goede titel postWaarom lees je deze post?

Vanwege de titel!

En dan met name vanwege het vraagteken en het woord jij, dat je rechtstreeks lijkt aan te spreken.

Het belang van een goede titel!

Een goede titel voor je blogpost is heel belangrijk. Met de titel moet je immers de aandacht van je bezoekers zien te vangen. En aangezien de aandachtspanne van de gemiddelde internetgebruiker nogal kort is, moet je dat snel doen. Het is één van die handige weetjes bij het bloggen.

Hoe schrijf je een goede blogtitel voor je bezoekers?

  • Zet er een vraagteken in. We zitten namelijk zo in elkaar dat we een antwoord willen hebben als we een vraag zien. Presenteer je bezoekers met een vraagteken, en ze zullen automatisch verder lezen omdat ze het antwoord willen weten. Op koppen met een vraagteken er in wordt maar liefst 2,5 keer zo vaak geklikt als op een een kop zonder vraagteken.
  • Spreek je bezoeker rechtstreeks aan: gebruik het woord je of jij.
  • Maak je blogtitel interessant: zorg dat hij de interesse wekt.
  • Gebruik een getal: bijvoorbeeld 10 manieren om een goede blogtitel te schrijven. Mensen zijn dol op getallen in posts.
  • Gebruik bijvoeglijke naamworden als Geweldig, De Ultieme of De Beste. Wie wil zo'n post nou niet lezen?!

Hoe schrijf je een goede blogtitel voor Google en zoekmachines?

De regels voor een goede blogtitel voor Google zijn anders dan die voor mensen. De titel van deze post bijvoorbeeld is vooral geschikt voor mensen! Als ik Google wilde paaien, had ik bijvooorbeeld beter kunnen kiezen voor: 'Hoe schrijf je een goede blogpost?' Die dekt namelijk de lading van deze post beter.

  • Een goede blogtitel bevat het keyword waarover je post gaat, en waarop je gevonden wilt worden
  • Een goede blogtitel is niet langer dan 70 tekens.
  • Google heeft geen gevoel voor humor. Zo schreef ik ooit een post over grasmaaien en titelde die: 'Als het gras drie kontjes hoog is.' Denk maar niet dat Google begreep dat die post over grasmaaien zal gaan.

clickbait

Pas op voor clickbait!

Sommige bloggers gaan zo ver in het verzinnen van verleidelijke titels voor hun posts dat ze doorschieten. Dit wordt 'clickbait' genoemd.

Op zich is met clickbait niets mis.

Het wil zeggen dat een titel heel verlokkelijk is: je wilt er graag op klikken! Het probleem ontstaat als de inhoud van de post vervolgens de belofte niet waar maakt! Dan worden bezoekers boos en teleurgesteld. Als je dit te vaak doet, haken bezoekers zelfs definitief af van je blog.

Hoe voorkom je clickbait?

Clickbait voorkom je door jezelf af te vragen:

Klopt de titel van de post met de inhoud? Maak ik de belofte van de titel waar? Of is de titel enkel en alleen maar een lokkertje?

Conclusie

Kortom: een goede blogpost begint met een fantastische titel, maar pas op voor clickbait.

Vergelijkbare berichten

15 reacties

  1. Ik heb een beauty blog en ik vind het altijd erg moeilijk om pakkende titels te schrijven, aangezien het bijna altijd een review is. Ik ga toch proberen of ik het wat beter kan doen, bedankt voor de tips!

  2. Ik kende de term clickbait helemaal niet, maar nu ik weet wat de betekenis is, herken ik het zeker! Vooral bij celebrity nieuws komt dit vaak voor volgens mij. Titels verzinnen vind ik echt een van de moeilijkste dingen van het bloggen. Je wilt toch origineel blijven en niet steeds je blog beginnen met '7 tips om.. ' . Hopelijk word ik er naar mate ik meer blog, steeds beter in.

  3. Leuke tips. Zelf wil ik altijd graag een titel die gewoon in één keer duidelijk laat zien waar de inhoud over gaat. Aan clickbait titels heb ik echt een hekel. Blogs die daarmee werken skip ik allemaal :P

  4. Dol op blogtips!De blog wordt steeds beter gelezen, maar ik wil nog wat meer groeien via google. Je kent het wel: van die dagen waarop je niets doet maar toch ineens heel veel visite hebt ;-) Neem je tips ter harte, thanx!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *