Blogposts en datum: wat is het beste?

Datum in blogposts en permalinks

Stel je bent op zoek naar informatie over SEO. Je typt ‘SEO’ in bij Google en voila: daar verschijnen een boel zoekresultaten over zoekmachine optimalisatie. Op welke van die resultaten klik jij?

De kans is groot dat je klikt op resultaten van recente datum. De wereld van SEO verandert immers voortdurend, en informatie veroudert snel. Dus een recente post is aantrekkelijker als het gaat om dit onderwerp. Anderzijds zijn er zogenoemde evergreen posts: blogposts met een inhoud die tijdloos is, en altijd relevant ongeacht de publicatiedatum.

Dus hoe zit dat met data en blogposts? En data in permalinks? Is het verstandig om een datum bij je blogpost te hebben, of in je permalink? Of juist niet? Lees nu de antwoorden op deze vragen.

Permalinks en data in de permalink: do of don’t? Don’t.

Eén van de locaties waar je data van een blogpost kunt zien, is in de permalink oftewel de url van een post. Dit geldt in ieder geval voor Blogger blogs, want daar heb je geen andere keuze. De permalinkstructuur van Blogger blogs bevat standaard een datum. Hieronder een voorbeeld van een recente post op mijn blog over boeken:

Datum in blogpost wel of niet?

Bij WordPress blogs is dat anders. Daar kun je namelijk zelf je permalinkstructuur uitkiezen. Bij WordPress blogs heb je de volgende opties wat betreft permalinks:

  • Jaar, maand, dag en naam
  • Jaar, maand en naam
  • Numeriek
  • Berichtnaam
  • Aangepaste structuur: een permalink naar eigen smaak

En het advies van vrijwel alle experts is om te kiezen voor een permalinkstructuur met daarin de titel van je blogpost. En géén datum. Bij Yoast zeggen ze het volgende in een post in 2017 ; )

‘Using dates in your URL never had many benefits. When you add dates to your permalink structure, you automatically ‘date’ your posts. People will naturally look for posts with a more recent date, assuming that they contain the best information. However, sometimes older post can hold very valuable information, but won’t get the same amount of clicks due to their age.’

Don’t! Redenen om géén data in je permalinks te hebben op een rijtje

  1. Ze dateren je post, waardoor de kans kleiner wordt dat mensen erop klikken. Zelfs als is het een zogenoemde evergreen post, met informatie altijd relevant is, dan nog zitten mensen zo in elkaar dat ze het liefst klikken op een recente post.
  2. Google houdt van recente content.
  3. Ze maken het lastiger om een post te updaten. Stel je hebt een post uit 2013 helemaal ge-update. Je hebt nieuwe informatie toegevoegd, de structuur verbeterd, kortom het is een veel betere post geworden. Dan is het jammer dat de post door de datum in de permalink alsnog ‘oud’ en gedateerd oogt. Als je permalinks hebt zonder datum, dan heb je dit probleem niet. Dan kun je een post gewoon opnieuw publiceren zonder dat je een 404-error veroorzaakt.
  4. Het is SEO-vriendelijker om geen getallen in je permalinks te hebben. Een zogenoemde ‘clean’ permalink heet dat en ook hier klikken mensen eerder op dan op een rommelige, onoverzichtelijke permalink.
  5. Een ‘nette’ en overzichtelijke permalink is makkelijker en aantrekkelijker om te delen.
  6. Diverse bloggers rapporteren een groei in hun bezoekersaantallen nadat ze data uit de permalinks hadden verwijderd. Zie ook deze studie van Shout Me Loud.

Data in je blogpost? Do.

Goed, het is dus niet ideaal om data in je permalinks te hebben, maar hoe zit het met data in je blogpost? Er zijn bloggers die bewust data vermijden in hun blogposts om de post tijdloos en evergreen te houden. Je kunt dan als bezoeker niet zien wanneer een post geschreven is. Persoonlijk vind ik dat niet prettig! Blijkbaar wil ik toch graag weten hoe oud een post ongeveer is.

Ik vind dat een datum een extra perspectief toevoegt aan een blogpost: een datum geeft context.

Zeker als je een blog hebt met nieuwtjes of ‘nieuwe trends’ is een datum van groot belang. Om die reden zul je op mijn blog(s) dan ook geen posts zien zonder data. De keuze voor data bij een blogpost is dus een persoonlijke. Maar Google adviseert om wel degelijk een datum bij je blogpost te zetten.

Google adviseert data in je je blogpost

Google gebruikt verschillende methodes om te bepalen wanneer een blogpost geschreven en gepubliceerd is. Google kijkt bijvoorbeeld naar permalinks, data bij post, data bij comments of data in structured data. Op het officiële Google Webmaster Central blog adviseren ze:

‘To help Google to pick the right date, site owners and publishers should: Show a clear date: Show a visible date prominently on the page.’

