Je doet het toch wel gratis? – review

Je doet het toch wel gratis?
Je doet het toch wel gratis? Review van dit boek van Max de Vries en influencer Mascha Feoktistova.

Menig blogger heeft dit zinnetje wel eens gehoord.

Het is één van de bekende mailtjes en reacties van bedrijven aan bloggers. Een andere bekende is, dat je een bericht krijgt dat ze een buitenkansje voor je hebben: jij mag voor hen een artikel schrijven. Graag inclusief follow links en gewenste anchor text, maar natuurlijk zonder vermelding dat de post gesponsord is. Ik schreef er ooit de blogpost: Bloggers en adverteerders, een bijzondere relatie over.

Behalve een bekende zin, is Je doet het toch wel gratis nu ook de titel van een boek! Je doet het toch wel gratis is geschreven door Max de Vries en influencer Mascha Feoktistova!

Je doet het toch wel gratis? van Max de Vries en influencer Mascha Feoktistova

Ik kwam dit boek tegen in de bibliotheekcatalogus en reserveerde het onmiddellijk! Want natuurlijk herkende ik de titel, en bovendien houd ik van boeken over bloggen. Nou moet ik wel meteen aantekenen dat Je doet het toch wel gratis? vooral gaat over influencers. Dat kunnen bloggers zijn, maar zijn vaker mensen met een populair Instagram account of goedlopend Youtube kanaal.

Waarom ze dit boek schreven

Max en Mascha zijn heel duidelijk: ze schreven dit boek om helderheid te verschaffen in de wereld van IM, oftewel Influencer Marketing. Er spelen veel vooroordelen, stereotypes en verkeerde ideeën rondom influencers. Met Je doet het toch wel gratis hopen Max en Mascha de wereld van influencers te professionaliseren en bovendien misverstanden uit de weg te ruimen. Ze pakken dit grondig aan, en naar mijn idee slagen ze zeker in hun opzet.

‘Dit boek gaat over welke keuzes er zijn en wanneer je IM zou moeten toepassen. Het doel is om de marketeer en influencer van de juiste informatie te voorzien, zodat er weloverwogen keuzes kunnen worden gemaakt en op basis van kennis de resultaten kunnen worden ingeschat.’ (Uit: Je doet het toch wel gratis?)

Je doet het toch wel gratis? – 14 stappenplan!

Vooral voor bedrijven lijkt Je doet het toch wel gratis mij een musthave. Max en Mascha leggen namelijk precies uit hoe je als bedrijf influencer marketing succesvol kunt gebruiken. Ze doen dat met een stappenplan met maar liefst 14 stappen! Ik vond het erg uitgebreid, en dwaalde een beetje af, maar ik denk dat als je dit plan gebruikt je een perfecte basis legt voor een marketing campagne.

Bedrijven: weet wat je wilt bereiken maar geef influencers ook de ruimte

Eén van de belangrijkste boodschappen die ik uit Je doet het toch wel gratis? haal is dat je als bedrijf moet weten wat je wilt bereiken met influencer marketing. Je moet een specifiek idee hebben, en niet komen met een briefing als: ‘We willen dat ons merk bekender wordt.’ Tegelijkertijd pleiten Max en Mascha ervoor dat je influencers de ruimte geeft om ‘hun ding’ te doen. Je koopt hun invloed immers niet voor niets in. Luister dus ook naar ze.

LinkPizza en dit boek

Terwijl ik het 14-stappenplan doorploegde, dacht ik aan de bedrijven die campagnes op LinkPizza zetten. En hoe zij inderdaad steeds vaker uitgebreide briefings geven. Vooral bij de opdrachten die zijn voor influencers met een Instagram en TikTok accounts.

Hieronder een voorbeeld van zo’n briefing zoals je die steeds vaker vindt op LinkPizza:

‘Wat verwachten wij van een influencer:

Wij verwachten dat er middels een feed post + Story of Reels waarin je je ervaring deelt over de desbetreffende producten van ons merkx. Als er een feed post wordt gemaakt, dan zien we graag een korte uitleg in de beschrijving met de USP’s. Graag de website delen in een swipe-up in de Story. Bij een Reels graag ook een kleine uitleg van de producten en gebruik van de USP’s.

Om te werken met producten waar jij ook 100% achter staat, zoek je zelf producten uit onze webshop op difrax.com t.w.v. €30,-. We willen met deze campagne wel graag focussen op de flessen en fopspenen, maar mocht je andere artikelen ook interessant vinden, mag dat natuurlijk ook.

Je ontvangt een persoonlijke kortingscode die 2 maanden geldig is, waarmee jouw volgers 20% korting krijgen op ons assortiment op onsmerk.com.’

Nou zou het natuurlijk leuk zijn om zo’n briefing langs de meetlat te leggen, en te bepalen hoe goed hij is aan de hand van het 14-stappenplan. Maar daarvoor vond ik het stappenplan te uitgebreid en wie heeft de tijd. Maar zowel als influencer en als bedrijf kun je het 14 stappenplan denk ik goed gebruiken om te kijken of een briefing duidelijk is of niet.

Je doet het toch wel gratis? – opzet van het boek

Zoals ik al zei is Je doet het toch wel gratis een grondig en compleet boek over influencer marketing. Tegelijkertijd is het ook een leuk boek, en dat komt omdat het boek doorspekt is met leuke casussen en praktijkvoorbeelden. Zoals fictieve emails van  bedrijven aan influencers, die erg herkenbaar zijn.

Je doet het toch wel gratis?

Max en Mascha wisselen elkaar af, en Mascha vertelt veel over haar werk als influencer: waar ze tegenaan loopt, wat ze heeft geleerd etc. Echt superleuk. Daarnaast nemen ze op humoristische wijze een aantal cliché’s op de hak. Zie ook de titel van het boek ; )

Hieronder de opzet van het boek:

  • Inleiding
  • Deel 1: historie van influencer marketing, basics, wat is een influencer nou eigenlijk? In dit deel vind je ook het 14 stappenplan voor bedrijven.
  • Deel 2: Doelen, en risico’s en kansen van werken met influencers
  • Deel 3: Strategie, en hoe stel je jezelf op. Onder andere: hoe ga je om met influencers.
  • Epiloog

Mascha en Max introduceren hun boek!

In onderstaand filmpje introduceren Mascha en Max hun boek! Het duurt maar liefst 12 minuten.
N.B. Dit filmpje is uiteraard geëmbed met de speciale methode die voorkomt dat je blog langzaam gaat laden!

Mijn conclusie over Je doet het toch wel gratis?

Je doet het toch wel gratis is een heel informatief boek dat ook nog eens leuk leest. Mijn belangrijkste kanttekening is dat het vooral gaat over influencers, en daarbinnen vooral op bedrijven die met influencer marketing willen werken. Maar ook als blogger is het boek interessant om te lezen, zeker als je een blogger bent die zichzelf ziet als influencer.

Praktische informatie over Je doet het toch wel gratis?

Je doet  het toch wel gratis is voor 22,50 te koop bij bol.com en is dat geld zeker waard. Zeker als je een bedrijf bent, dat overweegt om een influencer in te schakelen.

Je doet het toch wel gratis

Wat vind jij van de vraag, en het boek Je doet het toch wel gratis?

Lees ook mijn andere reviews van boeken over bloggen.

Door Bloggelientje

Je vindt me ook op Google+

3 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *