Bloggen in tijden van corona
Er is in korte tijd veel veranderd door het coronavirus. Scholen en horeca zijn gesloten en veel mensen werken noodgedwongen vanuit huis. De straten zijn daardoor rustig, en er zijn geen files meer.
Heeft het virus ook invloed op Blogland?
En zo ja, hoe beïnvloedt het bloggers?
Wat ik zoal om me heen zie in Blogland
Een van de logische effecten van de corona crisis is natuurlijk dat veel bloggers er een blog over schrijven. Logisch, want het houdt iedereen bezig. Er zijn posts met praktische tips, zoals hoe je goed kunt thuiswerken. Daarnaast zijn er veel blogposts met persoonlijke overwegingen over wat de gebeurtenissen rondom het virus doen met de betreffende blogger. Gedachten en gevoelens die het oproept etc. Verder zie ik ook veel bemoedigende woorden! Bloggers die elkaar troosten, of proberen op te beuren.
Wat doet het met blog inkomsten? Demonetization!
Een van de effecten die ik zie is dat mijn inkomsten via Google Adsense gedaald zijn, terwijl mijn bezoekersaantallen hoger zijn dan normaal. Tegelijkertijd had ik een hele goede maand als bol affiliate.
Rara, hoe kan dat?
Een mogelijke verklaring is het beleid van Google om posts en youtube filmpjes waarin de termen corona en clovid worden gebruikt te ‘demonitizen’. Dat wil zeggen, dat er geen geld meer mee verdiend kan worden. Dat is om adverteerders te beschermen tegen een associatie met kwalijke zaken als terroristische aanvallen, massa shootings etc. Dit beleid valt onder Google’s sensitive events policy. Daarnaast probeert Google op deze manier te voorkomen dat er ‘nepnieuws’ verspreid wordt, wat natuurlijk loffelijk is.
Hieronder een filmpje van een youtuber over het beleid dat als je het woord corona of clovid noemt, de mogelijkheid om geld te verdienen wordt verwijderd.
Inmiddels zijn ze wel wat aan het bijharken, en wordt niet meer standaard elke post/video over corona ‘gedemonitized,’ maar toch.
Wat doet het met de blogstatistieken?
Wat ik zie op mijn blog Huisvlijt is dat de bezoekersaantallen stabiel zijn met een lichte groei.
Afhankelijk van het soort blog dat je hebt, kun je denk ik meer of juist minder bezoekers verwachten.
Even uit de losse pols, zou ik me kunnen voorstellen dat zogenoemde travel bloggers even wat minder bezoekers krijgen, omdat mensen op dit moment minder op zoek zullen zijn naar reisinformatie voor vakanties. Tegelijkertijd kan ik me voorstellen dat blogs over thuiswerken, thuisonderwijs en hoe je mentaal in balans blijft in een onzekere wereld het juist extra goed doen.
Maar zoals ik al zei: dat zijn slechts gissingen van mijn kant.
Laten we daarom eens kijken wat blog goeroe Neil Patel, de man achter Ubersuggest, erover zegt. En mijn andere favoriet Darren Rowse.
Neil Patel over de effecten van het coronavirus
Voordat ik inga op wat Neil Patel zegt over bloggen en corona, eerst even goed nieuws! Hij geeft tijdelijk weer meer gratis informatie op Ubersuggest! Hij schrijft:
‘To help out a bit, I’ve opened up the keyword ideas report on Ubersuggest as well as historical keyword data. I know many of you may be facing financial difficulty, so hopefully having the data helps you save a bit of money on marketing.’
Dankjewel Neil Patel! Ik ben er blij mee : )
Oké, dan nu naar Neil over corona.
- Neil constateert dat er mensen zijn die proberen een slaatje te slaan uit de angst onder mensen voor het virus. Als voorbeeld noemt hij mensen die grote voorraden toiletpapier opkomen, en ze vervolgens tegen woekerprijzen aanbieden via advertenties.
- Zelfs als het virus snel onder controle is, verwacht Neil Patel dat de effecten nog een jaar lang na zullen ijlen. Bedrijven die de deuren sluiten om verspreiding van het virus te voorkomen maken minder winst. Ze hebben dus minder te besteden. Dit kun je als blogger gaan merken. Bijvoorbeeld doordat je minder advertorials, gesponsorde posts etc. krijgt aangeboden.
- In het algemeen is er een daling in organisch zoekmachineverkeer in sectoren als reizen, adverteren en huizenmarkt. Maar de nieuwsindustrie en financiële websites kregen juist meer bezoekers. Dat laatste snap ik wel, want iedereen volgt het nieuws over het corona virus op de voet. En ook ik loop regelmatig aan tegen ‘betaalde artikelen,’ die ik dus niet zomaar kan lezen: Bedrijven die babyspullen zoals luiers verkopen zagen ook een piek in organische verkeer. Bedrijven die luxe artikelen zoals grote tv’s verkopen zagen een dip.
Darren Rowse over bloggen in tijden van corona
Darren Rowse is een doorgewinterde blogger. Hij begon in 2003 en deelt kennis via zijn website ProBlogger. Hij deed deze week een live video in de ProBlogger Community Facebookgroep, waarin hij praat over het coronavirus.
Ik heb deze video bekeken, en hieronder een overzicht van de belangrijkste inzichten van Darren Rowse over bloggen in tijden van corona.
1. Gebruik je blog vaardigheden om anderen te helpen.
Darren ziet bloggers als mensen met vaardigheden die nu goed van pas komen. Omdat mensen zich vrijwillig moeten isoleren van andere mensen, wordt het online leven belangrijker. Als blogger heb je allerlei vaardigheden die je kunt gebruiken om anderen hiermee te helpen.
Zo hielp Darren een vriendin om een Facebookgroep op te zetten waarin mensen elkaar hulp aanbieden. Stel je hebt een kennis die in het onderwijs werkt. Zij of hij wil een blog starten om haar kennis te delen, nu de scholen gesloten zijn. Jij als blogger kunt zo iemand helpen om haar blog op te zetten! Of iemand die thuisonderwijs geeft, en nu haar kennis graag wil delen.
2. Wees voorzichtig en zorgvuldig met informatie over het coronavirus
Darren benadrukt dat in deze onzekere tijden het belangrijk is dat mensen de juiste informatie horen en zien. Dus als jij als blogger geen expert bent op het gebied van het coronavirus, let dan op wat je schrijft. Als je al informatie geeft over het coronavirus, controleer je feiten dan grondig, en verwijs naar betrouwbare bronnen. Deel om dezelfde reden ook niet zomaar allerlei informatie. Controleer altijd eerst of het wel klopt.
Een simpele manier om te schrijven over het coronavirus zonder dat je pretendeert een expert te zijn, is gewoon schrijven over jouw persoonlijke ervaringen. Hoe ervaar jij de coronavirus? Hoe ga je ermee om? Etc.
In mijn geval zou ik bijvoorbeeld een post kunnen schrijven over hoe je thuiswerken kunt aanpakken. Ik werk al jaren vanuit huis als fulltime blogger, en weet dus het een en ander over zelfdiscipline en doorwerken als er niemand is die je aanspreekt op je prestaties.
3. Werk samen met andere bloggers
Verder adviseert Darren Rowse om te kijken wat andere bloggers in je niche doen, en te kijken waar jullie kunnen samenwerken. Deel ook goede posts van collega bloggers op jouw blog.
4. Geef je bezoekers een gevoel van ‘normaalheid’
In de lawine van berichten over corona, zijn er ook veel mensen die behoefte hebben aan iets gewoons. Aan dagelijkse dingen. Schrijf dus zeker ook blogposts over andere blog onderwerpen.
5. Probeer je bezoekers te helpen
De meeste bloggers hebben als doel hun bezoekers iets te bieden. Mensen hebben problemen, vragen en bepaalde behoeftes. Als blogger kun je proberen hieraan tegemoet te komen.
Neem nou Bloggen en loggen.
Met dit blog probeer ik mensen te helpen met vragen en problemen op blog gebied. Ik ken zelf maar al te goed het gevoel dat je er niets van snapt, en dat niemand je een begrijpelijk antwoord kan geven. Op Bloggen en loggen probeer ik dat te doen voor anderen.
