bounce rate

‘I came, I puked, I left.’

Op de website van Yoast citeren ze deze beroemde definitie van bounce rate.

Hoe zit het met de bounce rate van jouw blog?

Wat is een bounce rate?

Je bounce rate is het aantal bezoekers dat meteen weer van je blog weg ‘stuitert’ gedeeld door het totaal aantal bezoeker!

Er zijn twee definities:

  • Het percentage bezoekers dat op je blog komt, en meteen weer weg klikt.
  • Het percentage bezoekers dat niet doorklikt en maar 1 pagina van je blog bezoekt. Dus zonder andere pagina’s te bezoeken of lekker door te klikken. Je kunt het een beetje vergelijken met een bezoeker die bij je aan de deur komt, naar binnen kijkt en zegt: ‘Nee, ik kom niet binnen! Ik ga meteen weer weg.’

En dan te bedenken dat je net de koffie klaar had. Met koekjes erbij nog wel. Maar ja, omdat die bezoeker niet eens verder rond keek wist hij dat niet.

Voorbeeld

Stel jouw blog heeft een ‘bounce rate’ van 70%. Dat betekent dat 70% van alle bezoekers wegklikt van jouw blog zonder andere pagina’s te bezoeken.

Bounce rate scenario’s

  1. Bezoeker klikt de ‘back button’ (komt het vaakst voor)
  2. Bezoeker sluit het venster
  3. Bezoeker typt een andere url in
  4. Bezoeker klikt op een link naar een externe website
  5. Bezoeker doet niets, en laat het venster open staan

Mogelijke oorzaken van een hoge bounce rate

Bij Yoast geven ze 3 mogelijke verklaringen. De eerste is niet zo fijn, namelijk dat je blog gewoonweg zuigt! Mensen komen op je blog, zien gewoonweg niets interessants, en klikken heel begrijpelijk snel weer weg. Au.

Een andere verklaring, die minder pijnlijk is voor jou als blogger, is dat ze simpelweg iets anders zochten dan jij biedt. In dat geval kan je blog dus prima zijn, alleen niet aansluiten bij de behoefte van de bezoeker. De laatste verklaring is het fijnst: de bezoeker heeft gevonden wat ze zochten en was daarom klaar!

Wat is een goede bounce rate?

Een hoge bounce rate hoeft niet altijd slecht te zijn. Je moet deze statistiek interpreteren in de context van het blog of de website. Maar een getal is natuurlijk wel handig! Volgens Google ligt de gemiddelde bounce rate van websites tussen de 40 en 50%. Sommige experts zeggen dat een getal van 50% of hoger slecht is.

Op de site Rocketfuel geven ze de volgende vuistregels:

  • 26 tot 40 procent is geweldig.
  • 41 tot 55 procent is gemiddeld.
  • 56 tot 70 is hoger dan gemiddeld.
  • Hoger dan 70 procent is teleurstellend behalve voor blogs.

Let op: ze geven dus aan dat het percentage voor blogs anders ligt. Met andere woorden:

een bounce rate is relatief.

Stel dat iemand landt op een pagina van een boekbespreking die je hebt gedaan. In die boekbespreking staat een link naar bol.com. Waarschijnlijk wil je juist graag dat je bezoeker op die link klinkt en daar wat koopt. Deze bezoeker bezoekt dus maar één pagina van je blog. Hoewel deze bezoeker telt als een ‘bounce’ gebeurde er precies wat je wilde.

Of neem de website van buienradar. Mensen surfen daar naar toe om te kijken of ze regen kunnen verwachten. Die informatie vinden ze op de homepage. Ze hebben dus geen reden om door te klikken. Dit is dus een ‘bounce’ maar dat wil niet zeggen dat de bezoeker niet vond wat hij of zij zocht.

Toch hebben de meeste bloggers het liefst een lage bounce rate. Een lage bounce rate betekent immers dat mensen je blog interessant vinden, en meer dingen gaan lezen.

Hoe weet je wat jouw bounce rate is?

Je kunt je bounce rate zien met Google Analytics. Log daarvoor in bij google.com/analytics en klik op Behavior en dan Overview.

Uitleg van Avinash Kaushik

Avinash Kaushik is het brein achter: ‘I came, I puked, I left’.Hij zegt onder andere dat je bounce rate je helpt om de juiste vragen te stellen over je blog.

Hoe krijg je je bounce rate omlaag?

Het liefst wil je natuurlijk toch dat bezoekers zich urenlang vermaken op je blog! Hoe krijg je deze statistiek omlaag?

  1. Zorg dat links naar externe blogs en sites openen in een nieuw venster!
  2. Vermijd muziek die spontaan begint te spelen. Niets is zo irritant als een blog bezoeken, en om de oren worden geslagen met muziek waarvoor je niet zelf hebt gekozen.
  3. Vermijd ellenlange lappen tekst zonder tussenkopjes.
  4. Zorg voor interne links in je posts. Als bezoekers een post lezen, en doorklikken naar één van je andere posts is het meteen geen ‘bounce’ meer.
  5. Gebruikt ‘related articles’ onder je posts.
  6. Plaats een ‘Popular posts’ widget in je sidebar
  7. Zorg voor een ‘About’ pagina
  8. Kijk kritisch naar je blog design: is het duidelijk en overzichtelijk?
  9. Check de laadsnelheid van je blog: als het te langzaam laadt, zullen mensen wegklikken.
  10. Zorg voor goede meta descriptions: dat is de tekst die in de zoekmachine resultaten staat. Die geeft bezoekers een goed idee van wat ze kunnen verwachten op je blog. Dat maakt de kans kleiner dat ze teleurgesteld terugklikken naar zoekresultaten.

Tot slot

Hoewel Google de bounce rate van je blog niet officieel meetelt als een factor voor je positie in de zoekmachineresultaten, speelt het indirect zeker wel een rol. Als mensen vanuit de zoekmachineresultaten op jouw blog klikken, en meteen terugstuiteren naar Google dan is dat geen aanbeveling voor jouw blog.

Tegelijkertijd moet je je ook weer niet blindstaren om een hoge bounce rate. Zeker bij blogs is dat enigszins normaal.

Gebruikte bronnen o.a.: Neil Patel van Ubersuggest, Optimize Smart, Yoast, Google Analytics, The Rocket Blog, Youtube.

Similar Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *