dat is LinkPizza ‘s goed recht, maar in dit geval wordt het dan voor het bedrijf duurder, of jij krijgt minder betaald.

Samenvattend: is de mediakit van LinkPizza nou wel, of niet een goed idee?

Ik vind de mediakit van LinkPizza handig omdat het er professioneel uitziet en de data up to date zijn. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik vergeet voortdurend om mijn mediakit te ‘updaten’. Bij LinkPizza is dat niet nodig.

De LinkPizza mediakit is handig voor bloggers die:

  • Het lastig vinden om zelf een mooie mediakit te maken.
  • Bloggers die vergeten om hun mediakit regelmatig te updaten.

Gebruik LinkPizza als inspiratie en combineer dat met Canva

Dat gezegd hebbende: als een bedrijf mij direct benadert met een opdracht, dan maak ik op dit moment een overzicht van de actuele statistieken. Ik stuur ze niet meer door naar LinkPizza.

De beste oplossing is: laat je inspireren door de gegevens van de mediakit op LinkPizza, en maak op basis daarvan je eigen mediakit. Op Canva.com vind je kant en klare mediakit layouts, die je alleen nog hoeft in te vullen en te personaliseren.

Hoe organiseer jij jouw mediakit?

One response to “Linkpizza mediakit: wel of niet doen?

  1. Hi Nicole, mooi stuk! Super om te lezen dat je zo enthousiast met over de mediakits en het affiliate systeem. Daar worden wij weer blij van 🙂 Ik begrijp je punt over de commissie die de adverteerder afdraagt. Het voordeel is natuurlijk wel dat je met je mediakit ook juist weer onder de aandacht komt van nieuwe adverteerders die van ons platform gebruik maken. Bedankt voor je feedback!

Geef een reactie