Komt onderstaand soort mailtje je bekend voor?
‘Beste webmaster!
Vandaag is je geluksdag! Want ik héb toch een leuk artikel voor je! Ons team van experts heeft het geschreven, en we bieden jóú aan om het te plaatsen op je blog. Wat een gelukje voor jou hè?
En het enige dat we er voor terug hoeven, zijn drie linkjes naar onze gokpaleizen in het artikel!
Dus mail ons maar even hoe we het artikel naar je toe moeten mailen, dan kun je het vandaag nog plaatsen!
Graag gedaan hoor!
Blackhat SEO Corporations’
Gastartikelen zijn helemaal niet zo onschuldig
Ik krijg regelmatig mailtjes waarin mensen me, zogenaamd uit de goedheid van hun hart, gastartikelen aanbieden. Het enige dat ze terug vragen is een link. Maar de waarheid is dat veel van deze gulle gevers een verborgen agenda hebben. Ze zijn namelijk bezig met SEO: bedrijven betalen hen om links te verkrijgen naar hun bedrijf, om zo hun pagerank te verbeteren, en hogerop te komen in Google’s zoekresultaten. En vaak bieden ze hun artikelen aan verschillende blogs aan. Als je zo’n artikel plaatst loop je dus ook nog het risico van ‘duplicate content‘.
Gastartikelen: wel of niet
Als je verlegen zit om content dan kan een gastartikel heel welkom zijn. Dan heb je in ieder geval weer een post. En sommige gastartikelen dragen daadwerkelijk iets bij aan je blog. Maar vergeet niet dat sommige gulle gevers betaald worden, en dat jouw blog waarde heeft.
Verkijk je dus niet op hun zogenaamde vrijgevigheid.
Wees kritisch als mensen je gastartikelen aanbieden. Stel jezelf de volgende vragen:
- Voegt dit artikel iets toe aan mijn blog?
- Is het goed geschreven?
- Is het artikel uniek of wordt het op meerdere blogs geplaatst?
- Zijn de links in het artikel nuttig en informatief?
- Wat krijg ik ervoor terug als ik het artikel plaats?
Matt Cutts: gastartikelen zijn passé
Afgelopen januari verklaarde Matt Cutts gastartikelen tot ’too spammy’. Wat begon als een legitieme manier om kwalitatieve artikelen uit te wisselen is een SEO trucje geworden.
In onderstaande video is hij iets genuanceerder. Gastartikelen zijn prima om waardevolle content uit te wisselen, maar wees kritisch.
Wat betekent dit in de praktijk?
Betekent dit nou dat je geen gastartikelen meer moet plaatsen of accepteren? Niet per sé. Als het een goed geschreven artikel is, dat meerwaarde biedt aan je bezoekers, plaats het dan gerust. Maar doe het wel met mate.
Ook zijn gastartikelen nog steeds een manier om jezelf te profileren als blogger. Zo kan een gastartikel op een populaire website, jouw blog onder de aandacht brengen van een nieuw publiek. Zo plaatste ik een week lang elke dag een (onbetaald) gastartikel op de Telegraaf voor hun rubriek Weblog van de week.
Wat vind jij van gastartikelen?
Gastartikelen van andere bloggers vind ik leuk, helemaal goed. Maar als er bedrijven achter zitten, of een soort reclamemachine, dan knap ik af. Dan mag je van mij (betaald) adverteren, maar kom dan niet aan met ‘o, ik heb wat leuks voor je’, terwijl je eigenlijk bedoelt: ‘o, ik heb wat leuks voor mij’. Klinkt misschien een beetje bot, maar dan denk ik: jullie verdienen eraan, daar mag ook voor mij best wat tegenover staan. En zoiets als je als laatste beschrijft; helemaal goed! Maar dan is het ook echt een gastartikel, niet een reclamepraatje verpakt als gastartikel.
Zelf schrijf ik regelmatig gast artikelen voor andere sites. Voor 1 site zelfs iedere maand minimaal 1. Ik vind het leuk om samen te weken met andere bloggers, maar ook om inderdaad zo min blog in de kijker te zetten.
Zelf plaats ik geen gastartikel 1 op 1 ik pas het vaak een beetje of wat meer aan. Om inderdaad dubbele post te voorkomen. En wat ik krijg moet ik wel waardig vinden ;-) Dus niet iets van een tientje en ik moet er echt iets aan hebben. Maar tegenwoordig vraag ik gewoon een financiële vergoeding.