Hoe vind je het aantal pageviews voor een specifieke postSoms wil een bedrijf graag weten hoe vaak een post die je voor hen publiceerde nou precies is bekeken. Om precies te zijn: ze willen het aantal pageviews voor een specifieke post in Google Analytics weten.

Geen probleem zou je denken.

Maar eerlijk gezegd had ik lange tijd de grootste moeite om die precieze cijfertjes te vinden in dat onoverzichtelijke Google Analytics! En omdat er misschien meer bloggers zijn zoals ik, die het lastig vinden om de pageviews van een specifieke post te vinden, vertel ik hieronder hoe dat moet. En zoals zo vaak met dit soorten dingen: 'Als je het eenmaal weet is het eigenlijk heel eenvoudig.' Maar ja, je moet het wel even weten. En daar ga ik jullie bij helpen!

Hoe vind je het aantal pageviews voor een specifieke post in Google Analytics?

Ik ga er even vanuit dat je Google Analytics op je blog hebt staan! Zo niet, dan verwijs ik je graag eerst naar mijn post: Hoe zet je Google Analytics op je blog?

Nu gaan we de pageviews van een bepaalde blogpost opzoeken.

  1. Ga naar Google Analytics en log in.
  2. Ga naar het menu in de linker sidebar en klik op Behavior of Gedrag.
  3. Klik op Site Content
  4. Klik op All pages.Hoe vind je het aantal pageviews voor een specifieke post in Google Analytics?
  5. Rechts van je zie je de top 10 van je blogposts. Maar dat zul je altijd zien: de post waar het omgaat staat niet in die top 10! Dus hoe vind je de post waarvan je de specifieke pageviews wilt weten? Ik dacht altijd dat ik die kon vinden door de titel van de post in de search box in te typen. Maar dat werkte niet! Wat wel werkt is dit: kopieer het deel van de url van de blogpost waarom het gaat vanaf de schuine streep. En plak dát in de search box.

Een praktijkvoorbeeld

Er gaat niets boven een praktijkvoorbeeld. Dus laten we even zeggen dat ik wil weten hoeveel mensen er precies mijn post over die vreselijke AVG hebben gelezen. Die post heeft de volgende url:

Hoe de AVG bloggers zorgen baart: trammelant in Blogland + snelle oplossing voor privacyverklaring

Om de statistieken van deze specifieke post in Google Analytics te vinden kopieer ik het laatste deel van de url. En dat is dit:

/hoe-de-avg-bloggers-zorgen-baart-trammelant-in-blogland-snelle-oplossing-voor-privacyverklaring

Dit plakken we in de search box in Google Analytics. Die vind je aan de rechterkant van je scherm, onder de grafiek:

Hoe vind je het aantal pageviews voor een specifieke post
En vervolgens verschijnen op je scherm de specifieke gegevens van die post : )

Periode aangeven waarvan je de statistieken wilt zien

N.B. Rechtsbovenin je scherm kun je de periode aangeven, waarvan je de statistieken wilt weten:

Hoe vind je het aantal pageviews voor een specifieke post
Gaat het om een advertorial schrijven of gesponsorde post, vul dat de begin- en einddatum van de periode waarom het gaat in en je kunt heel specifiek vertellen hoeveel bezoekers een post heeft gekregen.

Samenvattend

Bedrijven willen vaak graag precies weten hoeveel bezoekers een post die ze bij jou lieten publiceren opleverde. Google Analytics is daarbij toonaangevend. Maar helaas is Google Analytics best onoverzichtelijk! En helemaal niet zo 'intuïtief' vind ik althans.

Ik had het dus logisch gevonden als je op de titel van de betreffende blogpost kon zoeken. Maar nee! Dat zou te makkelijk zijn. Gelukkig is het niettemin heel eenvoudig om de statistieken van een specifieke blogpost te vinden. Je kopieert en plakt het laatste stukje van de url in de search box in Google Analytics en voila! Daar zijn je statistieken.

Dat zijn zo van die uitdagingen waarmee je tijdens het bloggen te maken kunt krijgen...

Heb je nog vragen? Of zijn er dingen onduidelijk? Stel ze vooral in de comments.

Vergelijkbare berichten

8 reacties

  1. Zelf gebruik ik gewoon de stats van wordpress.com. Die zijn mij volledig genoeg en ook daar kan je per blogbericht zien hoeveel bekijkers er zijn per dag, week, maand, jaar of altijd.

    Tot een jaar of 10 terug kon ik bij m'n oude website ook bekijken met welke zoekwoorden mensen kwamen gekoppeld aan een locatie. Ik vond dat erg belangrijk, omdat ik altijd regionaal heb geblogt. Ik ben niet uit op bezoekers uit verweggistan. Maar die info kan tegenwoordig vergeten door privacymaateregelen die Google heeft doorgevoerd en waat GA dus ook last van heeft.

    Allemaal niet zo erg, want na een jaar of 20 kan ik goed aangeven hoe bezoekers zich gedragen. Wat populair is etc. En daar wil ik m'n blog niet naar aanpassen. Ik blog wat ik leuk en belangrijk vind en niet wat bezoekers graag willen zien. Ik hoef er dan ook niet van te leven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *