Tarieven voor bloggers
Het is een vraag die menig blogger zich eens achter het oor doet krabben.
‘Wat is een reëel tarief voor een advertorial/gesponsorde post of banner etc.?’
Ik schreef er al eens deze post over: Wat kun je vragen voor een advertorial of gastartikel? In deze post vind je formules om je tarieven te bepalen en algemene informatie. Die handige informatie ga ik hier niet herhalen. Maar ik heb wel een fijne aanvulling! Namelijk twee methodes om heel concreet tarieven voor advertorials, gesponsorde posts, banners etc. te vinden.
1. Tariefkaarten van media bureau’s
Het fijne aan onderstaande tariefkaarten is dat je ook meteen kunt zien hoeveel bezoekers een blog heeft. Dat geeft een fijne maatstaf om je eigen tarief mee te vergelijken en vast te stellen.
- De tariefkaart van Femmefab.
- De tariefkaart van Adfactor
- De tariefkaart van Sanoma. Op deze tariefkaart vind je minder blogs, maar wel een paar. Dus toch interessant.
- De tariefkaart van Pinkmedia.
2. Mediakits op blogs bekijken
Een tweede manier om te kijken wat je zou kunnen vragen voor een advertorial/gesponsorde post etc. op je blog is kijken op andere blogs. En kijk daar dan bij kopjes als Mediakit, Samenwerken, Adverteren etc. Er zijn namelijk bloggers die op dergelijke pagina’s hun bezoekersaantallen vermelden en hun tarieven. Ook dit is een goede maatstaf om voor jezelf te bepalen wat jíj zou kunnen vragen voor je blog.
Als je bijvoorbeeld ziet dat een blogger 10.000 unieke bezoekers per maand heeft en voor een advertorial schrijven 250,- vraagt, terwijl jij 20.000 unieke bezoekers per maand hebt dan is dat handige informatie. Baseer je overigens niet op één blog. Het beste is om van minimaal 5 blogs de tarieven en bezoekersaantallen te vergelijken met jouw blog. Daarbij is het ook belangrijk te letten op de niche van de blogger. Kijk bij voorkeur op blogs in dezelfde niche.
Het heeft bijvoorbeeld weinig zin om jouw blog te gaan vergelijken met het blog van iemand als Miss Lipgloss. Tenzij je al net zo succesvol bent als zij. Maar dan zat je waarschijnlijk deze post niet te lezen ; )
Conclusie over tariefkaarten voor bloggers
Een tarief bepalen voor betaalde posts kan lastig zijn. Je wilt natuurlijk niet teveel vragen, maar ook niet te weinig! In deze post gaf ik twee handige methodes om te kijken wat gangbaar is, en aan welke bedragen je zou kunnen denken. Je kunt tariefkaarten van mediabureau’s bekijken, en de mediakits van andere bloggers gebruiken als informatiebron.
Reacties
Tarieven voor bloggers — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>