Bloggers gaan een steeds grotere rol spelen. Ze hebben bezoekers die waarde hechten aan hun mening en een gemiddelde pagerank van 3. Dus als een blogger bijvoorbeeld schrijft over een nieuwe dweilsysteem, dan is dat voor een bedrijf een hele waardevolle vorm van marketing. Zeker als die blogger een schare volgers heeft via social media. Bloggers vormen vaak zelfs een vervanging voor tijdschriften. Niet voor niets saneerde Sanoma 32 tijdschriften. Tegelijkertijd begon Sanoma een blogger netwerk dat mensen helpt om te bloggen voor geld. Lange tijd had je vooral Adfactor en Blogmij. Maar de laatste tijd komen er steeds meer bureau’s en bedrijven die bemiddelen tussen bloggers en bedrijven, zogenaamde blogger netwerken.
N.B. Een andere vorm van geld verdienen met je blog is via affiliate marketing.
Ik zet de belangrijkste blogger netwerken voor je op een rijtje (ge-update april 2016!)
- Blogtoday (van Sanoma) Je moet minimaal 10.000 unieke bezoekers per maand hebben. Andere criteria lees je op hun site. Eist exclusiviteit.
- Blogads (van Afdactor) heet nu Brandvoice. Adfactor was destijds mijn allereerste klant die een advertorial op mijn blog kocht! Sinds ze Brandvoice heten, hoor ik helaas zelden meer wat van ze.
- Blogmij Geen criteria om je in te schrijven. Geen exclusiviteit vereist. Je kunt je aanmelden via Influencers At Work.
- Adfab Beheert grote websites zoals J/M, chicklit.nl en schrijvenonline.org. Heeft 9 doelgroepkanalen. De nieuwste is Femmefab.nl, speciaal gericht op vrouwen. Geen inschrijfmogelijkheid of informatie voor bloggers.
- Hot Pink Media Richt zich op diverse doelgroepen. Geen aanmeldpagina en geen informatie voor bloggers
- Westwood’s Media Richt zich specifiek op vrouwen, moeders en vrouwelijke ondernemers. Geen aanmeldpagina voor bloggers.
- Weablog: relatief nieuw blog netwerk. Ik heb me ingeschreven en krijg alleen vervelende mailtjes dat ik vaker moet inloggen. Opdrachten, ho maar. Wat wel heel leuk is aan Weablog is dat je de url van je blog kunt invullen en dan geven zij een waarde voor je blog aan. Helaas is die waarde heel laag. Zo schatten ze mijn blog Huisvlijt in op 70,- terwijl Brandvoice netjes 250,- betaalt voor een advertorial. Maar wel een leuk speeltje : )
- Blogsociety is een blog netwerk van de Telegraaf. Ik heb 1 goede opdracht van ze gehad een paar jaar geleden. Verder hoor ik zelden tot nooit wat van ze. Oh ja, soms om een gratis artikel te plaatsen…
- Beste Bloggers: nog niet mee gewerkt.
- Blogger Media: nog niet mee gewerkt.
- Blogger and Brands: nog niet mee gewerkt.
- Sponsored posts: VerdienMetBloggen: nog niet mee gewerkt.
- Pubnxt: prettig mee gewerkt!
- BeOn: werken met video’s. Betrouwbaar en prettig om mee te werken. Betalen mij altijd via Paypal.
Nog meer blog netwerken? Lees dan Blogger Netwerken in Nederland: Het ultieme overzicht!
Wat zijn de voordelen van zo’n netwerk voor jou als blogger?
Het grootste voordeel is dat je via een blogger of content creator netwerk advertorials en adverteermogelijkheden krijgt. Als het goed is, heeft een blogger netwerk contacten met bedrijven, en zo krijg jij (meer) opdrachten oftewel kansen om betaald te bloggen. Grote bedrijven hebben niet de tijd om allerlei bloggers individueel te benaderen voor een advertorial of gesponsorde post. Veel makkelijker voor hen, om een opdracht bij bijvoorbeeld Blogmij neer te leggen.
Je kunt blogger netwerken dus zien als een soort uitzendbureau. Ze bemiddelen tussen jou en bedrijven.