Een ander advies is structured data gebruiken, maar dat is een stukje ingewikkelder en een aparte blogpost : ) Een ander belangrijk advies dat Google geeft is dat je evergreen posts alleen opnieuw moet publiceren, op een recentere datum, als de inhoud grondig is veranderd. Gaat het om een paar kleine wijzigingen in de blogpost verander de publicatiedatum dan niet.

Data in zoekmachineresultaten: soms wel, soms niet

Niet alle zoekresultaten hebben een datum. Kijk maar eens:

Blogpost datum

Het eerste zoekresultaat heeft een datum, maar de tweede niet. Volgens Yoast kan dit met je theme te maken hebben. Als je de datum van je blogpost niet in de Google zoekresultaten wilt hebben kun je hiervoor een gratis plugin gebruiken. Zie hiervoor de uitleg op Shout me Loud.

En hoe zit dat met Blogger blogs?

Zoals ik in het begin van deze post schreef, hebben de permalinks van Blogger standaard een datum. Hoewel Blogger tegenwoordig wel de mogelijkheid geeft om permalinks aan te passen, kun je van die datum niet afkomen. Is dat een reden om Blogger te verlaten? Ik vind van niet. Zelfs al gelden de genoemde nadelen van een datum in je permalink natuurlijk ook voor Blogger blogs, ik zou er niet om verhuizen. Wel zou ik gebruik maken van de mogelijkheid om de permalink aan te passen en te optimaliseren. Je kunt namelijk je Blogger permalink wel degelijk SEO-vriendelijker maken.

Permalinks Blogger blogs aanpassen

Je kunt de permalink van een Blogger link naar wens aanpassen bij het schrijven van je blogpost. Doe je het na publicatie, zorg dan voor een redirect.

Ga naar je Blogger Dashboard.

  1. Klik op ‘New post’ en schrijf de post.
  2. Klik voor je op publish klikt op Permalink.
  3. Nu verschijnen twee opties: automatic permalink en custom permalink.
  4. Vink custom permalink aan
  5. Type de gewenste permalink in.
  6. Klaar? Klik dan op Done.
  7. Klik op publish. Je post heeft nu de permalink die je zelf hebt gemaakt.

Blogger permalink aanpassen

Over data in blogposts en permalinks: samenvatting

In het algemeen geldt: liever geen data in permalinks. Over data bij blogposts zijn de meningen verdeeld, maar persoonlijk vind ik ze prettig. Sterker nog: Google adviseert om duidelijk een datum bij je blogpost te zetten. Dus als je een WordPress blog hebt met permalinks zonder data: helemaal goed! Heb je permalinks met data? Dan kun je die zo laten, of je kunt je permalink structuur aanpassen. Maar pas op:

Als je de permalink structuur van je blog verandert, moet je zorgen dat je de oude permalinks redirect naar de nieuwe links. Doe dit dus niet zo maar! Je permalinks veranderen vraagt tijd, aandacht en grote zorgvuldigheid.

De officiële richtlijn van Google is om wel een datum bij je blogpost te zetten.

Wat is jouw mening over data in permalinks en/of blogposts?

Filed Under: SEO

6 Responses to Blogposts en datum: wat is het beste?

  1. Voor mij zijn bloggen en data met elkaar verbonden. Zonder data is het voor mij een gewone website. Bloggen komt van loggen en in een logboek werd ook alles op datum en tijd bijgehouden. Zelf vind ik het ook handig als ik een deel van de url weghaal en dan de blogberichten in een bepaalde maand of jaar zie. Daarbij is mijn voorkeur de internationale datum jaar-maand-dag (uur-minuut). Ik zet de datum zelfs in de titel van een bericht. Zo kan ik in de linker kolom zien of iemand op een recent of oud bericht heeft gereageerd.

    Bij de reacties zie ik ook graag een zelfde datum- en tijdstempel. Bij wordpress.com gaat het dus prima en je kan daar na updaten de datum in de url aanpassen. Zelf doe ik dat niet. Bij tikfoutherstel vind ik het onzin en als ik een nieuw inzicht krijg, dan maak ik een nieuw bericht en laat het oude bestaan met daarin een verwijzing naar de nieuwe.

  2. Een probleem dat hier niets mee te maken heeft maar ik zit er wel mee. Sinds gisteren kan ik niet meer in mijn Blogger dashboard komen. Op mijn telefoon en tablet werkt het wel. Wat te doen?

      • Als ik naar blogger.com ga komt er in de zoekbalk automatisch een ID nummer bij te staan maar er opent niets, blanco pagina. Telkens geprobeerd.
        Ik werk met Internet Explorer en heb het nu in Chrome geprobeerd maar dat lukt me niet. Moet ik Internet Explorer op de een of andere manier dan helemaal uitzetten?

Leave a reply