‘In a flow around the world’ onder de loupe
Jess begon haar blog In a flow around the world vooral voor zichzelf. Maar nu zou ze er eigenlijk wel meer uit willen halen, en bijvoorbeeld advertenties gaan plaatsen.
Jess maakt gebruik van het Blogger platform.
Jess’ vragen
- Hoe krijg ik meer eenheid en balans in mijn blog?
- Is mijn blog geschikt voor lange lappen tekst?
- Hoe maak ik mijn blog goed vindbaar?
- Hoe maak ik mijn blog aantrekkelijk voor adverteerders?
1. Eenheid en balans
In a flow around the world oogt rustig, maar ook een beetje saai. Het kleurgebruik bestaat uit blauw en zwart, en er zijn niet teveel verschillende lettertypes gebruikt. Wat betreft eenheid en balans is het voldoende. Maar het mist persoonlijkheid.
2. Is mijn blog geschikt voor lange lappen tekst
Geen enkel blog of website is geschikt voor lange lappen tekst. Ongeacht het onderwerp. Bezoekers scannen artikelen. Als je veel te vertellen hebt, zorg dan voor alinea’s en geef met tussenkopjes telkens aan waarover het gaat. Geef tussenkopjes titels die de nieuwsgierig van bezoekers opwekken, zodat ze gaan lezen. Geef ze eventueel een kleurtje zodat ze meer opvallen.
3. Hoe maak ik mijn blog goed vindbaar
Jess heeft één belangrijk ding al goed gedaan als het gaat om vindbaarheid: de titel van haar blog is hetzelfde als de url! Goed zo Jess! Een blog dat goed vindbaar is, komt hoog in de zoekresultaten van zoekmachines. Om dat te bereiken kun je het volgende doen:
- Zorg voor een metadescriptie van je blog. (Zie bij het stappenplan onderaan hoe je dat doet)
- Zorg dat andere mensen naar jouw blog gaan linken
- Schrijf gastartikelen voor andere blogs. Vaak mag je je naam, en een link naar je blog onderaan het artikel plaatsen
- Schrijf goede posts
- Schrijf artikelen met ‘keywords’ waar mensen op zoeken
- Gebruik pakkende titels die de lading van de post dekken
- Optimaliseer je posts. Maak gebruik van ‘headings‘
4. Hoe maak ik mijn blog aantrekkelijk voor adverteerders?
Er zijn verschillende manieren om als blogger aantrekkelijk te worden voor adverteerders.
- Je blog heeft een pagerank van minstens 3. Die krijg je doordat (kwalitatief goede) blogs en websites naar je linken
- Je hebt heel veel bezoekers
- De bezoekers die je hebt zijn een doelgroep die een bedrijf wil bereiken
- Je hebt heel veel volgers in de sociale media. Denk aan Facebook, Twitter
- Je hebt je met je blog geprofileerd als een expert in je veld
Op dit moment heeft In a flow around the world nog geen enkele pagerank. Het aantal bezoekers kan ik niet zien. Het aantal volgers op Facebook is nog bescheiden. Om haar blog aantrekkelijker te maken kan Jess in ieder geval gaan werken aan de punten 1 t/m 4. Ook adviseer ik om een .nl adres aan te schaffen. Dat oogt professioneler, en laat adverteerders zien dat je bloggen serieus neemt.
Google Adsense kan meteen
Maar als Jess toch al meteen advertenties wil plaatsen dan kan dat met Google Adsense. Daarvoor maakt het namelijk niet uit of je weinig of veel bezoekers hebt. Google Adsense kun je gewoon op je blog plaatsen. Ik adviseer een leaderboard onder de header en twee medium advertentieblokken in de sidebar.
Header
Het eerste wat een bezoeker meestal ziet is de header van een blog. De header vertelt in het ideale geval waarover het blog gaat: met de blog titel en een afbeelding. Bovendien bevat een header vaak een zogenaamde ‘tagline’, een soort ondertitel. Ook daarmee kun je informatie geven over je blog.
In het geval van In a flow around the world ontbreekt de titel van het blog. De header bestaat uit een afbeelding van een kaart van de wereld. Hoewel dit enigszins de titel van het blog weerspiegelt, kan dit beter. Jess blogt over koken, reizen, sporten, dingen ze gekocht heeft en haar zoon. Kortom: haar blog is een persoonlijk blog. Dat wordt niet meteen duidelijk uit de wereldkaart.
De header van In a flow around the world is vrij groot. Maar de eerste post is gelukkig wel zichtbaar zonder naar beneden te hoeven scrollen.
Mijn advies is de titel van het blog in de header te plaatsen, en het plaatje in de header meer karakter te geven. Jess heeft diverse prachtige foto’s van zichzelf op haar blog. Eentje in kleermakerszit. Ze zou daarvan gebruik kunnen maken voor haar header. Bijv.
Ook adviseer ik Jess een goede tagline te kiezen.
Titel van het blog
‘In a flow around the world’ is een Engelstalige titel. Je zou denk dat het blog dus ook Engelstalig is. Maar In a flow around the world is in het Nederlands geschreven. De titel is mooi, maar zegt niet precies waarover het blog gaat. In de tagline zou Jess de titel kunnen toelichten. Wat bedoelt ze met ‘In a flow around the world’?
Navigatie
Jess heeft een goede en duidelijke navigatie. De lezer ziet meteen onder de header wat hij waar kan vinden. Wel worden Engels en Nederlands door elkaar gebruikt. Ik zou zeggen: kies één taal, en blijf daar bij. Extra punten voor Jess dat ze een ‘contact’ button heeft en bovendien een ‘About me’ pagina. Heel goed! Aan beide ontbreekt het nogal eens op blogs.
Sidebar
Jess’ sidebar is goed opgebouwd. Bovenaan een zoekfunctie, en daaronder meteen wie ze is. Ze heeft er ook een foto bij gezet, wat het persoonlijk maakt. Bezoekers zien met wie ze te maken hebben.
Het archief staat bóven de onderwerpen op het blog. Dit zou ik omdraaien: onderwerpen eerst, dan pas het archief. Bovendien zou ik het archief niet zoveel plek laten innemen. Blogger biedt een ‘Dropdown Menu’ optie. Gebruik die liever.
Inhoud
Zoals Jess zelf al aan gaf maakt ze lange lappen tekst. Gebruik liever alinea’s en tussenkopjes. Lange lappen tekst schrikken bezoekers af.
Sociale media
Jess maakt gebruik van diverse sociale media. Daarvoor gebruikt ze verschillende buttons. Dit geeft een wat onrustig beeld. Beter is om voor 1 kleur sociale media buttons te kiezen en die op een rij naast elkaar te zetten.
Laadsnelheid
In a flow around the world laadt goed. Op een mobieltje haalt het 80/100 en op de computer 85/100 volgens PageSpeed Insights.
Algemeen advies
Er zijn veel persoonlijke blogs. Het is niet gemakkelijk om er tussenuit te springen. Een manier om je te profileren is een ‘niche‘ te kiezen. Jess zou kunnen nadenken over wat haar uniek maakt: wat haar persoonlijke blog kan onderscheiden van alle andere blogs. Dat kan een onderwerp zijn, maar ook een heel bijzondere schrijfstijl.
Geld verdienen met een persoonlijk blog kan, maar is niet makkelijk.
Stappenplan voor Jess
- Titel in de header
- Tagline verzinnen
- Maak een metadescriptie van je blog: Ga naar je Blogger dashboard. Kies Settings en dan Search Preferences. Zet bij ‘Description’ de tekst die jouw blog goed omschrijft.
- Plaatje header persoonlijker maken, en beter passend bij een persoonlijk blog. De header mag best iets kleiner.
- Maak bij nieuwe posts gebruik van alinea’s en tussenkopjes. Maak de tussenkopjes met behulp van H-tags als het een post is waarmee je goed gevonden wilt worden in Google
- Bezoek andere blogs en laat zinnige comments achter. Zo vergroot je de kans dat mensen jouw blog komen bezoeken
- Na een tijdje kun je zo’n blogger vragen of ze misschien een link willen plaatsen
- Kies voor een .nl adres. Dit kost gemiddeld een tientje per jaar. Voor je de investering doet: denk goed na over de titel en url van je blog. Wil je dit adres en deze titel houden? Of kies je voor een ander adres.
- Maak van je archief een ‘Dropdown Menu’
- Zorg voor eenheid in je sociale media buttons: 1 kleur, op een rijtje
- Zet Google Adsense ads op je blog
- Maak de tekst in de navigatie of Engels of Nederlands. Wees consequent.
Leestips
Wil je jouw blog onder de loupe laten nemen?
Geef je blog dan op met onderstaand formulier.
Comments
‘In a flow around the world’ onder de loupe — No Comments
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>