Blog promotie: hoe kom je aan bezoekers

In artikelen over blog promotie worden ook altijd de traditionele media genoemd. Namelijk tijdschriften, dagbladen, kranten, of zelfs radio en tv.

Met zowel tijdschriften, kranten als radio heb ik ervaring. Mijn blogs Berichten van Het Moederfront, Huisvlijt, Ren mama, ren! en Het Moederfront zijn diverse keren in de traditionele media genoemd, inclusief url. Ik voelde me dan als een kind op de avond voor haar verjaardag: nu zou ik het gaan beleven!!! Dit zou de ultieme blog promotie zijn!

Promotie blog in traditionele media: matig effect

Maar deze vorm van blog promotie had lang niet zoveel effect als ik had verwacht. Als ik een top 3 maak van de effectiviteit van blog promotie dan luidt die als volgt:

  1. Vermelding op de radio op no.1
  2. Vermelding in een dagblad
  3. Vermelding in tijdschrift

Blog promotie in vrouwenbladen

Vooral het blog promotie effect van een vermelding in een tijdschrift viel mij eerlijk gezegd tegen. En dan heb ik het over de Viva, Flair, Margriet, Ouders van Nu en Kinderen.

Tijdschriften die gelezen worden door vrouwen, dus je zou toch denken dat een vermelding veel bezoekers zou opleveren. Maar blijkbaar rennen vrouwen niet meteen naar hun computer om zo’n website eens te gaan bekijken. Het is zelfs wel eens voorgekomen dat ik niet eens wist dat mijn blog ergens genoemd was. En ik had het dus niet eens gemerkt in mijn bezoekersaantallen!

Blog promotie in de Margriet!

Zo werd recent mijn blog Huisvlijt genoemd in de Margriet, bij een artikel over bloggen. Ik kwam bij toeval achter dit stukje blog promotie toen ik de Margriet uit de bibliotheek haalde vanwege het artikel over bloggen! Bleek Huisvlijt gewoon genoemd te worden onder de titel ‘Niet beroemd wel inspirerend’! Superleuk! Maar het heeft me geen extra bezoekers opgeleverd.

Radio blog promotie werkt wel. Even.

blog promotie

Dat was wel het geval toen ik ooit meedeed aan het radioprogramma Arbeidsvitaminen, waarbij Het Moederfront genoemd werd. In een kwartier tijd, piekten mijn bezoekersaantallen als nooit tevoren. Daarna werd het weer rustig. Het was een soort vlam-in-de-pan effect! In zo’n geval hoop je dat er bezoekers aan de strijkstok blijven hangen.

Een vermelding in een dagblad leverde een lichte piek in bezoekers op. Denk dan aan de Telegraaf of Trouw.

Conclusie over blog promotie

Mijns inziens werkt online blog promotie veel beter dan offline promotie, hoewel het natuurlijk nooit verkeerd is als je in de traditionele media genoemd wordt! Je wordt toch opgemerkt!

Maar lees vooral ook mijn artikel over Bovenaan in Google komen als de ultieme manier om meer bezoekers te krijgen.

N.B. Je kunt nu ook moderne middelen combineren met traditionele media. Zo kun je een QR code op een visitekaartje zetten zodat mensen makkelijk op je blog kunnen komen.

Vergelijkbare berichten

5 reacties

  1. Het ligt eraan of zo´n krantenartikel ook online staat. Dan levert het wel behoorlijk wat klicks op, is mijn ervaring. Ik stond een jaar of 2 geleden in de Trouw en dat artikel staan nog steeds online. Vandaag werd ik nog via dat artikel benaderd door Nieuwsuur, of ik wil meewerken aan een reportage.
    Een online nieuwsbrief met een vermelding heeft ook een groot effect.
    Radio heb ik niets van gemerkt.

    1. Hoi Teunie, bedankt voor je aanvulling! Ik denk dat als het artikel online staat de drempel heel laag is, en mensen makkelijk doorklikken! Zo’n vermelding + link is natuurlijk ideaal.

  2. Heel herkenbaar. Ik ben vorig jaar op de site van het NRC vermeld als ‘kenner’ op het gebied van loopbaanvraagstukken. Ik dacht toe ook: “Nu gaan we het meemaken” maar de grote bezoekers aantallen bleven uit.

    Voor mij blijkt het te werken om mijn blog via deze sites te promoten:

    * Pingler.com
    * Ekudos
    * digg.com
    * stumbleupon.com

    Maar de echte versnelling ontstond op het moment dat ik mijn twitter account echt ging gebruiken.

    Groet,

    Johan
    Geëmancipeerde vader ;-)

    1. Ahaa! Ik lees ook overal dat de sociale media essentieel zijn voor blogpromotie, maar ik vind ze nog vrij lastig om te gebruiken. Goed om te horen dat je er goede resultaten mee bereikt. Dat motiveert me om het toch nog eens te proberen. Hoewel ik eerst eens wil proberen om Facebook beter te benutten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *