Wat te doen bij negatieve comments op een gesponsorde post
Advertorials en gesponsorde posts blijven gevoelige onderwerpen als het gaat om bloggen.
Hoewel het gelukkig wel een stuk beter is dan een paar jaar geleden toen je zo wat met pek en veren werd bestreken als je betaalde posts plaatste. Steeds meer mensen weten, en begrijpen inmiddels dat gesponsorde posts zorgen voor brood op de plank.
Maar wat als iemand een negatieve reactie plaatst op een gesponsorde post?
Bedrijven willen natuurlijk graag positief belicht worden op een blog.
Ik schreef een gesponsorde post over uitvaartverzekeringen
Een paar weken geleden schreef ik op mijn blog Huisvlijt een post in opdracht van Monuta over uitvaartverzekeringen.
Als ik een gesponsorde post schrijf doe ik altijd mijn best om die zo goed, informatief en interessant mogelijk te maken. Misschien doe ik zelfs nog extra mijn best bij betaalde posts. En dat heeft twee redenen:
- Ik wil het bedrijf dat mij betaalt voor de post waar voor hun geld geven.
- Ik wil mijn bezoekers een interessante post bieden, zelfs al is de post gesponsord. En ik weet dat er mensen zijn die anti gesponsorde posts zijn en dat gesponsorde posts gevoelig kunnen liggen. Vandaar dat ik er extra mijn best op doe.
Negatief comment op gesponsorde post
Ik publiceerde de post, deelde hem op social media en er werd goed op gereageerd. Daar was ik blij mee, want deze adverteerder wilde een maand na publicatie een overzicht van alle statistieken. Maar halverwege de dag verscheen een comment waarin een bezoeker waarschuwde dat uitvaartverzekeringen onzin zijn en de tekst:
‘Gratis tip: check of dergelijke blogverhalen gesponsord worden!’
Even voor de duidelijkheid: in de post staat keurig vermeld dat het om een gesponsorde post ging.
Hoe ga je om met negatieve reacties op een gesponsorde post?
- Je laat de post staan en denkt: ‘Negatieve reacties kunnen in het beste geval zorgen voor een gezonde discussie. En die discussie kan een meerwaarde hebben voor de post.’
- Je verwijdert de post omdat je hem niet passend vindt, en je niet wilt dat de post en/of het bedrijf negatief wordt belicht.
- Je reageert op de negatieve comment en probeert de discussie weer positief te maken.
- Je zet van te voren de comments uit, om zo eventuele negatieve feedback te voorkomen. Zelf zou ik hier niet zo gauw voor kiezen omdat comments echt een meerwaarde kunnen hebben. Bezoekers brengen soms nieuwe inzichten met zich mee, of goede aanvullingen.
Conclusie
Er is geen algemene publieke etiquette in Blogland. Maar er zijn wel stilzwijgende wetten denk ik. Voor mij is één zo’n wet dat je niet uitgesproken negatief reageert op een advertorial of betaalde post. In zulke gevallen pas ik mijn moeders oude advies toe:
‘Als je niets leuks kunt zeggen, dan zeg je maar niets.’
Zelf heb ik de comment laten staan. Ik ga er namelijk graag vanuit dat de post zo goed geschreven is, dat hij bestand is tegen een negatieve comment ; )
Leestip
Wat te doen tegen blog trollen?
Hoe ga jij om met negatieve comments op gesponsorde posts en advertorials?
Ik heb gelukkig nog nooit een negatief comment gehad! Ik weet zeker dat ik er vreselijk onzeker van word als t wel gebeurt!
Ik kan ook niet goed tegen negatieve comments helaas. Verstandelijk weet ik dat ik het me niet moet aantrekken, maar ik heb er vaak toch een paar dagen last van.
Ik laat ze ook gewoon staan, tenzij ze echt aso reageren, dat haal ik weg. Of als het bedrijven zijn die hun eigen bedrijf daar nog even bij willen promoten.
