Tips en tutorials voor beginners en gevorderde bloggers

Social proof: heeft jouw blog het?

social proofStel je even voor: je loopt door een drukke winkelstraat en je hebt zin in een kop koffie.

Je komt twee mogelijkheden tegen. Bij plek A zie je diverse mensen binnen zitten met een kop koffie. Bij plek B zie je helemaal niemand. Grote kans dat je kiest voor plek A.

Waarom? Omdat het feit dat daar veel mensen zitten een signaal is dat de koffie daar goed is.

Hetzelfde geldt voor blogs. Blogs die veel comments hebben, of veel Facebook likes trekken daardoor nieuwe bezoekers, comments en likes aan. Het versterkt elkaar.

En dat komt allemaal door het verschijnsel social proof!

Social proof

Social proof is het verschijnsel dat we beïnvloed worden door andere mensen. Iedereen wil graag uniek zijn, maar onbewust zijn we vaak kuddedieren. Dus als je ziet dat een heleboel mensen kiezen voor A dan ben je geneigd dat ook te doen. Je gaat er vanuit dat die mensen een goede reden hebben voor hun gedrag, en dat ze misschien meer weten dan jij.

Dus als iemand op je blog komt en ziet dat je heel veel comments hebt dan doen ze de volgende aanname:

‘Dit is een populair blog. Mensen vinden dit blog blijkbaar de moeite waard. Ik ga er eens verder op kijken!’

Naar aanleiding van mijn vorige blogpost over het krijgen van minimaal 18 comments op je blog merkte iemand op dat een comment geven voor een comment gekunsteld en onnatuurlijk is. In zekere zin is het dat ook. Maar het is ook social proof! En social proof leidt dat meer bezoekers en geïnteresseerden, tot meer comments en nog meer social proof.

Dus iets dat in eerste instantie misschien een beetje gekunsteld was, heeft een heel echt effect op je blog en je bezoekersaantallen.

Zo maak je social proof zichtbaar op je blog

  1. Comments op een blog laten zien dat iemand een blogpost heeft gelezen en de moeite heeft genomen om te reageren!
  2. Een facebook widget dat laat zien hoeveel likes je blog wel niet heeft.
  3. Emailabonnement met vermelding van het aantal mensen dat al een abonnement heeft op je blog.
  4. Testimonials. Dat zijn berichten van mensen waarin ze vertellen hoeveel ze aan je blog/product hebben gehad.
  5. Schrijf een interessant eBook en geef dat gratis weg.
  6. Publiceer elke maand een update van je statistieken en vertel daarin dat je blog alwéér heel hard gegroeid is!
  7. Is je blog ergens genoemd? Op radio, tv of in papieren media? Vertel het op je blog!
  8. Awards. Je kent vast wel Blog Awards? Ze zijn ondertussen nogal aan inflatie onderhevig, maar een Blog Award was ooit een teken dat je blog goed was. Anders had je immers die award niet gekregen ; ) Inmiddels hebben steeds meer bloggers door dat blog awards een manier van linkbuilding zijn, maar toch.
  9. Werk samen met andere bloggers. Bijvoorbeeld in de vorm van een giveaway of een bloghop. Zeker als je dit samen met een populaire blogger kunt doen, geldt dit als social proof! Want als die populaire blogger met jou wil samenwerken, dan is jouw blog zeker ook heel goed!
  10. Heb je met toonaangevende bedrijven samengewerkt? Vermeld ze op je blog.

Conclusie

Social proof is een psychologisch fenomeen waardoor mensen denken dat als ándere mensen een product of blog goed vinden, het dat ook zal zijn. Om die reden nemen ze zelf ook een kijkje of kopen een product. Social proof is nuttig voor je blog. Want hoe meer social proof je blog heeft, hoe meer mensen er interesse in zullen krijgen.

Dit staat uiteraard allemaal haaks op het idee van ‘Het doet er niet toe wat anderen van je vinden,’ en ‘Je bent goed zo als je bent.’ Maar in Blogland is het een psychologisch fenomeen waarmee je onherroepelijk te maken krijgt.

Hoe denk jij over social proof? Ben je je bewust van dit psychologische mechanisme?

21 Responses to Social proof: heeft jouw blog het?

  1. Het is best lastig om te realiseren. Zelf merk ik dat het erg in pieken en dalen gaat, zowel bezoekers, tijd dat ze op mijn blog zijn en reacties. Wel merk ik dat bedrijven me steeds vaker vinden, voor mij 1x per maand tot 1x per 3 weken veel. Dus er begint schot in te komen.

  2. Hele intrresante blog! Ik doe ook wel mee aan die blog threads, en iedereen heeft daar een mening over! Maar ik merk toch echt wel een groei en dat die mensen negen van de tien keer, ook naar mijn andere blogs kijken! Dan doe ik toch iets goeds neem ik aan dus ik ben het helemaal met jouw stukje eens…

  3. Fijn stuk weer nicole. Ik merk dat de waardes van mijn site ook stijgen door de comment threads en dat is erg fijn voor samenwerkingen. Tags van elkaar invullen is ook een mooie “social” vind ik

  4. Nicole, wéér een goed verhaal. Momenteel druk bezig met Mus&Muis, maaaaar er komt een moment dat ik het ga afronden. Vervolgens op zoek naar een uitgever.
    Wat ik zie is dat ik niet alle illustraties zal gebruiken en de opmerking… Maak een e-book en geef wat weg, zal ik zeker ter harte nemen.eind van het jaar ga ik heel veel afronden en in de publiciteit gooien.
    Heb heel veel tips goed opgeslagen, ze komen zeker van pas.
    Volkert

  5. Ik ben me heel erg bewust van dat mechanisme. In persoonlijke situaties ben ik dan die irritante persoon die dan net wel bij dat rustige koffietentje wil gaan zitten. Haha, maar ik weet ook dat een goed voorbeeld volgen doet. Overigens ga ik wel naar dat Chinese restaurant waar de meeste Chinezen zitten. Hahaha…
    En het is natuurlijk ook niet voor niets dat dingen ineens viral kunnen gaan, dat komt ook omdat hoe meer het gedeeld of bekeken wordt, hoe meer anderen het gaan doen. 🙂

  6. Goede tips… En niet te doen wat ze een succesvol iemand doet blijft lastig. Bovendien denk ik dat je ook best goed kunt leren van mensen die het beter doen, en er je eigen draai aan te geven

  7. Handige tips! Ik ben echt paar maandjes bezig, maar merk wel dat ik meer bezoekers heb wanneer ik bij andere blogs die ik volg een comment heb achtergelaten ook. Wanneer ik daar geen tijd voor heb, merk ik dat wel aan de aantallen, maar soms is het alsnog ‘druk’ zonder dat ik wat heb gedaan, toch grappig. Leuke blog heb je verder! Ik ga er eens verder neuzen!

Leave a reply