In deze tijden van corona kun je als blogger kijken waar je bezoekers nu behoefte aan hebben. Zoals”
- Informatie over het coronavirus. Als blogger heb jij deze kennis waarschijnlijk niet in huis, maar je kunt wel verwijzen naar websites waar je bezoekers betrouwbare informatie kunnen vinden. Denk aan thuisarts.nl en de site van het Rivm.
- Tips voor gevoelens van eenzaamheid.
- Tips voor een weekindeling nu bestaande structuren als werk wegvallen.
- Hulp om online dingen te organiseren, of jezelf online zichtbaar te maken etc.
Tip: Gebruik Trending Searches van Google om behoeftes te vinden
Om erachter te komen wat er leeft in de wereld, en waar mensen naar zoeken kun je gebruik maken van Trending Searches van Google. Daarin vind je een overzicht van de termen waar het meest opgezocht is.
Terwijl ik deze post type, is dat de term Popcorn Time!
Waarschijnlijk willen mensen allerlei films kijken via Popcorn Time ; )
Tot slot
Doordat mensen tijdelijk minder, of geen contact hebben met andere mensen, gaat de online wereld een belangrijke(re) rol spelen. Als blogger ben je op dit gebied een ervaringsdeskundige. Je kunt je kennis en vaardigheden dus gebruiken om anderen te helpen.
Tegelijkertijd kan je blog een fijne plek zijn voor mensen om naartoe te gaan voor ontspanning, bemoediging en inspiratie.
Geld verdienen met je blog kan nog steeds
Wat het coronavirus doet met blog inkomsten zal afhangen van de niche van je blog. Geld verdienen met je blog kan nog steeds, maar het zal er wel door beïnvloed worden. Blogs over thuisonderwijs, kinderen vermaken en jezelf vermaken zullen het waarschijnlijk goed gaan doen. Als je de kennis in huis hebt, zou je producten en ebooks kunt aanbieden die mensen hiermee helpen en op die manier aan je inkomsten werken.
Wat inkomsten via Google Adsense en affiliate programma’s als Amazon affiliate betreft, is het afwachten.
Infographic die je kunt delen op je blog!
Deel deze infographic op jouw blog!
Wat merk jij van het coronavirus als blogger, en hoe beïnvloedt het bloggen volgens jou?
Lees nu over mijn Ezoic ervaring.
Mooi en helder stuk. Ik zat er ook mee en heb mijn lezers letterlijk om advies gevraagd. De reacties waren hartverwarmend en dus blog ik gewoon verder over onderwerpen die me aan het hart gaan. Dankjewel!
Dat vind ik een hele goede actie van je Anja: gewoon je bezoekers vragen waar ze behoefte aan hebben!
Ik blijf gewoon over mode bloggen. Dat waarderen mijn lezers ook. We hebben af en toe ook lichter nieuws nodig. Wij, fashion bloggers, merken allemaal een daling in bezoekers. Maar qua samenwerkingen gaat het gewoon door. Stay safe!
Ja, ik kan me heel goed voorstellen dat mensen ook graag wat anders lezen dan steeds maar over corona. Lichter nieuws is dan weldadig.
Precies wat Anja schreef; mooi en helder stuk.
De zin: ‘Als je de kennis in huis hebt, zou je producten en ebooks kunt aanbieden’. Daar ben ik nu heel druk mee bezig. Deze week een ebook gemaakt, die iedereen Gratis mag lezen. Nu nog de kunst hoe én waar ik die zal plaatsen op mijn blog en op Facebook.
Komende week gaan we dat allemaal uitzoeken.
Ik schreef over corona, met hier en daar mijn twijfels, maar met info van de BBC. Ik heb zoveel gezeik over me heen gehad dat ik mijn contactformulier heb moeten verwijderen. Nu de uitbraak er is, is het opeens rustig. Het is een lastige tijd, ik probeer corona af te wisselen met mooie en leuke dingen.
Mijn website over trouwen die ik al 20 jaar run, nu plots een daling van 120%. Ook bezoekers flink gedaald.
Dit sinds 16 maart.