Wat zijn de nadelen van een blogger netwerk
- Het grootste nadeel vind ik, dat zo’n blogger netwerk vaak zo’n 40% rekent van de opbrengst van een advertorial. Stel het bedrijf verkoopt een advertorial van Olvarit op jouw blog over lekkere babyvoeding voor 150 euro. Dan krijg jij uiteindelijk 90 euro, en het blogger netwerk 60 euro.
- Een ander nadeel is als een blogger netwerk exclusiviteit eist. Dat betekent dat je niet meer met andere blogger netwerken mag samenwerken.
- Bij sommige blogger netwerken moet je een code op je blog plaatsen, zodat het blogger netwerk gemakkelijk advertenties kan plaatsen. Hierdoor geef je een stukje controle uit handen. Een goed voorbeeld hiervan is Mommy to be. Zij is lid van Adfactor en haar blog heeft ontzettend irritante pop-ups! Als bezoeker vind ik die zo hinderlijk, dat ik meteen weer weg klik.
Mijn ervaringen met blogger netwerken
Ik werk met Blogmij, Adfactor en Westwood’s Advertising. Blogtoday ben ik nog aan het overwegen. Maar ik twijfel vanwege de eis van exclusiviteit. Als ik me zou aansluiten bij Blogtoday, kan ik niet meer met Blogmij, Adfactor en Westwood’s Advertising werken.
Welke vragen moet je stellen aan een blogger netwerk?
Stel je wilt je aansluiten bij een blogger netwerk. Waar moet je dan op letten? En welke vragen moet je stellen?
- Kan iedereen zich aansluiten, of kun je alleen op uitnodiging meedoen aan een blogger netwerk?
- Wat zijn de criteria van het blogger netwerk: hoeveel bezoekers moet je hebben? Hoe frequent moet je een post plaatsen?
- Eisen ze exclusiviteit, of mag je ook met andere blogger netwerken samenwerken? En als ze exclusiveiteit eisen: waarom is dat dan? Betalen ze meer uit? Garanderen ze een bepaalde opbrengst? Bieden ze extra-tjes die andere blogger netwerken niet bieden?
- Mag je nog gesponsorde posts plaatsen?
- Stelt het blogger netwerk eisen aan de locatie van hun banners?
- Wat betalen ze? Een vast bedrag of bijvoorbeeld x euro per CPM (Costs per thousand views) of CPC (Cost Per Click)
- Met welke bedrijven werken ze samen: wie zijn hun cliënten? Zijn dat grote bedrijven?
- Als er geen advertenties zijn: wat komt er dan op de plek van hun banner?
- Mag je advertenties weigeren of bepaalde soorten uitsluiten? Bijvoorbeeld advertenties over gokken?
- Wat voor soort advertenties plaatsen ze: pop-unders, floor ads, pop-ups, page take-overs, flash? Zelf vind ik van die pop-ups ontzettend irritant, en klik soms zelfs van een website of blog weg als ik die zie. Denk dus goed na welke voor jou acceptabel zijn, en welke niet.
- Moet je een contract tekenen? Zo ja, hoe lang duurt het contract?
- Als je vragen of problemen hebt: is er dan een contactpersoon die snel bereikbaar is?
- Welk blogger netwerk past het beste bij jouw blog?
- Wanneer betalen ze uit?
- Hoe zit het met barterdeals?
Persoonlijk vind ik het fijn om een onafhankelijke blogger te zijn. Zo kan ik zelf bepalen wat ik op mijn blog plaats en met wie ik wil werken!
Lees ook: Je doet het toch wel gratis?
Heldere blogpost. Ik was ook aan het overwegen om mijn blog op te geven bij een bloggersnetwerk. Ik zal er nog eens goed naar kijken wat het verstandigste is voor mijn blog.
Hoi,
Mijn blog zit nog maar in de beginfase, sinds gisteren online dus zal nog even groeien voordat ik mezelf druk moet maken over een bloggersnetwerk.
Wel zeer bruikbare informatie die je hier geschreven heb, want ik vind het zelf ook irritant als er steeds popups komen van advertenties op websites. En zoals ik er nu over denk wil ik wel eigen vrijheid houden in het plaatsen van advertenties in de toekomst. Ik zal je post opslaan bij favorieten om er over een paar maanden nogmaals na te kijken.