merkNienke Posthuma blogt over boeken.

Recent schreef ze een blogpost over wat ze heeft geleerd als ‘boekblogger’.

Vooral het onderwerp ‘Een merk bouwen’ trof mij.

Een merk bouwen als blogger

Nienke schrijft dat ze bij elke uiting die ze doet goed nadenkt of het past bij de content van haar blog. Als voorbeeld geeft Nienke dat ze bewust niet schrijft over de oorlog in Oekraïne of andere wereldgebeurtenissen.

‘Mijn blog gaat niet over wereldproblematiek, maar over boeken, lezen, de bibliotheek en thee. Daarnaast vind ik het prettig (en denk ik dat het goed is) als er wat plekken zijn waar het niet over dergelijke ellende gaat. Mijn blog is die plek voor mij, en iedereen die behoefte heeft aan een break (om wat voor reden dan ook) is welkom.’

Ik vind dit erg interessant, omdat het iets is wat mij ook regelmatig bezighoudt als het gaat om mijn blog Huisvlijt.

Het ‘merk’ Huisvlijt

Past iets op Huisvlijt, of niet? In hoeverre wil ik dat Huisvlijt een ‘merk’ is?

En wat is dat eigenlijk?

Een merk?

Wat is een merk?

Een merk is in dit geval een soort identiteit. Het is een belofte, zo je wil. Een merk belooft je bepaalde dingen. Je weet wat je ervan kunt verwachten.

Huisvlijt is een weerspiegeling van mij en de bezoekers

Huisvlijt is een weerspiegeling van mij en de bezoekers.

Ik schrijf over de dingen die mij bezig houden, en de dingen waarvan ik denk dat mensen die graag lezen.

Maar nu komt het probleem: ik ben niet statisch.

Ik verander.

En de blog bezoekers veranderen ook.

Ik verander. Dus mijn blog ook.

Dat betekent dat Huisvlijt dus ook in beweging is.

In die zin is Huisvlijt geen stabiel merk, omdat ik niet steeds hetzelfde ben en de blogbezoekers ook niet.

Is dat erg?

Of kan het juist een kenmerk zijn van het merk Huisvlijt dát het in beweging is?

Ik wil me niet vastleggen

De hele kwestie van een ‘merk’ zijn doet me denken aan het onderwerp van een blog niche kiezen. Een blog niche wil zeggen dat je je specialiseert in een bepaald onderwerp. Zo heb ik een boekenblog, waar ik alleen schrijf over boeken. Dat is dus een duidelijk merk en/of niche. Mensen weten:

‘Als ik naar Momlit ga dan vind ik daar reviews van boeken.’

Maar het is niet voor niets dat ik meerdere blogs heb. Hoewel ik enerzijds het nut van een niche zeker inzie, wil ik tegelijkertijd de ruimte om te schrijven over wat ik maar wil. En dat doe ik dus naar hartelust op mijn blog Huisvlijt.

Als je het dan persé over een merk wilt hebben, dan zou je kunnen zeggen dat ik, Nicole Orriëns, de rode draad ben van Huisvlijt.

Leestip

Lees hier de post van Nienke over boekbloggen.

Hoe denk jij over het idee dat je als blogger een ‘merk’ bent en dat je daarin consequent moet zijn?

Vergelijkbare berichten

2 reacties

  1. Zelf ben ik een hobbyblogger en ben daarmee niet bezig met het opbouwen van een merk of identiteit. Toch heeft mijn blog wel zoiets. Aanvankelijk begon het als promotie voor normaal fietsgebruik (goed voor het milieu en de conditie) en later kwam daar de regio Alkmaar (waar niet zo over geblogd werd) bij. Later bedacht ik om ook af en toe een setje foto’s van opvallende auto’s te plaatsen. Zelf heb ik nooit een auto gehad en zelfs geen rijbewijs. De lol is dat die autofoto’s mensen naar m’n blog trekken. Eigenlijk is dat de doelgroep die de lol en de voordelen van een fiets mag ontdekken. Mensen die al fietsen hoef ik immers niet te bekeren. ;-)

  2. Toen ik de titel zag moest ik wel even lachen. Ehm… nee. Mijn blog heeft geen duidelijke identiteit, maar dat vind ik niet erg. De gedachte dat ik een niche moest hebben, heeft me jaren tegengehouden om een blog te beginnen. Want die had ik niet. Toen las ik op een dag deze (oude) blogpost: https://www.blogtrommel.com/kanttekeningen-bij-niche-blogging/
    Ik ben het niet met alles eens wat erin staat, sommige dingen zijn wat scherp verwoord, maar ‘Zoek je eigen blogplezier’ sprak mij erg aan. Zo zelfs, dat ik een paar weken na het lezen van deze post met mijn blog ben gestart :)
    In het begin had ik wel wat ideeën waar mijn blog over zou gaan, maar die kwamen niet allemaal uit. Als ik het in het kort moet omschrijven zeg ik meestal dat het gaat over schrijven, introvert zijn, lezen en ADD. Maar ik schrijf ook over uiteenlopende andere dingen zoals geloof of mijn winterdip, of ik plaats een kort verhaal. Dus het kan alle kanten op. Een beetje zoals Huisvlijt misschien.
    Bij een persoonlijk blog vind ik dat ook wel kunnen. Maar de duidelijkheid van een niche heeft ook zo zijn voordelen. Het is maar net wat er bij je past en wat je met je blog wilt bereiken, denk ik.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.