nofollow link

Heb je gehoord over een nofollow link versus een follow link, en vraag je je  nu af dat betekent?! In deze post lees je alles wat je weten moet!

Stel je schrijft een post over een leuk jurkje dat je zag bij de H&M. En je plaatst een link naar dat jurkje op de website van de H&M. Dit zal een ‘follow’ link zijn. Tenzij je specifiek aangeeft dat het een ‘nofollow’ link is.

In de war? Laat me je het verschil tussen een follow en nofollow link uitleggen!

Follow versus nofollow links

De betekenis van follow links

Wanneer je een link naar een andere website, blog of blogpost plaatst, dan kun je dat zien als een positieve stem op die website, blog of blogpost. Als een aanbeveling. Je geeft  als het ware aan: ‘Ik vind dit de moeite waard om naar te linken!’ Zie ook mijn post over een link maken.

Dit is een belangrijke boodschap voor Google. Google hecht namelijk veel belang aan links. Hoe meer links naar je blog,  hoe meer jouw blog in Google’s achting stijgt! En dat betekent een hogere positie in de zoekmachine resultaten.

Kortom hoe meer follow links naar jouw blog, hoe hoger je in Google komt!

De betekenis van nofollow links

Een nofollow link zegt tegen Google: volg deze link niet. Deze link is níét per sé een aanbeveling van deze website. Deze link moet je niet zien als een positieve stem op die site. Hierdoor ’telt’ Google deze link niet mee. Waar het dus op neer komt is dat je aan een nofollow link dus niet zoveel hebt. Tuurlijk kunnen mensen er op klikken, en op je blog komen. Maar wat betreft je positie in Google, heb je er niets aan.

Wanneer gebruik je een nofollow link?

  1. Google vindt dat bloggers nofollow links moeten gebruiken als ze betaalde posts plaatsen, met daarin links naar een bedrijf. Google’s zoekresultaten zijn immers deels gebaseerd op het aantal links naar een website? Ze willen niet dat bedrijven als het ware een hogere positie kopen.
  2. Je schrijft een afkeurend artikel over Herbalife, en plaatst een link naar hun website. Maar omdat je Herbalife afkeurt wil je niet dat ze profiteren van jouw link. Dan gebruik je ‘nofollow’.
  3. Ik interview regelmatig mensen. Vaak plaats ik dan ook een link naar hun website. Gewoon, omdat ik snap dat het leuk is wanneer mensen je blog bezoeken! En ook omdat zo’n link extra informatie biedt aan mijn bezoekers. Maar wanneer de geïnterviewde geen link terug plaatst naar mijn blog of website, dan maak ik die link nofollow.

Hoe maak je zo’n nofollow link?

  • Uiteraard is er een handige plug-in voor WordPress.org blogs om links ‘nofollow’ te maken. Zelf gebruik ik de gratis plugin NoFollowr. Die is namelijk super makkelijk. Je schrijft je post, publiceert hem en bezoekt de pagina. Follow links zijn nu voorzien van een groen ‘v-tje’. Door op dat groene ‘v-tje’ te klikken maak  je er een nofollow link van!
  • Zelfs bij Blogger maak je nu heel makkelijk een nofollow link! Je selecteert de tekst die je wilt linken. Dan verschijnt onderstaande venster. Linksonder vind je ‘Add ‘rel=nofollow’ attribute’. Klaar!
  • nofollow link
  • Ben je goed met html? Dan kun je het ook op de ouderwetse manier doen. In dat geval gebruik je de volgende html: Your anchor text here.

Google Webmaster Tools video

In onderstaande video meer informatie over follow en nofollow links.

 

nofollow linkNaar aanleiding van mijn artikel over de Betaalde Post Politie kreeg ik een vraag van Manon. Zij presenteerde een lastig dilemma, waarmee veel bloggers worstelen die graag geld willen verdienen met hun blog.

Wat doe je als een bedrijf je alleen wil betalen voor een follow link?

Dat een bedrijf alleen wil betalen voor een follow link is heel begrijpelijk. Zeker als het bedrijf een post op jouw blog wil, om hun positie in de zoekresultaten te verbeteren. Als je er een nofollow link van maakt, hebben ze er namelijk niks meer aan. Een nofollow link heeft immers geen link-juice.

Link juice: de waarde van een link op een blog of website naar een ander blog of website. Hoe hoger de pagerank van een blog, hoe beter de link juice. Een link van een toonaangevende blogger is beter dan een link van iemand die gisteren is begonnen met een blog.

Bij een nofollow link zeg je tegen Google: ‘Ik plaat deze link nou wel, maar het is geen aanbeveling. Volg deze link dus niet.’

Het Betaalde Post Dilemma: in een notendop

Je wilt graag geld verdienen met bloggen. En hoeraaa! Op een dag benadert een bedrijf je met de vraag of ze een artikel op je blog mogen plaatsen met een follow-link naar hun website. Tegen betaling! Maar Google wil niet dat je betaalde follow links plaatst. Want Google wil niet dat bedrijven of personen de zoekresultaten naar hun hand zetten. Google wil namelijk de best mogelijke resultaten bieden. En dat is lovenswaardig.

En als Google er achter komt dat je betaalde follow links hebt geplaatst gooien ze je misschien uit hun zoekresultaten. Daardoor verliest jouw blog domain authority én je bezoekers. En met het verlies van je domain authority verliest de follow link ook zijn waarde voor het bedrijf dat je ervoor betaalde! Want een link op een blog met een domain authority van 0 heeft nauwelijks waarde. Lekker dan! Kortom je zit in een lastig pakket. Of zoals ze in het Engels zeggen: ‘You’re caught between a rock and hard place’.

Dus, wat te doen?!

Officieel mag je geen betaalde links plaatsen

Officieel mag je geen betaalde links plaatsen. Dit staat er in de Google Webmaster Guidelines:

Any links intended to manipulate PageRank or a site’s ranking in Google search results may be considered part of a link scheme and a violation of Google’s Webmaster Guidelines. This includes any behavior that manipulates links to your site or outgoing links from your site.

Maar ja. Je bent niet voor niets begonnen met bloggen. En er moet brood op de plank! Anders moet je een baan gaan zoeken, en houd je geen tijd meer over om te bloggen! Voor sommige bloggers is het dus betaalde links plaatsen, of hun blog aan de wilgen hangen!

Maak je gebruik van affiliate marketing? Let dan daar ook op of de links follow of nofollow zijn.

Toch betaalde follow-links plaatsen? Neem de volgende maatregelen

Kies je er voor om betaalde follow-links te plaatsen? Dan zijn er een aantal dingen  die je kunt doen om te voorkomen dat je de wraak van Google over je afroept.

  1. Schrijf zo’n steengoed artikel dat het irrelevant is dat er een betaalde follow-link in je post staat. Zorg dat de post zo interessant is, en de betaalde link zo nuttig dat het er niet toe doet dat je er voor betaald werd. Google wil immers nuttige, relevante zoekresultaten produceren? Zorg dat je post met betaalde follow-link het verdíént om hoog te scoren.
  2. Zorg dat het artikel past bij je blog. Schrijf je bijvoorbeeld altijd over schapen? Dan is het een beetje raar als er ineens een post komt met een link naar een bedrijf dat boormachines verkoopt. Doe je dat toch, zorg dan dat je een link legt tussen schapen en boormachines. Maak op die manier de post relevant voor je blog, en dus voor je bezoekers.
  3. Plaats binnen een artikel met een betaalde link ook altijd een interne link. Daarmee zeg je als het ware: ‘Deze post is heel natuurlijk! Kijk maar, ik link naar een ander artikel op mijn blog, dus er is duidelijk een verband!’
  4. Plaats een zogenoemde, relevante trust-link in het artikel. Een trust-link is een artikel naar een toonaangevende website. Bijvoorbeeld Wikipedia.
  5. Zorg dat je een Google Webmaster Account hebt. Mocht Google toch vinden dat je zogenaamde ‘unnatural links’ hebt geplaatst, dan krijg je dat dáár te horen.
  6. Zorg dat je ook veel bezoekers krijgt via andere kanalen dan Google. Social media zijn voor veel bloggers een belangrijke bron van bezoekers. Dat maakt je minder afhankelijk van Google en dus minder kwetsbaar voor Google’s woede. Maar dit is wel erg lastig. Google is nu eenmaal dé zoekmachine.

N.B. Bij advertorials is het meestal geen probleem om nofollow links te plaatsen. Want bij advertorials gaat het bedrijven vooral om de exposure en de reclame.

nofollow link

Hoe maak je een follow link of juist nofollow?

Maar hoe máák je een link nou eigenlijk ‘nofollow’? En hoe ziet zo’n nofollow link er uit?

Vraag je je af hoe je uberhaupt een link maakt? Lees dan nu mijn blogpost over link maken!

Hoe ziet een follow link er uit?!

[php]<a href=”http://www.ikbeneenfollowlink.nl”>Ik ben een follow link</a>[/php]

En zo ziet een nofollow link er uit:

[php]<a href=”http://www.ikbeneennófollowlink.nl/” rel=”nofollow”>Ik ben no follow </a>[/php]

Hoe maak je een nofollow link in Blogger?

  1. Ga naar je post, en kies voor ‘Compose’. (Onder de titel van je blog)
  2. Selecteer de tekst waar je een link van wilt maken. Die wordt dan blauw!
  3. Boven je post staan handige gereedschappen. Klik op ‘Link’:nofollow link
  4. Nu opent zich een nieuw venster. Daarin type je de url waarnaar je wilt linken. En je vinkt ‘nofollow’ aan! Zie afbeelding hieronder.nofollow link
  5. Klik op ‘Ok’ en klaar. Je hebt zojuist een nofollow link gemaakt. Makkelijk hè?!

Hoe maak je een nofollow link in WordPress?

Voor WordPress is het wat lastiger! De simpelste methode is om een plugin te downloaden, waarmee je net als bij Blogger simpelweg een vakje aanvinkt om de link nofollow te maken. Zelf gebruik ik hier voor de plug in: Outbound Link Manager.

Zonder plugin krijg je dit als je een link maakt:

nofollow link
Zoals je ziet: geen handige optie om er een nofollow link van te maken.

Met plugin krijg je:

nofollow link

N.B. Je kunt links ook handmatig nofollow maken. In dat geval moet je er bij zowel Blogger als WordPress voor zorgen dat je in ‘html-stand’ bent. Maar de meeste mensen vinden dit lastiger.

Check bij andere bloggers of hun links follow of nofollow zijn!

Het is erg in de mode om af te geven op follow links. Met dank aan de Reclame Code Commissie en Google. Twee instanties die zich betuttelend gedragen en zich graag met bloggers bemoeien. Verdenk jij andere bloggers van het gebruiken van follow links, waarvoor ze betaald zijn?

Persoonlijk vind ik: leef, en laat leven.

Maar als je de links van je collega bloggers wilt controleren dan kan dat op twee manieren.

  1. Gebruik Inspect Element om een link te controleren.
  2. Installeer de NoFollow ‘add on’ in je browser. Als je nu een blog bezoekt verschijnt er een handig vierkantje om nofollow links: no follow

Samenvatting

In deze post legde ik uit hóé je een nofollow link kunt maken.

In html-stand kun je links handmatig nofollow maken. Maar er zijn makkelijkere manieren. Voor Blogspot gebruikers is het makkelijker om links nofollow te maken in ‘compose’ stand.

En WordPress gebruikers kunnen een plugin downloaden die het makkelijk maakt.

Heb je nog vragen naar aanleiding van dit artikel? Laat het me dan vooral weten in de comments hieronder!

Deze post werd ooit eerder gepubliceerd in 2013, en is compleet opgeknapt en verbeterd!

Similar Posts

10 Comments

  1. Wat een handig artikel! Het lukte mij maar niet om in WordPress via html een link no-follow te maken. Dan deed de link het meteen niet meer. Deze plugin werkt ideaal en nu snap ik ook meteen wat je eigenlijk met ‘follow’ en ‘no-follow’ zegt.

      1. Wat een gied artikel! Heb veel geleerd. Alleen een vraag: waar ‘check’ je dan de page source en zoek je ‘No follow’. Kunnjenwat meer vertellen over het 2e puntje?

  2. Dank je wel Nicole, echt een heel handige site! Ik ben bezig met bijlezen, reageer niet onder ieder artikel maar hierbij: bedankt.

    Heb de plug-in geïnstalleerd. Bovendien is nu eindelijk echt heel duidelijk wat het verschil tussen follow/no-follow is en wanneer je welke variant gebruikt.

  3. Heel fijn artikel! Het is wat laat, maar ik heb er nog een vraag over. Zelf net begonnen met een blog en nog niet echt bezig geweest met follow/nofollow. In veel foodblogs worden ‘recipe round-ups’ geschreven. Kunnen deze links dan allemaal gewoon follow zijn?

    1. Voor je collega bloggers is het fijn als je er follow links van maakt. En als ze niet commercieel zijn dan mag dit ook van Google. Dus het is net wat jouw voorkeur heeft. Met een follow link geef je de betreffende blogs waarnaar je linkt als het ware een positieve stem.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *