pitchen

Pitchen….

Ik houd er niet van!

Toch wordt het regelmatig van mij verwacht als blogger.

Maar wat is pitchen eigenlijk?

Op Encyclo.nl vind je diverse definities van pitchen. Bijvoorbeeld als golfterm, of als de handeling waarbij je gist toevoegt aan ‘de wort’. Geen idee wat dat laatste is overigens. Je hebt ook nog zoiets als ‘pitch perfect,’ waarbij iemand perfect zingt.

Maar in deze blogpost gaat het over pitchen als  ‘jezelf verkopen’.

Bij Blog Brains verwachten ze bijvoorbeeld dat je gaat pitchen. Je moet dan een stukje schrijven waarin je aangeeft waarom jij zo geschikt bent voor die opdracht. Met name het blog netwerk Join is erg van het pitchen. Bij elke potentiële blog opdracht staat zelfs wat je er zo ongeveer in moet zetten.

Pitchen is dus als het ware je verkooppraatje. Je doel is een bedrijf overtuigen dat ze jouw blog moeten hebben.

Elevator pitch

Een speciale vorm van pitchen is de zogenoemde elevator pitch. Dit houdt in dat je jezelf verkoopt in de tijd die het duurt voordat de lift op de juiste verdieping aankomt. Het idee achter de elevator pitch is dat het je dwingt kort en krachtig te vertellen wat jouw bedrijf/blog is.

Effectief pitchen

Het doel van pitchen is dus om een opdracht van een bedrijf te krijgen. Het lijkt eigenlijk erg veel op solliciteren. Ook daar moet je jezelf zo goed mogelijk presenteren, in de hoop dat de mensen achter het bureau jou dan een kans geven.

Had ik al gezegd dat ik pitchen irritant vindt?

Maar goed, soms kun je er niet omheen.

Dus pitch je dusdanig dat het ook wat oplevert? En dan dus geen afwijzing?!

3 tips van Join

Op Join geven ze de volgende tips:

  1. Stel jezelf voor
  2. Schrijf over jouw betrokkenheid bij het merk, product of dienst.
  3. Deel wat creatieve ideeën over je blogpost voor het bedrijf.

6 tips van LinkPizza

  1. Verdiep je in de potentiële klant/bedrijf.
  2. Stel jezelf voor. Vertel wie je bent, waar je blog voor staat, wat je doelgroep is, en wat je te bieden hebt. Vertel wat jou onderscheidt van de rest.
  3. Houd het kort en wees specifiek! Niemand zit te wachten op je levensverhaal. Klanten hebben bovendien vaak een korte aandachtsspanne is mijn ervaring. Ook lezen ze vaak slordig. Vertel waar hun product of dienst interessant is voor jouw lezers, en hoe je het gaat aanpakken.
  4. Geef concrete en originele ideeën over hoe je de opdracht gaat aanpakken.
  5. Bepaal je prijs en geef aan waarom dit een goed tarief is. Laat eventueel statistieken zien om je waarde te bewijzen.
  6. Spellingscontrole

Filmpje over een pitch geven

In onderstaand filmpje van Klokhuis vertelt pitch expert Nathalie hoe je het aanpakt.

Waarom heb ik zo’n hekel aan pitchen?

Ik denk dat mijn aversie voortkomt uit het idee: ‘Ik heb mezelf inmiddels wel bewezen. Ik heb geen zin meer om ze te overtuigen van mijn kracht. Mijn blogs spreken voor zich!’ Daarnaast vraagt het een flinke tijdsinvestering om een goede pitch te schrijven. Denk alleen al aan stap 1 van LinkPizza: verdiep je in het bedrijf.

Ik wil me best verdiepen in een bedrijf voor een blogpost, maar dan liever als ik de blog opdracht al heb.

Sterker nog, ik verdiep me ook echt altijd in een bedrijf als ik een blogpost voor hen ga schrijven. Maar ik besteed mijn aandacht en tijd liever aan werk waarvan ik zeker weet dat het wat gaat opleveren.

Ik bedenk liever een invalshoek als ik de opdracht heb

Hetzelfde geld voor het bedenken van een originele invalshoek.  Daar ben ik best goed in, al zeg ik het zelf. Maar ik zoek zo’n invalshoek liever als ik de opdracht heb gekregen. Ik wil hem niet van te voren bedenken en ‘weggeven’.

Ik ben een slechte pitcher

Ik vrees dat ik een vrij slechte pitcher ben. Mijn houding van: ‘Ze moeten maar beseffen dat ik goed ben,’ is niet zo slim. Maar omdat ik voldoende opdrachten krijg zonder een pitch te houden kom ik er mee weg. Want ja, er zijn genoeg bedrijven die me direct mailen met een opdracht.

Zij zien de waarde van mijn blog(s) zonder dat ik me eerst in bochten moet wringen om ze te overtuigen.

Dat voelt ook meteen veel gelijkwaardiger.

Ik heb een enorme weerstand tegen ‘machtige’ mensen die vanaf hun positie gaan oordelen of ik goed genoeg ben.

Nee dankjewel!

Ik stel voor dat bedrijven bloggers moeten pitchen

Laten we het eens omdraaien! Laat bedrijven bloggers maar pitchen

Oh wacht, dat doen ze al.

Vaak in de vorm van:

‘Jij gratis gastartikel voor mij plaatsen met follow links, jij kralenketting krijgen.’

Leestips

Wat vind jij van pitchen als blogger?

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.