28 redenen waarom je blog weinig bezoekers heeft

Als je een blog hebt, vind je het waarschijnlijk leuk als er ook mensen komen om het te lezen. Anders kun je net zo goed een Word document gebruiken voor je schrijfsels.

Maar soms wil het maar niet lukken met die bezoekers.

En dat kan heel ontmoedigend zijn als blogger. Daarom een post met maar liefst 28 mogelijke oorzaken waarom jouw blog weinig bezoekers heeft.

28 redenen waarom je blog weinig bezoekers heeft

  1. Je blog ligt ‘er uit’. Als mensen naar je blog willen gaan krijgen ze een foutmelding. Check bij het uitblijven van bezoekers dus altijd even of er misschien simpelweg een technisch probleem is.
  2. Je ‘teller’ is niet goed geïnstalleerd, of je bent zelfs vergeten om hem te plaatsen. Bijvoorbeeld na een verandering van je blog theme. Geen wonder dat je weinig bezoekers hebt: ze worden simpelweg niet geregistreerd!
  3. Als mensen naar je blog gaan krijgen ze een enge waarschuwing, zoals deze: Vooral die blauwe knop met de tekst ‘Back to safety’ doet menig potentiële bezoeker snel op de ‘terug’ knop drukken. Deze waarschuwing kan onder andere veroorzaakt worden als je nog niet bent overgestapt op https.
  4. Je blog laadt heel langzaam. De vuistregel in Blogland is: je blog moet idealiter in 2 a 3 secondes laden. Duurt het langer, dan heb je al kans dat mensen ongeduldig worden en denken: ‘Laat maar!’ en wegklikken. Weer een bezoeker die je voorgoed verloren bent.
  5. Je doet niets aan zoekmachine optimalisatie. Het gevolg is dat je blog niet in de zoekmachineresultaten voorkomt. Met andere woorden: je blog wordt niet makkelijk gevonden. Dit kan zowel op algemeen niveau (je blog) misgaan, als op post niveau ( individuele posts zijn niet geoptimaliseerd).
  6. Je doet wél aan zoekmachineoptimalisatie, maar je optimaliseert je posts op keywords die heel moeilijk zijn. Daardoor concureer je met grootheden als bol.com! Door je te concentreren op de te moeilijke keywords kom je nooit hoog in de zoekmachine resultaten. Kies liever voor keywords met low competition.
  7. Je bent niet actief op social media. Ook ik heb soms gemengde gevoelens over social media, maar als blogger kun je er niet omheen: ze kunnen een belangrijke bron van bezoekers zijn. Facebook en Pinterest zijn bijvoorbeeld voor veel bloggers een belangrijke springplank voor mensen naar hun blog.
  8. Je blog url is ingewikkeld. Met ingewikkeld bedoel ik dat hij niet eenvoudig in te typen is. Bijvoorbeeld doordat er een streepje in zit. En dan ook nog ‘die lage’. Bijvoorbeeld www.dit_is=een_hele+lastige*blognaam.nl.
  9. Je blog is een zootje: de layout is onoverzichtelijk, en het is niet duidelijk wat, waar staat. Dus stel dat een bezoeker de punten 1 t/m 6 getrotseerd heeft, en op je site is gekomen, dan wordt zo iemand vervolgens afgeschrikt door de vormgeving en komt nooit meer terug.
  10. Het uiterlijk van je blog is zwaar gedateerd, en je gebruikt een theme uit het jaar nul. Dat zien mensen. En als je blog er uit ziet alsof het uit jaar nul komt, dan zullen mensen denken dat de inhoud ook uit het jaar nul komt.
  11. Je posts zijn niet interessant voor anderen. Nou is dit een grijs gebied. Want ik had ook nooit gedacht dat andere mensen het interessant zouden vinden om te lezen wat ik in een week at. Maar dergelijke posts ‘doen’ het doorgaans goed. Niettemin is het belangrijk om in de gaten te houden dat je mensen iets te bieden hebt.  Anders is het net alsof je als blogger in je eentje tennis speelt. Je slaat de ballen naar de overkant, maar kijkt niet of daar iemand staat om ze terug te slaan.
  12. Niemand linkt naar jouw blog. Met andere woorden je hebt bijna geen ‘backlinks‘ naar je blog. Dit is een probleem omdat Google links beschouwt als een aanbeveling voor een blog of website. Dus hoe meer backlinks naar je blog, hoe eerder Google denkt: ‘Oh wauw, dat is blijkbaar een waardevol blog! Laten we die hoog in de zoekmachineresultaten zetten zeg!’
  13. Je bent helemaal losgegaan met bijzondere lettertypes. Ook in je posts… Vooral mensen met een Blogger blog vallen soms in deze valkuil. Hieronder een voorbeeld:
  14. De titel van je blog, en je blogposts verleiden mensen niet om er op te klikken. De juiste titel kiezen is heel belangrijk.
  15. Je blog heeft een zwarte achtergrond, ook het postgedeelte.
  16. Je publiceert niet vaak een post, en vaak ook nog onregelmatig. Als mensen een paar keer komen kijken en steeds niets nieuws zien, komen ze op een gegeven moment niet meer terug. En als je een post plaatst dan is het er eentje in de trant van: ‘Sorry dat ik zo weinig post.’
  17. Je hebt een Google penalty gekregen, en daardoor kom je amper meer in de zoekmachineresultaten voor omdat Google je blog boycot. Of dit het geval is kun je controleren met behulp van de Google Search Console.
  18. Andere bloggers hebben een betere, en langere post geschreven over een onderwerp waarop jij eerst als beste op scoorde. Maar nu staan zij boven jou in de Google zoekresultaten, en dat kost je bezoekers.
  19. Je hebt een nieuwe blogtheme geïnstalleerd en die werkt niet goed.
  20. Het is de tijd van het jaar! Als je wat langer blogt, dan zul je misschien merken dat je bezoekersaantallen wisselen naar gelang de periode van het jaar. Zo heb ik zelf vaak een dip rondom Kerstmis in de bezoekersaantallen.
  21. Je dacht slim te zijn en een niche te kiezen, waar nog niemand aan gedacht had en je blogt over Rode Postzegels Met Een Vogel Er Op. Soms is een niche zo specifiek dat er maar weinig mensen zijn die er interesse in hebben. Dit kan dus leiden tot weinig bezoekers.
  22. Je hebt maar 1 post op je blog staan. Duh! Geen wonder dat je weinig bezoekers krijgt. Er is weinig op je blog te lezen.
  23. Je reageert niet op de reacties op je blog. Als mensen reageren op je blog, laat dan je waardering blijken en reageer daarop. Dat is ook meteen een reden voor bezoekers om terug te komen. Als mensen zich niet ‘gehoord’ voelen haken ze af.
  24. Je bent met je blog een andere richting ingeslagen. Soms kun je na een tijdje bloggen het gevoel krijgen dat je niche, of onderwerp toch niet helemaal past. En je besluit ook over andere dingen te schrijven. Hierdoor kun je bezoekers verliezen.
  25. Je hebt geen evergreen content oftewel posts die permanent interessant zijn en die veel bezoekers opleveren via zoekmachines.
  26. Je hebt per ongeluk een robot txt gemaakt waarin je zoekmachines de toegang tot je blog verbiedt. Je komt dus niet voor in de zoekmachines, en mensen kunnen je blog niet vinden.
  27. Je bent van een Blogger blog overgestapt naar een WordPress.org blog en je hebt de oude url’s niet goed doorverwezen naar je nieuwe blog adres.
  28. Je publiceert je posts op een moment van de dag dat je bezoekers niet online zijn. Geen idee op welk tijdstip ze wel online zijn? Dan kun je zien met behulp van je Google analytics account.

Samenvattend

Als je weinig bezoekers krijgt kan dat veel verschillende redenen hebben. En een heleboel zijn op te lossen. Stap 1 is in ieder geval controleren of er een technisch probleem is. Bijvoorbeeld dat je blog niet bereikbaar is, of dat je statistieken teller er niet goed op staat.

Daarna volgen de andere oorzaken.

Succes! En houd vol.

4 Responses to 28 redenen waarom je blog weinig bezoekers heeft

    • Dank voor de aanvulling Evy. Maar zelf vind ik dat een gratis theme geen oorzaak voor weinig bezoekers hoeft te zijn. Er zijn bloggers die heel veel bezoekers hebben met een gratis theme. Zolang een theme maar van goede kwaliteit is, hoeft gratis geen probleem te zijn.

  1. 15. Je blog heeft een zwarte achtergrond, ook het postgedeelte.
    Tja, er valt iets voor te zeggen natuurlijk 😀
    Voor mijn blog passen de kleuren zwart, grijs en groen perfect bij mijn onderwerp.
    En persoonlijk hou ik niet van de huidige blog-theme-mode: spierwitte achtergrond met dunne lichtgrijze letters.
    Als mensen mijn blog links laten liggen vanwege de kleuren van mijn theme: Het zij zo. 😉 Ik schrijf ten eerste voor mezelf. Ik zie elke bezoeker of reactie als een cadeautje. Maar mijn blog is dan ook een hobby, geen inkomstenbron. 🙂

  2. Op dit blog vind ik idd de letters te licht en te klein. Dat kan ik deels aanpassen met inzoomen. Maar het scoort bij mij niet goed.

    Zelf denk ik ook dat er veel meer aan de hand is. In het verleden heb ik erg veel bezoekers gehad en de laatste jaren neemt het zeer langzaam af. Een oorzaak is dat bezoekers tracking blokkeren. Die worden dus niet meer gezien door de teller. Iets anders is dat er meer bijgekomen is. En dan bedoel ik de smartphone. In de trein vraag ik het wel eens en zie ik ook dat men daarmee geen blogs leest, maar vooral flutzooi als facebook en nu.nl. Daarbij gaat het vaak niet verder dan de nieuwskoppen. Een groot deel zit te netflixen of te whattsappen. Eigenlijk allemaal passiever en vluchtiger gebruik. Mensen kruipen daardoor minder achter de PC, waarop ze in het verleden vaker een website of blog bezochten.

    Met SEO het bezoekerstal opkrikken hoeft van mij ook niet. Je trekt daarmee doorgaans de verkeerde bezoekers aan. Je verleid ze iets te lezen waar ze niet naar op zoek waren. En aan dergelijke bezoekers heb je niet veel. Die zijn zo weer weg zonder iets te lezen. Doe mij maar 6 echte lezers en mogelijk reageerders boven honderd bezoekers die niets op m’n blog te zoeken hebben.

Leave a reply