Adverteren op Google: lees nu hoe je dat aanpakt!

Adverteren op Google

Adverteren op Google is een manier om meer en nieuwe bezoekers naar je blog te trekken. Zelf heb ik er nog nooit gebruik van gemaakt. Ik zou graag willen beweren dat ik hiervoor allerlei zwaarwegende, hoogstaande morele motieven voor heb. Maar de waarheid is dat ik adverteren op Google niet snap….

Google Adwords en ik…

via GIPHY

Ik heb ooit een account aangemaakt bij Google Adwords, maar vervolgens raakte ik overweldigd door alle mogelijkheden. Dus nu staat dat account een te verstoffen. Ik gebruik het hoogstens voor keyword research. Hoewel ik daar tegenwoordig liever Ubersuggest voor gebruik. Dat is makkelijker en overzichtelijker. Daarnaast heb ik ook een beetje het idee dat het beter is om op een ‘natuurlijke’ oftewel organische manier bezoekers op mijn blog te krijgen. Niet omdat ik ze heb gekocht. Warempel, nu heb ik toch een mooi moreel argument!

Hoe dan ook, adverteren op Google biedt goede mogelijkheden. Daarom haalde ik uit de bibliotheek het boekje De kleine Google Ads voor dummies. Laten we eens kijken wat ze te melden hebben over adverteren op Google!

Waarom zou je adverteren op Google?

Een belangrijke vraag: Waarom zou je geld uitgeven aan adverteren op Google? De kleine Google Ads voor dummies geeft een overtuigend antwoord:

omdat vrijwel iedereen Google gebruikt!

Bovendien kun je ook met een klein budget heel effectief adverteren op Google.

Voordelen van adverteren op Google

  1. Je krijgt per direct bezoekers naar je blog. Met andere woorden je hebt sneller resultaat van je inspanningen. SEO, oftewel op een natuurlijke manier bezoekers krijgen omdat je hoog in de zoekresultaten scoort, duurt meestal langer.
  2. Met adverteren op Google koop je een plek op die felbegeerde eerste pagina van de zoekresultaten. Geen gedoe met posts schrijven van minimaal 2000 woorden, ze optimaliseren en promoten en dan alsnog niet op de eerste pagina in de zoekresultaten komen. Door te betalen heb je instant succes.
  3. Je betaalt alleen als mensen ook echt op jouw link in de zoekresultaten klikken.
  4. Ook met een klein budget kun je effectief adverteren op Google.
  5. Je kunt je heel specifiek richten op je doelgroep. Als je tenminste begrijpt hoe je dat moet aanpakken binnen Google Adwords….

Nadelen van adverteren op Google

  1. Het grootste nadeel van adverteren op Google is dat het geld kost. Dat hoeft niet veel te zijn, maar toch. SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie is gewoon gratis.
  2. Een ander nadeel is dat als je bezoekers alleen maar komen doordat je adverteert, ze misschien stoppen met komen als je daarmee stopt. Een blog dat het van zichzelf goed doet in de zoekresultaten heeft dat niet. Als je hoog scoort op een keyword, dan blijf je dat in principe doen.
  3. Je moet snappen hoe Google Adwords werkt om het maximale uit adverteren op Google te halen.
  4. Ik heb zelf nog wel eens de neiging om de betaalde zoekresultaten te negeren, omdat ik het idee heb dat die ‘nep’ zijn. Tsja…

Zo werkt adverteren op Google met Google Adwords

In onderstaand filmpje wordt heel handig uitgelegd hoe het werkt.

Hoe adverteer je op Google volgens De kleine Google Ads voor dummies

Adverteren op Google kan op verschillende manieren. De eerste manier is op Google zelf, dus op de zoekpagina

Je koopt een plek voor jouw blog of website in bij de betaalde zoekopdrachten. Als je een woord of vraag intypt bij Google dan staan bovenaan zoekresultaten waarvoor betaald is. Hieronder een voorbeeld. Als zoekopdracht typte ik: Adverteren op Google. En dan krijg ik dit:

Adverteren op Google
Zie je dat de eerste 4 zoekresultaten betaalde resultaten zijn? Daar kun jij dus ook staan met jouw blog.

Een andere optie is adverteren op het Google Display Netwerk Blogs en sites die zijn aangesloten op het partnernetwerk van Google laten advertenties zien die mensen inkopen bij Google. Zelf heb ik ook Google Adsense op mijn blogs staan.

Adverteren op Google: praktijkvoorbeeld

Oké, laten we het eens gaan proberen dat adverteren op Google! In De kleine Google Ads voor dummies staat een stappenplan.

Stap 1: Maak een account aan op Google Adwords

Stap 1 is een Google Adwords account aanmaken. Ik heb dat al, en hoef dus alleen in te loggen. Het is een kwestie van naar https://ads.google.com/home/ gaan en de stappen volgen om een account te maken.

Stap 2: Geef je factuurgegevens op

Om te adverteren op Google moet je je betaalgegevens opgeven. Dat vind je onder het schroevendraaiertje:Adverteren op Google

Stap 3: Een zoekcampagne opzetten

Volgens De kleine Google Ads voor dummies bestaat uit een zoekcampagne uit tenminste:

  • Een Google-ads account
  • Een campagne
  • Een advertentiegroep
  • Een advertentie
  • Een zoekwoord

Ze adviseren om meerdere campagnes te gebruiken om zo relevant mogelijk te adverteren op Google. Als je alles in 1 campagne doet, kun je niet relevant genoeg adverteren volgens De kleine Google Ads. Goed, we gaan dus nu een zoekcampagne maken!

Een campagne maken

Daarvoor klik je links op Campagnes en vervolgens kun je een Nieuwe Campagne aanmaken:

Campagne maken op Adwords

 

Nadat je op Nieuwe campagne hebt geklikt moet je een doel voor je campagne kiezen:

Doel bepalen van je campagne

Ik koos voor Websiteverkeer. Vervolgens krijg je opties op het gebied van waar je wilt adverteren (het zoeknetwerk of het Display netwerk), de taal, doelgroepen, budget (heb ik ingesteld op 1,- per dag), bieden en extensies.

Advertentiegroep maken

Vervolgens moet je een advertentiegroep maken. Daarin zet je alle zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Je moet er minimaal 1 aanmaken. Mijn ervaring is dat je hierbij gewoon de stappen kunt volgen. Dat heb ik tenminste gedaan : ) Het wijst zich vanzelf. Het hele proces om een campagne te maken op Google bestaat uit 4 stappen:

Google adwords stappen

Je campagne beheren en optimaliseren

Na bovenstaande stappen dacht ik dat ik klaar was, en wilde ik lekker achterover leunen. Maar nu is het volgens De kleine Google Ads voor dummies tijd om je campagne te te optimaliseren. Dat doe je door naar je Google Adwords dashboard te gaan. Klik vervolgens linksboven op Alle campagnes, en kies de campagne die je wilt beheren. Bij mij ziet dat er nu zo uit:

Adwords

Laten we zeggen dat ik weet wat ik doe, en dat ik het adverteren op Google voor Bloggen en loggen wil optimaliseren. Dan klik ik op die campagne en zie dit:

Campagne op Adwords optimaliseren

Er staat nog niet veel informatie, maar dat komt omdat ik deze campagne een paar minuten geleden maakte. Volgens De kleine Google Ads voor dummies leert Google snel! En krijg ik binnenkort allerlei goede tips van Google op mijn advertentie te verbeteren.

Ik zal later een post schrijven over mijn ervaringen met adverteren op Google! Nu even terug naar het boekje De kleine Google Ads voor dummies.

Over De kleine Google Ads voor dummies

De kleine Google Ads voor dummies is een boekje dat ik leende in de bibliotheek, maar liever niet wil terugbrengen ; ) Dat is een goed teken, want dat betekent dat het handig is. Vind jij Google Adwords ook ingewikkeld? Dan kan ik dit boekje zeker aanraden als je wilt adverteren op Google maar niet weet hoe je moet beginnen. Het is echt een doe-boekje. Je kunt het naast je neerleggen, en vervolgens stap voor stap doorwerken. En aan het eind van het boek heb je dan een heuse advertentie op Google staan.

Opvallende weetjes uit De kleine Google Ads voor dummies

Een aantal punten vond ik erg interessant om te lezen in De kleine Google Ads voor dummies.

  • Halverwege 2017 werd het grootste aantal zoekopdrachten op Google ingetypt op een mobieltje! Dus niet op een gewone computer.
  • Zoeken op Google wordt steeds dynamischer. Ook de zoekopdrachten veranderen. Zo zoeken mensen steeds vaker naar dingen in de buurt.
  • Mensen die heel specifieke zoekopdrachten intypen weten al wat ze willen. Dit zijn de zogenoemde long-tail keywords.
  • Een betaalde advertentie van Google wordt alleen weergegeven als hij relevant is voor de zoekopdracht. Jouw advertentie wordt dus alleen vertoond op het moment dat iemand er behoefte aan heeft. Dat maakt adverteren op Google heel gericht en succesvol.
  • Mensen die zoeken via mobiele apparatuur zullen steeds vaker gebruik maken van gesproken zoekopdrachten.

Adverteren op Google samenvatting

Adverteren op Google is een snelle manier om jezelf online zichtbaar te maken. Bijna iedereen gebruikt Google namelijk. Om te adverteren op Google heb je een Google Adwords account nodig. Daarmee maak je een campagne, waarin je vervolgens een advertentiegroep maakt.

Het boekje De kleine Google Ads voor dummies is erg handig om te gebruiken als je niet goed weet hoe het moet. Het biedt een praktisch stappenplan. Het kwam uit in 2019 en is dus (nog) niet gedateerd. Ik vind dit boekje een echte aanrader voor bloggers die willen adverteren op Google.

Mijn ervaringen met adverteren op Google

In deze post beschreef ik mijn eerste stappen om te adverteren op de almachtige Google. Wat ik vooral leerde is dat het minder moeilijk is dan het eerst lijkt. In eerste instantie vond ik het erg overweldigend. Maar als je bezig gaat, dan ga je een patroon herkennen. Mijn belangrijkste tip is dan ook om simpelweg met Google Adwords aan de slag te gaan. Alleen maar erover lezen werkt niet. Dan snap je er al snel niets meer van. Google Adwords is echt een kwestie van doen.

Deze week lopen er dus 2 campagnes met ieder 1 advertentiegroep. Ik houd jullie op de hoogte van de effecten : )

Praktische informatie over De kleine Google Ads voor dummies

De kleine Google Ads voor dummies is voor 9,99 te koop bij bol.com. Je vindt daar ook een inkijkexemplaar!

De kleine Google Ads voor dummies

Wat zijn jouw ervaringen met adverteren op Google? Vertel het in de comments!

Lees ook mijn post Google Adsense inkomsten in gevaar?

Leave a reply