Bedrijven die proberen zichzelf te promoten haal ik ook weg. Dat vind ik ook niet netjes toe naar het bedrijf dat heeft betaald voor de post.
Lijkt me een lastige situatie. Ik zou het toch laten staan. Het is maar een mening van iemand en dat zegt uiteindelijk niets over de dienst of het product maar meer over diegene om juist dan negatief te reageren.
Wij hebben net gelogeerd in een B&B. Er lag een gastenboekje op tafel vol lovende recensies. Geen woord teveel. Het boekje was gebonden en verraadde zo vrij eenvoudig dat er een bladzijde was uitgescheurd. Verwijderen van negatieve beoordelingen is dus alle media vertrouwd. Maar echte kwaliteit kan tegen een stootje.
Als het een betaalde blog is haal ik ‘m weg. In eerste plaats voor het bedrijf wat betaald heeft. Het is toch een smet. Is het een eigen blog, dan laat ik het staan.
Dus als het betaald is, mag een lezer er geen andere mening over hebben? Als een bedrijf kiest voor deze vorm van reclame maken, hoort het er bij dat mensen er een andere mening over kunnen hebben.
Ik hoop zelfs heel erg dat ook de betaalde bloggers zelf het lef hebben om echt te schrijven wat ze van het produkt vinden in plaats van klakkeloos alles de hemel in te prijzen….
Uiteraard staat het iedereen vrij om zijn eigen mening te hebben.
Het idee dat bloggers producten klakkeloos producten prijzen is helaas één van de vooroordelen over geld verdienen met bloggen. Ze zullen er ongetwijfeld zijn, maar de meerderheid van de bloggers gaat integer met betaalde posts om.
Waarom moet een negatieve bedenking bij de inhoud dan weg ‘omdat het bedrijf betaald heeft’? Dan is het toch niet eerlijk meer en wat mij betreft zeker niet integer.
Wanneer het van een klant is zou ik het verwijderen klanten willen geen negatieve publiciteit op hun artikelen/producten.
Ik heb er gelukkig nog niet zoveel last van…je merkt wel dat bepaalde mensen net die posts niet gaan linken of reageren (insta) terwijl ze het anders wel doen maar dat is hun keuze natuurlijk. Mocht ik reacties krijgen die niets met het onderwerp te maken hebben of persoonlijke aanvallende zou ik wel verwijderen
Heb het zelf nog niet gehad, maar lijkt me lastig om niet te reageren. Nu is er wel zoveel onduidelijkheid rondom advertorials, #gekregen, #spon en ga zo maar door, dat ik het soms ook wel begrijp dat mensen sceptisch zijn geworden. Neemt niet weg dat de meeste bloggers zich gewoon aan de regels houden en dan vind ik dit soort opmerkingen nooit zo nodig. Je hoeft het niet te lezen zegmaar.
Of ik het zou verwijderen? Dat ligt eraan hoe het bericht is, de toon en het taalgebruik.
Ik heb op mijn blog geen gesponsorde items, maar als ik kijk naar jouw situatie dan zou ik negatieve reacties gewoon laten staan. Mensen prikken er wel doorheen en jouw opdrachtgever zou dat ook moeten kunnen. Tenslotte: zoveel mensen zoveel meningen. Het nadeel van ‘adverteren’ op een blog met reactiemogelijkheid is nu eenmaal dat mensen dat ook gaan doen.
Voorheen zou ik het verwijderd hebben. Nu zou ik eerder bedenken hoe ik erop in kan gaan. Maar zo iets blijft voor ieder een uitdaging
Het is altijd jammer dat mensen niet begrijpen dat dit je werk kaan zijn en dat je er geld meet verdient. Zolang je samenwerkt met bedrijven die met je website en publiek passen vind ik het altijd jammer als er negatief op gereageerd wordt! xx
Dit heb ik gelukkig zelf nog niet ondervonden, al is het wel al voorgekomen dat ik een negatieve reactie op een blogpost heb gekregen. Wat ik dan doe is het eerst eventjes laten bezinken. Daarna beslis ik of ik erop reageer (enkel als ik een positieve of opbouwende reactie kan geven), of ik het gewoon negeer. Verwijderen heb ik nog nooit gedaan.
Heel verstandig dat je het eerst even laat bezinken. Zelf kan ik soms ‘in de emotie schieten’ door een vervelende comment. En het is dan inderdaad juist de kunst om níét meteen te reageren.
Ja moeilijk, ik zou er ook onzeker van worden. Maar zoals je zegt: als je zeker bent van de kwaliteit van je post, kan een negatieve reactie geen kwaad. Deze juist niet weghalen betuigd jouw eerlijkheid en openheid vind ik ;-)
Ik heb zelf gelukkig nog nooit negatieve comments gehad. Lijkt mij zeer lastig dan. Je moeders advies vind ik een hele goede !
Geen ervaring mee en die ervaring gaat ook niet komen. Dwz ik heb niets met gesponsorde blogberichten. Als iemand er een schrijft, dan graag meteen bovenin aangeven dat het een gesponsord bericht is zodat kan stoppen met lezen. In dat geval reageer ik er dus ook niet op.
Los daatvan zou ik hooguit een gesponsord bericht kunnen maken als ik met een product of bedrijf goede ervaringen heb. In dat geval doe ik het gewoon gratis en kan ik m’n eigen text verzinnen. Een gesponsord bericht alleen voor de inkomsten komt al snel ongeloofwaardig over. Volgens mij prikken veel mensen daar snel doorheen en werkt het niet meer als reclame.
Met nagatieve reacties hangt het erg van de inhoud af of ik er op reageer, weghaal of aanpas. Het is maar zelden dat ik een reactie weghaal. Leuker is het om zoiemand een beetje om te krijgen.
Veel mensen lezen een post inderdaad bij voorbaat niet als het een gesponsorde post is. Ik snap dat wel, maar ik vind het ook wel jammer. Want gesponsord wil niet zeggen dat de inhoud van de post niet interessant is. Zelf doe ik altijd erg mijn best om ook gesponsorde posts interessant te maken.
Ik heb niet voor niets een nee-nee sticker op de deur, sta niet voor niets in het belmeniet-register en heb op het internet niet voor niets een goede reclame blocker. (ublock kan ik aanraden) Ik koop alleen iets als ik het nodig heb en als het even kan 2e hands. Iets door reclame me laten opdringen staat me behoorlijk tegen en werkt bij mij doorgaans averrechts. Maar als je een gesponsord stukje schrijft over iets waar ik interesse in heb, dan zal ik het zeker lezen. ;-)
Ik schrijf geen betaalde blogposts. Maar ik zou het heel erg vinden dat je zo”n reactie dan verwijdert. Dat bevestigt dan alleen maar het fake van veel van zulke blogposts. Mij lijkt die opmerking over die uitvaartverzekering juist erg boeiend en ik zou er meer over willen weten: waarom is het volgens die schrijver onzin?
Indien iemand op je zou beginnen schelden of zo, dan is dat een andere zaak. Maar wanneer iemand een bedenking maakt bij de inhoud van je artikel, is dat censuur.
Een ongeschreven wet die zegt dat je op gesponsorde blogposts niks negatiefs mag zeggen? Ik hoop heel erg dat dat een ongeschreven wet is die niet algemeen wordt toegepast. En als je niks leuks kunt zeggen, zeg dan niks? Ik hoop dat ook deze zegswijze niet al te veel wordt toegepast. Want ik krijg graag info over dingen, ook als dat geen leuke dingen zijn. En ik vind het heel nuttig om verschillende kanten van iets te horen. Ik begrijp dat jij die reactie niet zo aangenaam vond, maar ik ben dus blij dat je ze laat staan.
Ik heb in die twee jaar bloggen maar een persoon gehad die vervelende reacties achterliet om mijn artikels waar een nep Michael kors tas in voorkwam. Ik vond het een beetje zielig en kinderachtig dus ik heb ze verwijderd :P
Ik heb zelf één keer iets negatiefs geplaatst en had daar achteraf enorm spijt van. Heb toen ook mijn excuses aangeboden aan de blogger in kwestie. Was niet zo rot bedoeld als het er stond en begreep pas later hoe vervelend dat voor haar zou kunnen uitpakken als de opdrachtgever het zou lezen.
Zelf heb ik het nog niet echt gehad gelukkig, maar als het heel erg zou zijn, denk ik toch dat ik het verwijder. Als het inhoudelijke kritiek is of daadwerkelijk iets toevoegt, zal ik erop in gaan. Maar ik vind inderdaad dat als je niks leuks te zeggen hebt of in elk geval niets constructiefs kan toevoegen aan de discussie, dat je beter kan zwijgen.
interessant om te lezen als beginnend blogger. Er zullen helaas altijd mensen met kritiek zijn.
Ik laat ze ook staan, je kan nooit iedereen blij maken hé! Zo lang je er zelf maar 100% achter staat?
Je zult altijd mensen blijven houden die commentaar hebben op wat je doet helaas. Ik blijf lekker doorgaan met wat ik doe. Zolang ik zelf 100% achter een gesponsorde post sta, zal ik deze ook blijven schrijven, ongeacht wat een ander daarvan vindt :)
Gelukkig heb ik nog nooit een negatieve comment gehad. Ik hoop ook dat het nooit gebeurt, maar je weet maar nooit natuurlijk. Ik denk ook maar zo dat negatieve comments vaak jaloerse mensen zijn.
Zelf zou ik nooit uitgesproken negatief reageren op zo een post. Dan pas ik liever. Moest ik zo een reactie krijgen dan laat ik het gewoon staan!
Ik ben nog niet op het punt dat mensen zo snel reageren. Positief of negatief, je kunt je beiden er in verliezen lijkt mij.
Niet te afhankelijk van worden, dacht ik zo.
Bedankt voor je tips.
Ik vind verwijderen of negeren niet altijd een goed idee. je hebt oo mensen die m nog eens gaan plaatsen. Ik denk dat het gewoon part of the job is en je hebt altijd ‘haters’ en mensen met een mening
Ik ben pas begonnen. Maar goed om te weten wat ik kan doen bij negatieve reacties
Jammer dat sommige mensen negatief reageren, dan kan je net zo goed niet reageren. En met elke reactie dien je denk ik anders om te gaan. Ligt aan het onderwerp, hoe gevoelig het is en hoe negatief het is!
Ik denk altijd maar dat het meer zegt over de persoon dan over het blog. Blijkbaar willen zij altijd alles gratis en gunnen ze een ander geen brood op de plank. Zuur, maar waar. En zo makkelijk op internet. Meestal hebben ze de post geeneens gelezen.
Volgens mij heeft het niks te maken met dat ze iemand geen brood op de plank gunnen, maar gewoon een negatieve mening hebben over het product in kwestie. Moet toch kunnen? Ik vind uitvaartverzekeringen ook onzin. ;-)
Bij sommige bloggers is het trouwens niet meer zo duidelijk (in het begin) dat het om een gesponserde post gaat. Die knallen te pas en te onpas een verkooplink ergens in. Lijkt dan in het begin een leuk stuk, maar is uiteindelijk alleen maar een doelblog om zoveel mogelijk reclamelinks in te proppen. Dat vind ik nou niet netjes…
Nog nooit meegemaakt gelukkig! Maar ik ga ook geen samenwerkingen aan die niet bij mijn blog passen, dus mijn lezers vinden het sowieso boeiend, betaald of onbetaald.
Gelukkig heb ik alleen maar positieve reacties gehad op advertorials :). Lijkt me sowieso nooit leuk om negatieve reacties te krijgen, of het nu een advertorial is of niet.