blogpost preview

Sommige bedrijven stellen het als voorwaarde: ze willen eerst een preview zien van de post voor publicatie. Van posts via LinkPizza moet bijvoorbeeld altijd eerst een preview worden gegeven. Andere bedrijven gooien gewoon hun opdracht over de schutting en wachten rustig af terwijl jij voor ze aan het bloggen slaat. Toch stuur ik tegenwoordig bijna standaard eerst een preview van de post ter goedkeuring, voordat ik een post live zet.

Over de voor- en nadelen van een preview gaat deze post.

Voordelen van een preview van een post

Het grootste voordeel van een preview is dat je dan zeker weet dat je na publicatie geen gezeur krijgt. De opdrachtgever heeft de post immers van te voren gezien én bovendien goedgekeurd. Dat heeft als extra voordeel dat het de kans op wanbetalers verkleint. Het bedrijf wist voor publicatie precies wat ze kregen.

Een preview maken van een post is een mooie aanleiding om even een spellings controle over je post te gooien. Ik maak mijn previews tegenwoordig altijd met Google Docs. Daarin zit een handige spellingscontrole. Voordat ik een bedrijf de preview mail controleer ik daarmee de post op spel- en/of typefouten.

Last but not least, je geeft de opdrachtgever de kans om de post naar zijn of haar wens aan te passen. Zo kom je klantvriendelijk en professioneel over, en het bedrijf voelt terecht dat ze in goede handen zijn bij jou als blogger. Soms zien zij zelfs nog iets wat beter kan in je post. In zo'n geval zorgt hun feedback voor een nog betere blogpost. En dat is goed voor jouw blog én het bedrijf.

Nadelen van een preview van een post

Het grote nadeel van een preview mailen vind ik dat het voor irritante vertraging kan zorgen. Als je de pech hebt dat de verantwoordelijke voor de opdracht parttime werkt of op vakantie is, kan het soms weken duren voordat je goedkeuring krijgt voor de preview. En al die tijd kun jij de post niet publiceren. Dit vind ik altijd vooral vervelend bij bedrijven die zelf een deadline hebben gesteld! Vervolgens haal ik die niet doordat zij traag zijn met goedkeuren.

Een minder belangrijk nadeel is dat het een extra tussenstap is, voor publicatie. Maar dit nadeel vind ik te verwaarlozen, en weegt niet op tegen de voordelen.

Voor- en nadelen van een preview: samenvatting

Ik raad aan om altijd eerst een preview te mailen voor publicatie. Op die manier weet je zeker dat je op 1 lijn zit met de opdrachtgever. Bovendien weet je dan zeker dat het bedrijf tevreden zal zijn met de blogpost. Het nadeel is dat dit soms voor vertraging kan zorgen.

Maar mijn favoriete type bedrijf is toch het bedrijf dat simpelweg opdrachten naar me mailt omdat ze uit ervaring weten dat de blogposts voldoen aan hun verwachtingen. Ik heb 1 zo'n opdrachtgever. Het grote voordeel is dat het zo lekker snel werkt. Als ik op dinsdag de opdracht krijg, kan ik hem bij wijze van spreken woensdag al live zetten. Heerlijk.

Maar wel een uitzondering.

Enkele opdrachtgevers die eerst een preview willen

Hoe maak je een preview?

Ik zet mijn previews altijd in een Google Docs document. Dat biedt klanten de mogelijkheid om hun feedback direct in de post aan te geven. Maar er zijn ook plugins waarmee je klanten een preview kunt aanbieden. Zelf gebruikte ik de gratis Public Post Preview plugin. Maar daar ben ik van afgestapt omdat klanten vaak zo lang wachtten met kijken dat de preview link 'verlopen' was. Kuch, irritant, kuch.

Lees ook mijn post Preview link en andere manieren om je post te presenteren.

Hoe denk jij over previews van blogposts?

Vergelijkbare berichten

3 reacties

  1. Ik vind het altijd wel handig om een preview te sturen. Precies zoals je zegt, dan krijg je geen gedoe achteraf. Je kunt bij de public post preview plug overigens de verlooptijd ook instellen met een filter (zie de instructie op de site)

  2. Als je gebruikt maakt van zowel LinkPizza als de public post preview plugin kan je onder LinkPizza>Geadvanceerd een vinkje zetten om de preview 3 weken geldig te houden. Dat zou meer dan genoeg moeten zijn lijkt me ;)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *