advertorial kosten en gastartikel

Even afgezien van de soms wat beladen vraag of je überhaupt geld mag verdienen met bloggen, is er een andere vraag. Namelijk: 'Wat kun je voor een advertorial vragen? Wat zijn realistische advertorial kosten?

Er zijn twee methodes om blog tarieven en advertorial kosten te bepalen: gebruik een rekenformule of kijk wat andere bloggers vragen. Mijn favoriete methode is de tweede.

Advertorial kosten

Een aantal factoren spelen een rol bij het bepalen van advertorial kosten:

  • Je maandelijkse unieke bezoekers
  • Je maandelijkse pageviews
  • De pagerank van je blog
  • Je populariteit in sociale media: aantal volgers
  • De interactie op je blog: krijg je veel comments?
  • Je populariteit in de social media

Advertorial kosten: 3 Formules om te bepalen wat je kunt vragen

Er doen een aantal formules de ronde om te bepalen wat een redelijke tarief is voor een advertorial op jouw blog. De ene makkelijker dan de andere.

Formule no. 1 voor het bepalen van advertorial kosten

Ik was zo slecht in wiskunde dat zelfs mijn wiskundeleraar me afraadde het in mijn examenpakket te kiezen. En dat was in de tijd van 'Een slimme meid kiest exact'.  Deze formule vind ik dan ook vrij lastig. Hij is afkomstig van Babble, een blog voor ouders.

je aantal page views + aantal twitter followers ÷ pagerank  x .01 euro ÷ 2 = je tarief.

Formule no. 2 voor het bepalen van advertorial kosten

De tijd die je aan de gesponsorde post besteedt x je uurtarief + gemiddeld aantal keren dat een post wordt bekeken x je adverteer tarief = je tarief.

Het lastige aan deze formule is dat je dan weer eerst een uurtarief moet bepalen, en een adverteer tarief. De meeste bloggers zullen dit waarschijnlijk niet hebben. Deze formule komt van Erin, van Wooden Spoons Kitchen. Op haar site kun je haar hele gedachtengang achter deze formule lezen.

Formule no. 3, de eenvoudigste!

Onderstaande formule komt uit de Nederlandse blogwereld en is het meest eenvoudig en dus gebruiksvriendelijk. Hij werd samengesteld door de deelnemers van de Facebookgroep Beauty with Brains.

Starttarief van 50,-. Tel voor elke 1000 unieke bezoekers per maand 10 euro bij je starttarief op.

Stel je hebt 30.000 unieke bezoekers per maand. Dan wordt dat dus 50,- + 300,- = 350,-

Maar mijn persoonlijke ervaring is dat dit tarief bij dit aantal unieke bezoekers, meestal te hoog wordt gevonden. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat ik niet kan onderhandelen : (

2. Vergelijk en kijk wat anderen rekenen voor een gastartikel of advertorial

Bekijk tariefkaarten

Sommige blognetwerken hebben een handige tariefkaart op hun website staan. Dat is handig, want dan kun je zien wat voor tarieven zij vragen voor welke blogs. In het verleden had het blog netwerken Adfactor (dit bestaat niet meer) en Femmefab tariefkaarten, maar die zijn nu niet meer te vinden helaas. Dus ging ik op zoek naar alternatieven!

blog brains tariefkaart?

blog brains tariefkaart

Even dacht ik dat ik beet had bij het blog netwerk blog brains. Zij schrijven op hun website dat het tarief dat je voor een blogpost via hun netwerk kunt vragen afhangt van je 'level'.

Ze hebben 5 levels: newbie, talent, wizard, genius en elite. Maar helaas hebben ze er niet bij gezet wat het tarief per level is.

Op basis van mijn persoonlijke ervaring met blog brains weet ik dat ze voor het Genius level 230,- excl. BTW rekenen. Dat is een flink stuk onder mijn eigen tarief.

LinkPizza advertorial kosten

Op de website van LinkPizza had ik meer succes. Daar vind je inderdaad een handige tariefkaart met de bedragen die 6 bloggers vragen voor hun diensten. Je vindt de prijzen voor gastartikelen, advertorials, etc. onder het kopje Advertisers! Handig is dat bovenaan het aantal unieke bezoekers per maand staat. Zo kun je goed vergelijken hoe jouw blog zich verhoudt tot de genoemde blogger op LinkPizza en zijn of haar tarief.

advertorial kosten

Wil je meer tarieven voor advertorials, gastartikelen etc. zien om te vergelijken? Dat kan ook op LinkPizza. Ga dan naar de LinkPizza marktplaats. Je kunt hier filters gebruiken om specifiek te zoeken.

Blog tarieven opzoeken m.b.v. LinkPizza

Wil jij bijvoorbeeld weten wat je kunt vragen voor een advertorial of gastartikel op jouw blog?

Selecteer dan de volgende filters:

  1. Website
  2. Kies het bereik dat jouw blog heeft:
    Brand lovers: 0 - 1k
    Nano: 1k - 10k
    Micro: 10k - 50k
    Middenlaag: 50k - 150k
    Macro: 150k - 500k
    Mega: 500k - 1m
    Celebrities: 1m+
  3. Kies de categorie van jouw blog

De rest van de filters laat ik leeg, maar je kunt nog meer filters gebruiken zoals doelgroep, geslacht etc.

Overzicht van vergelijkbare bloggers en hun tarieven

Als je nu op zoeken klikt krijg je een overzicht van bloggers die in jouw niche zitten, en ongeveer hetzelfde aantal bezoekers hebben. Door te klikken op hun naam en blog kom je bij hun mediakit en zie je de tarieven die ze vragen voor artikelen en links. Hieronder een screenshot van de LinkPizza mediakit van Gierige Gerda:

advertorial kosten

N.B. Je kunt in plaats van de filters van LinkPizza te gebruiken ook de titel van het blog van een collegablogger intypen als je heel specifiek de tarieven van zijn of haar blog wilt bekijken.

Bezoek andere blogs en onderzoek hun advertorial kosten

Bezoek andere bloggers en kijk wat zij vragen. Helaas is dit meestal niet zo makkelijk. Achter de meeste pagina's getiteld 'Adverteren' zit alleen een pagina met een bericht in de stijl: 'Voor tarieven kunt u mij mailen'. Maar zo nu en dan tref je een blogger die wel over de brug komt met bedragen.

Bemiddelingsbureau's rekenen relatief hoge tarieven: 60-40

Als je kijkt naar de tarieven van bemiddelingsbureau's ook wel blogger netwerken genoemd, dan kom je duidelijk hoger uit dan als individuele blogger! Een bemiddelingsbureau hanteert vaak een verdeling van de verdiensten van 40-60. Jij krijgt 60% per advertorial, en zij 40%.

In het geval van KellyCaresse zou dit betekenen dat ze 60% krijgt van 350,-. Voor een bedrijf is het dus duidelijk goedkoper direct met een blogger te onderhandelen. Toch kiezen veel bedrijven voor een bemiddelingsbureau.

Conclusie over advertorial kosten: het antwoord op de vraag welk tarief je kunt vragen

De beste methode om te bepalen wat je kunt vragen voor een advertorial of gastartikel op je blog vind ik op dit moment via LinkPizza. De reden is heel simpel: je kunt bij LinkPizza selecteren op het bereik van een blogger, en daardoor heel goed de tarieven van blogs in jouw niche en bereik vergelijken.

Als een collegablogger voor een advertorial 250 euro vraagt, en je weet dat die ongeveer dezelfde bezoekersaantallen heeft als jouw blog, dan is die prijs een goede indicatie voor jouw tarief.

blog tarief

Meer artikelen over geld verdienen met je blog?

Hoe bepaal jij jouw tarieven voor advertorials en gastartikelen?

Vergelijkbare berichten

6 reacties

  1. Bedankt voor deze blogpost! Ik denk dat heel veel bloggers met veel vragen zitten hieromtrent. Maar dit is tenminste concrete info...

    Bij formule 1 ga je uit van het aantal pageviews per maand, neem ik aan?

    Voor mezelf (en mijn blog) heb ik even de berekening gemaakt.
    Vooropgesteld dat ik ooit geld zou vragen dan.

    Bij formule 1 kom ik uit op een bedrag van zo'n 150 €. Dat lijkt me toch wel erg stevig aan de prijs en weinig realistisch.

    Bij formule 2 durf ik er me niet aan wagen. Ik werk veel te langzaam en dus word ik uit de markt geprijsd...

    Bij formule 3 kom ik aan een tarief van 65 €.
    Dit lijkt me redelijk.

    1. Graag gedaan Sharp Ben. Ik ga er van uit dat het om pageviews per maand gaat inderdaad.

      Ik schreef deze post naar aanleiding van een mailtje waarin iemand me om advies vroeg. En het is iets waar ik zelf ook vaak informatie over probeer te vinden.

      Maar het is best lastig om concrete cijfers te vinden heb ik gemerkt. Ook als het gaat om blog inkomsten.

  2. Hoi,

    Super handig artikel. Alleen ben ik een beginnende blogger en benaderd door een bedrijf die een advertorial wil plaatsen.. alleen vraag ik me af hoe dat in zijn geheel in zijn werl gaat. Je krijgt hier dan natuurlijk geld voor, maar hier moet je toch belasting over gaan betalen dan? Moet je dan een eenmanszaak gaan starten of mag je tot een x bedrag dit zomaar doen?

    Ik hoor het graag!

    Groetjes,
    Sharmaine
    http://www.sharmainesarina.nl

    1. Ik ben pas anderhalf jaar geleden officieel als zzp-er aan de slag te gaan. Je hoeft je dus niet persé meteen in te schrijven als een eenmanszaak als je geld verdient met je blog. Het hangt ook af van je inkomsten. Op een gegeven moment kan het financieel gunstiger zijn om je in te schrijven. Dat laatste was voor mij de reden om me in te schrijven bij de KvK.

  3. Ik kom dit artikel nu pas tegen. Echt heel erg handig. Begin voor het eerst een beetje te verdienen met mijn blog en vind het ook erg lastig om te bepalen welk tarief ik reken. Ik heb bij mijn eerste advertorial formule nummer 3 aangehouden en daar ging het bedrijf mee akkoord. Ik merk wel dat nu mijn bezoekersaantallen langzaam toenemen ik het lastig vind om meer te vragen, maar wil mezelf ook niet te kort doen.

  4. Ik vind het altijd moeilijk om dit soort dingen te bepalen, maar van je formules zou ik nummer drie gaan gebruiken, die vind ik erg gebruiksvriendelijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *