Ouders Online heeft een nieuwe look
Ouders Online was één van de eerste toonaangevende internetsites voor ouders.
Het begon op 1 mei 1996 als het ‘eerste electrische tijdschrift voor ouders en toekomstige ouders.’ In de beginselverklaring schrijft de redactie dat ze zich er van bewust zijn dat internet vooral een mannenaangelegenheid is. Dat vindt de redactie jammer, maar is wel een reden om te kiezen voor onderwerpen die vooral interessant zijn voor vaders!
Wat zijn de tijden sindsdien veranderd!
Ouders Online: nieuwe look
Sindsdien zijn er grote aantallen websites voor ouders bij gekomen en hebben vrouwen hun achterstand ruimschoots ingehaald. Maar Ouders Online bleef altijd hetzelfde. Tot voor kort. Want nu hebben ze een nieuwe look. De nieuwe look oogt moderner en frisser, maar ook wat rommelig en onrustig.
Ouders Online werd gemaakt met Drupal
Ouders Online werd gemaakt met Drupal. Weer eens wat anders dan WordPress of Blogger! Drupal is net als WordPress een zogenaamd Content Management Systeem. Persoonlijk ken ik Drupal niet, maar wat ik er over lees is dat het geschikt is voor complexere websites. De leercurve is dan ook aanzienlijk steiler dan bij WordPress.
Header
De hoogte van de nieuwe header van Ouders Online is goed: de bezoeker hoeft niet een heel stuk naar beneden te scrollen om bij de informatie te komen. De header loopt over de hele breedte en bevat een foto met allerlei spullen van kinderen. In de header staat ook het logo van de site: Ouders Online. Het logo is ongeveer hetzelfde gebleven als op de oude site. Dat zorgt voor herkenning en consistentie.
Op de oude site stond onmiddellijk onder de navigatie een welkomstwoord dat de bezoeker vertelde wat hij van de site kon verwachten.
‘Welkom bij de grootste ouders-community van Nederland.’
Op de nieuwe site is dit niet meer. Als ik de makers van Ouders Online was zou ik deze zin als een soort tagline in de header zetten.
Navigatie
De navigatie van de nieuwe Ouders Online is duidelijk. Er zijn twee navigatiebalken. In de navigatiebalk boven de header kan de bezoeker op onderwerp zoeken. In de navigatiebalk onder de header staan links naar soorten artikelen. Wat ik miste in de twee navigatiebalk is een link naar informatie over Ouders Online. Je vindt wel wat informatie in het colofon, maar een link ‘Over Ouders Online’ is duidelijker. En juist omdat Ouders Online al een lange geschiedenis heeft, zou ik die vermelden! Ik kon er nu bijvoorbeeld alleen met heel veel moeite achter komen hoe lang Ouders Online eigenlijk al bestaat.
Sidebars
In de linkerbalk vinden bezoekers links naar verschillende onderwerpen. Nog meer navigatie dus. De rechter sidebar wordt gevuld met een enorme advertentie. Onder die advertentie staat in dikgedrukte rode letters: ‘Gaat er iets mis? Meld een fout.’ Hoewel het altijd fijn is als je kunt doorgeven als iets niet werkt, vind ik die dikke rode letters niet prettig overkomen. Ze klinken alarmerend en zien er ook zo uit.
Onder de alarmkreet staan gegevens van het account dat je moet aanmaken om te kunnen reageren. Kortom, een drempel voor bezoekers.
Sociale media
Er is een opvallend gebrek aan sociale media op Ouders Online! Geen Twitter buttons, of Facebook likes. Geen Google+ en geen Pinterest. Ik vraag me af waarom dat is. Inmiddels heb ik ontdekt dat ze namelijk wel op Twitter zitten.
Ook al vind je sociale media nog zo stom, je kunt er eigenlijk niet meer om heen als je een website of blog hebt. Ze zijn een belangrijke bron van bezoekers, en je bereikt er een groter en nieuw publiek mee.
Zoekfunctie
De zoekfunctie is meteen zichtbaar onder de tweede navigatiebalk. Dat is prettig. Maar er zijn zoveel zoekmogelijkheden dat het even tijd kost om uit te zoeken wat je nou precies waar kunt vinden. Anderzijds past het wel goed bij Ouders Online als degelijke site waar je echt alles kunt vinden op het gebied van ouderschap en opvoeding.
Voor een simpele zoekopdracht kun je 3 zoekcriteria invullen:
- Type informatie: artikel, column, opinie, vraagbaak
- Onderwerpen: ik tel er zo’n 44
- Leeftijden: van zwangerschap tot volwassenheid
Irritant: je moet inloggen om te reageren
Vervelend vind ik dat je niet meer kunt reageren op artikelen zonder je eerst te registreren. Bij het registreren moet je zelfs verplicht je postcode opgeven. Als ik als willekeurige bezoeker kwam aanwaaien op Ouders Online zou dat de drempel om te reageren vrij hoog maken.
Contact mogelijkheden
In de tweede navigatiebalk staat een link naar het colofon, en daarin vind je alle contact informatie die je maar kunt wensen. Heel prettig!
Pagerank en statistieken
Ouders Online heeft een pagerank waar menig blogger alleen maar van kan dromen: 6 maar liefst. Ook de bezoekersaantallen zijn hoog: maandelijks zijn er 300.000 unieke bezoekers, die zo’n 8 miljoen pageviews doen.
Laadsnelheid van de nieuwe Ouders Online
De laadsnelheid van de nieuwe Ouders Online is niet slecht, maar ook weer niet opzienbarend snel. De score op Google’s PageSpeed Insights is 67/100 op mobieltjes en 84/100 op computers.
SEOQuake diagnose Ouders Online
Volgens SEOQuake valt er aan de opmaak van de nieuwe site nog wel het een en ander te verbeteren. Zo ontbreken een metadescriptie, meta keywords, ontbreekt een H1-tag, en is er geen sitemap.
Als ik eerlijk ben, vind ik alleen de header een verbetering. Verder vind ik de nieuwe look wat rommelig aan doen.
Comments
Ouders Online heeft een nieuwe look — No Comments
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>