Oude blogposts updaten is een heel goed idee!

Met relatief weinig inspanning bereik je met een update van een oude blogpost namelijk veel meer dan met een nieuwe blogpost!

Tenminste, als je de júíste oude blogposts update.

Maar hoe weet je wélke oude blogposts de moeite waard zijn om te updaten?

Oude blogposts updaten: maar welke?

Toen ik net begon met oude blogposts updaten, pakte ik dat behoorlijk dom en ineffectief aan. Ik ging gewoon terug naar mijn allereerste blogposts, ergens uit 2010 en begon die op te frissen.

Maar dit is geen slimme aanpak.

Het kan veel beter en efficiënter.

Ik gebruik hiervoor verschillende methodes.

Oude blogposts updaten: 4 prioriteit groepen

Deze methode heb ik van Brandon Gaille van The Blogging Millionaire. Hij gebruikt een systeem van 4 groepen als het gaat om oude blogposts updaten.

Oude blogposts zijn posts die ouder zijn van 12 maanden.

De post in groep 1 zijn topprioriteit. De posts in groep 2 komen daarna, gevolgd door de blogposts in groep 3. De posts in groep 4 zijn eigenlijk een verloren zaak volgens Brandon. Besteed daar geen energie aan.

1. Blogposts die lijden aan het Lekkende Emmer Syndroom.

Dit zijn blogposts die de afgelopen 12 maanden gestaag gezakt zijn in de zoekmachineresultaten. Deze lijden aan ‘organic content decay’. Deze blogposts zijn je eerste prioriteit!

Want elke dag lekken er meer bezoekers, clicks en rankings weg. Vandaar de vergelijking met een lekkende emmer.

Je kunt wel steeds nieuwe blogposts schrijven, maar als je blog ‘lek’ is blijf je aan de gang. Het is dus zaak die ‘gaten,’ oftewel oude blogposts die langzaam maar zeker naar beneden zakken in Google te  herstellen.

De belangrijkste oorzaak van het ‘Lekkende emmer syndroom’ is dat collega bloggers nét iets meer en betere informatie geven dan jij!

Hoe localiseer je blogposts die gestaag verslechteren?

Je vindt deze blogposts met behulp van Google Search Console. Doe dit minstens 1 keer per kwartaal.

  1. Ga naar Google Search Console
  2. ‘Klik onder Performance of Search Results op ‘Date: last 3 months
  3. Kies Compare
  4. Kies vervolgens ‘Compare last 6 months to previous period’
  5. Nu kies je ‘Pages’
  6. Vervolgens klik je 2 x op ‘Clicks differences’
  7. Nu zie je welke blogposts de grootste achteruitgang hebben in clicks! Hieronder een screenshot van de resultaten van mijn blog Huisvlijt:

Dit zijn dus je oude blogposts die ‘lek’ zijn. Deze posts zijn je topprioriteit om iets aan te doen. Hierboven zie je dat mijn blogpost over schoonmaakazijn en onkruid de afgelopen 6 maanden veel minder clicks kreeg in de zoekmachineresultaten dan in het half jaar daarvoor.

Uitzonderingen: Let op het seizoenseffect!

Maar let op: soms zijn blogposts in deze categorie seizoensgebonden. De post over schoonmaakazijn heeft vooral minder bezoekers en click gedurende de herfst en winter. Dat komt omdat mensen vooral in de zomer op dit onderwerp zoeken.

Controleer Google Search Console door incognito te gaan, en je keyword in te typen. Dan zie je bijvoorbeeld dat jouw blogpost nog steeds in de top 3 staat. Dat is dus het probleem niet. Je krijgt simpelweg minder clicks omdat er minder op dat onderwerp wordt gezocht. Als je incognito zoekt op schoonmaakazijn en onkruid, dan staat Huisvlijt zelfs helemaal bovenaan.

In dat geval ligt het dus niet persé aan inhoud die niet meer actueel is. Houd dit goed in gedachten.

Oude blogspots updaten groep 2

In deze groep zitten oude blogposts met veel bezoekers. Het aantal clicks van deze blogposts groeit, of blijft in ieder geval stabiel. Het gaat hier om blogposts op positie 4 of slechter. Als je ze omhoog kunt krijgen in de zoekmachineresultaten, dan zul je veel meer clicks en dus meer bezoekers krijgen.

Posts op nummer 8 krijgen 3% van de clicks.

Posts op nummer 3 krijgen 18% van de clicks.

Maar let op: doe NIETS aan blogposts die op positie 1, 2 of 3 zitten in de zoekmachineresultaten voor een short tail keyword!

Deze blogposts lokaliseer je als volgt:

  1. Google Search Console
  2. Performance
  3. Kies Date: Last 12 months (dit keer dus niet vergelijken)
  4. Klik op Pages
  5. Kijk naar Clicks

Oude blogposts updaten groep 3

Deze groep blogposts is qua inhoud goed. Je optimaliseert ze alleen voor advertentie inkomsten. Bijvoorbeeld door alinea’s korter te maken

Blogposts die weinig tot geen bezoekers krijgen groep 4

Deze blogposts hebben geen enkele prioriteit. Besteed hier liever geen tijd en energie aan.

Oude blogposts updaten waarmee je veel verdient

Een heel andere insteek is om de blogposts te updaten die veel geld opleveren in Google Adsense of Ezoic. Ik kijk regelmatig op Ezoic welke blogposts de hoogste EMPV (inkomsten per 1000 bezoekers) hebben. Vervolgens kijk ik of ik deze kan verbeteren.

Oude blogposts updaten Samenvattend

Besteed jij al je tijd aan nieuwe blogposts? Als je blog ouder is dan 1 jaar, is het slim om ook tijd te besteden aan oude blogposts updaten. Dat is relatief minder werk, maar met een sneller en groter effect dan nieuwe blogposts publiceren.

In deze post kon je lezen hoe je bepaalt wélke oude blogposts je moet updaten.

Zo voorkom je dat je tijd verspilt aan blogposts die een verloren zaak zijn.

Hoe ga jij om met oude blogposts updaten?

Vergelijkbare berichten

2 reacties

  1. Uit principe dateer ik geen blogberichten omhoog. Dwz ik haal er naderhand wel eens storende en onbedoelde fouten uit. Als een blogbericht niet te oud is volgt er wel eens een aanvulling, waar ik dat dan ook aangeef. Maar voor mij is een blogbericht een momentopname van hoe ik iets op dat moment ervaar. Als ik later een andere visie heb, dan maak ik een nieuw blogbericht en doe ik aan kruisverwijzing. Ik zie een blog dan ook meer als en soort dagboek en weet niet dat mensen daarin oude bijdrages herschreven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.