zakelijk bloggen

Zakelijk bloggen

Wat is dat?

Is dat iets anders dan ‘gewoon’ bloggen?

Lees nu alles over zakelijk bloggen!

Zakelijk bloggen: wat is dat?

In theorie zou je kunnen zeggen dat ik als fulltime blogger aan zakelijk bloggen doe. Maar toch is dat niet wat er bedoelt wordt met zakelijk bloggen. Met zakelijk bloggen wordt bedoeld dat een bedrijf op hun website een blog bijhoudt.

Zo’n zakelijk blog geeft potentiële klanten een kijkje achter de schermen. Als het goed gedaan wordt is zo’n zakelijk blog bovendien goed voor het ‘brand’. Je laat klanten als het ware het gezicht achter het bedrijf zien. Dat maakt menselijk, en roept daardoor vertrouwen en sympathie op.

Daarnaast laat je met zakelijk bloggen zien hoeveel kennis je wel niet hebt! En dan ben je ook nog zo aardig om die zo maar gratis te delen!

Zakelijk bloggen: 10 x waarom?

  1. Zoals ik al zei is een blog een waardevolle aanvulling op een website omdat het een bedrijf ‘een gezicht’ geeft en persoonlijker maakt.
  2. Door je kennis te laten zien en te delen krijgen mensen vertrouwen in je capaciteiten. Je wordt een autoriteit op je vakgebied.
  3. Een kennis van mij helpt bedrijven met zogenoemde ’tenders’. En zo zijn er nog meer beroepen waarbij ik me niet direct veel kan voorstellen. Met behulp van een blog kun je jouw product of dienst op de kaart zetten zodat mensen denken: ‘Oh, dát bedoelen ze daarmee!’
  4. Een website is doorgaans een statisch iets: er verandert doorgaans niet veel. Een blog voegt een stukje levendigheid en dynamiek toe aan een website. Iets voor bezoekers om voor terug te komen en te kijken of er nog iets nieuws is.
  5. Als je blog leuk genoeg is schrijven mensen zich misschien wel in voor je nieuwsbrief! Zo zorgt zakelijk bloggen voor adressen van potentiële klanten!
  6. Door je zakelijke blog te optimaliseren op de zoektermen waarop je gevonden wilt worden, kan het bijdragen aan een betere positie in de zoekmachineresultaten van je blog. Stel dat iemand zoekt op een schilder, en jij hebt een zakelijk blog op jouw website over schilderen. Dan kan helpen om op de eerste pagina van de zoekresultaten te komen.
  7. Een blog wordt doorgaans sneller en makkelijker gedeeld met anderen dan een website. Door zakelijk bloggen kun je dus je ‘bereik’ vergroten via social media. Zorg dat je onder je blogposts buttons hebt staan om de post te delen op onder andere Facebook en Twitter!
  8. Bloggen is een laagdrempelige manier van netwerken, zonder dat je opdringerige verkooptechnieken hoef toe te passen.
  9. Een zakelijke blog houdt je scherp. Publiceer bijvoorbeeld minimaal 1 x per week een nieuwe blogpost over ontwikkelingen op je vakgebied.
  10. Bloggen is doorgaans goedkoper dan adverteren.

Zakelijk bloggen: hoe?!

Nu duidelijk is waarom zakelijk bloggen een goed idee is doemt de volgende vraag op:

‘Hoe doe je dat? Waar moet je dan over schrijven?’

Hierbij draait het allemaal om jou als professional! Ik hoop dat het duidelijk mag zijn dat je dus niet gaat schrijven over je kat die je die dag zo enorm leuk aankeek. Houd het doel van je blog in gedachten: je wilt jezelf en je dienst/product zichtbaar maken en jezelf op de kaart zetten als een expert.

Je blogt dus over onderwerpen die met je bedrijf te maken hebben, en daar doe je een snufje persoonlijkheid bij.

Niet teveel, want we hebben het hier wel over een zakelijk blog! En let erop: op je blog probeer je niet je dienst of product te verkopen. Dat doe je al met je website. Je blog is een doordachte aanvulling op je website. Het is eigenlijk een soort cadeautje voor bezoekers en klanten.

Bloggen voor bedrijven: iemand inhuren voor je zakelijke blog?

Als je niet zo van het schrijven bent kun je streven naar 1 blogpost per maand. Sommige bedrijven huren bloggers in die een blogpost voor hén schrijven. Dat is zeker ook een optie als je talenten gewoonweg niet bij bloggen liggen. In zo’n geval verlies je wel enigszins het persoonlijke aspect, maar als je bijvoorbeeld kiest voor inspiratie posts hoeft dat geen bezwaar te zijn.

Zo ben ik bijvoorbeeld goed in bloggen, maar mijn administratie is een ramp! Daarvoor huur ik dan liever iemand in die het wel kan. Daarom kan bloggen voor bedrijven een prima verdienmodel zijn.

Jij blogt voor hen zodat zij het niet hoeven doen, maar ze hebben zo wel de voordelen van een zakelijke blog.

Maar waarover dan?

Afhankelijk van je product of dienst zou je kunnen schrijven over bijvoorbeeld:

  • Veelgestelde vragen (en dan geef jij de antwoorden)
  • Veel voorkomende problemen (en jij hebt oplossingen)
  • Inspiratie (dit zie ik nog wel eens bij website waar ze meubels verkopen. Op de website zie je dan ook een blog waar ze prachtige inspiratie foto’s laten zien van mensen die hun meubels hebben bekocht.
  • Een how-to. En dan aan het eind de optie dat als het toch erg lastig is, jij wel even komt helpen.

Voorbeelden van zakelijke blogs

Een mooi voorbeeld van een zakelijk blog is van Karwei! Onder de noemer Wooninspiratie laten ze met blogposts zien hoe je hun producten kunt toepassen. Dit is een mooi voorbeeld van een inspiratie post. Je krijgt mooie foto’s te zien, en de producten die gebruikt zijn linken naar de site van Karwei!

Een heel ander voorbeeld van een zakelijk blog is van Julianne Verreijken. Zij is coach, en op haar website vind je ook een blog. Een voorbeeld van één van haar blogposts is: Verandering en verveling positief draaien – 9 tips. Op deze manier deelt Julianne haar kennis, geeft ze jou gratis informatie en krijg je hopelijk vertrouwen in haar!

Zakelijk bloggen samenvattend

Zakelijk bloggen wil zeggen dat je op je bedrijfswebsite een blog bijhoudt. Op dat blog laat je zien wie je bent, en hoeveel je weet en kunt. Zakelijk bloggen is dus niet geld verdienen met je blog of professioneel bloggen.

Een zakelijk blog heeft vele voordelen, en ik raad het ieder bedrijf aan dat zijn klantenkring wil uitbreiden.

Leestips

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.