Tips en tutorials voor beginnende en gevorderde bloggers

Hoe identificeer je je populairste posts? En waarom zou je?

bloggen

In de maand december zie je bij veel bloggers overzichten verschijnen van hun populairste posts. Behalve dat het een leuk onderwerp is voor een blogpost, zijn er nog meer redenen waarom het goed is te kijken welke posts het ‘goed doen’ op je blog.

Waarom zou je je populairste blog posts identificeren?

1. Ken je publiek!

De eerste en belangrijkste reden is dat je populairste posts je vertellen wat mensen graag lezen op je blog. Als je bijvoorbeeld ziet dat posts over bijvoorbeeld opvoeden het heel goed doen, dan kun je daar meer over gaan schrijven op je blog. Andersom kan ook: je ziet bijvoorbeeld dat blogs waarin je vertelt wat je die week hebt gegeten amper gelezen worden. In zo’n geval kun je er voor kiezen om die posts niet meer te schrijven.

2. Om geld te verdienen

Als je weet welke posts veel gelezen worden, dan kun je die gebruiken om geld te verdienen. Bijvoorbeeld door er affiliate links in te zetten. Of om ze te gebruiken om mensen over te halen om een abonnement op je blog te nemen zodat ze vaker terug zullen komen.

3. Ontdek waar je bezoekers vandaan komen

Als je kijkt welke posts het populairst zijn dan zie je ook waar mensen vandaan komen, en hoe ze op je blog terecht komen. Zie je bijvoorbeeld dat Facebook een bron van bezoekers is, dan kun je daar gebruik van maken.

Hoe identificeer je jouw populairste blog posts?

Nu duidelijk is wat het je oplevert om je populairste posts in kaart te brengen, is het tijd voor een korte uitleg hoe je dat doet. Omdat Google Analytics het toonaangevende programma is voor blogstatistieken gebruik ik die voor de uitleg!

Ga naar je Google Analytics account.

Heb je dat nog niet? Maak dan een gratis account aan, en installeer het op je blog. In dat geval moet je vervolgens wel even een paar maanden wachten voordat je kunt kijken welke posts het populairst zijn. Google heeft de tijd nodig om die gegevens te verzamelen.

Klik op Gedrag:

google analytics

Klik vervolgens op ‘Alle pagina’s

ga

Selecteer de periode waarvan je wilt weten welke posts het populairst waren. Ik heb gekozen voor 1 januari 2017 tot nu. Klik daarna op de knop ‘Toepassen’.

bloggen

Bekijk je statistieken! Google Analytics zet de populairste posts bovenaan.

Zie je alleen deze schuine streep: /? Dat is je homepage!

Daarnaast vind je het aantal keren dat een post is gelezen, hoeveel unieke bezoekers een post lazen, hoe lang ze op je blog waren, instappunten op je blog, uitstappunten (waar mensen je blog verlaten), bouncepercentage en paginawaarde.

De 10 populairste posts op Bloggen en loggen van 2017

  1. Geld verdienen met bloggen
  2. Eenvoudig leven
  3. De homepage van Bloggen en loggen
  4. Blognaam kiezen
  5. Professioneel bloggen
  6. Hoeveel verdienen bloggers?
  7. Fashion blog
  8. Hoe maak je een goede header?
  9. Mediakit: wat is het en hoe maak je er eentje?
  10. Hoe kies je een goede naam voor je blog?

Vertel in de comments wat jouw meest populaire posts was in 2017!

7 Responses to Hoe identificeer je je populairste posts? En waarom zou je?

  1. Goed idee! Ga ik doen! Ik heb een vraag aan jou, ik wilde een vast logo voor mijn blog en al mijn SM. Is dat verstandig , het leek mij dan gewoon heel erg herkenbaar en dan kan ik t ook doorvoeren op visitekaartjes. Maar aan de andere kant heb ik op mijn blog ook altijd een featured foto en dan worden logo , met een foto, misschien wel erg druk. Is t dan beter om gewoon mijn logo op de blog zo te laten?(alleen maar letters) en de SM wel allemaal hetzelfde logo geven? En heb jij ook een post ergens over als je een Facebook bedrijven pagina bent begonnen?

  2. Dit is altijd interessant om te weten. Mijn meeste gelezen pagina gaat over de Walk of Wisdom, een eigentijdse pelgrimstocht die ik in 2016 heb gewandeld. Ik heb een speciale pagina met praktische informatie over deze wandeltocht gemaakt. En het is ook een pagina met een veel lagere bounce dan gemiddeld.

  3. Ik blog over mijn hobby en vreemd genoeg was een bericht over iets wat ik min of meer grappig bedoelde het meest gelezen bericht van 2017. Het onderwerp ‘kun je een prijskaartje hangen aan zelfgemaakte kleding’. Diverse zelfkledingmakers gebruiken nu onderdelen uit dit bericht als onderdeel voor ‘goede voornemens 2018’. Google analytics gebruik ik voornamelijk zoals jij al suggereert om minder populaire onderwerpen of te skippen of in een ander jasje te gieten.

Leave a reply